2013-11-13, 22:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Det kan man ju tycka, men har du hört att det blir dom redan på fredag så skulle det innebära att den tilltalade blir frisläppt med omedelbumsig verkan, men du har nog hört fel, skulle jag tro.
Varför skulle en dom på fredag innebära en friande dom? Det mesta talar ju för det motsatta enligt expertis.
Hoppas vi får besked då i alla fall även om det kan innebära att det går en mördare lös.
Citera
2013-11-13, 22:54
Medlem
Citat:
1. Nja, jag tycker att det ser ut som antingen ett av antingen typ A1 eller A2 överfall. A1, överfall framifrån, BO får två knivstick i hjärttrakten och försöker ta sig från platsen, hinns upp hamnar på mage och får sedan resten av sticken i ryggen. A2, BO överfalls bakifrån, hamnar på mage, får dosen med stick, vägrar att dö och vänds för avslutande stick framifrån. A1 verkar mest kompatibel med rättsläkarnas uttalanden, men även A2 torde passa in.

2. Det kan man ju tycka, men har du hört att det blir dom redan på fredag så skulle det innebära att den tilltalade blir frisläppt med omedelbumsig verkan, men du har nog hört fel, skulle jag tro.
Detta förutsätter att mordet inte skett i lägenheten,då hade man hittat blodspår.då hade han alltså med sig det ovanliga stickverktyget.
Citera
2013-11-13, 22:55
Medlem
Myztifys avatar
Kan tältspik vara ett alternativ som mordvapen?

http://www.redverzstore.com/contents/media/l_net01gn-pegs2.jpg
Citera
2013-11-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, här i Skåne gör man det iaf på träslöjden. Och man använder det inte enbart till stora skålar, det går lika bra till slevar. Dessutom beror det lite på träslaget också, hårdheten. Men du hade kanske bara syslöjd?

I övrigt förstår jag inte varför du drar upp det där med träklubba, tror du att han slog ner henne med den innan sticken eller?

Märkligt nog var min farfar slöjdare, liksom min far och syslöjd var jag totalt ointresserad av, däremot träslöjden var betydligt intressantare. Kanske inte underligt då köksbordet = hyvelbänken.
Citera
2013-11-13, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Detta förutsätter att mordet inte skett i lägenheten,då hade man hittat blodspår.då hade han alltså med sig det ovanliga stickverktyget.

Riktigt knepigt att klura ut. Om han hade verktyget med sig, då tyder det ju på att det var överlagt, eller? Kan det trots allt vara så att hon lyckades smita iväg och han hinner ikapp henne? Men i så fall borde hon ju ha skrikit utomhus utav bara fan, någon borde ha hört tycker man ju.
Citera
2013-11-13, 23:00
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kan det vara släpet han hämtar hos föräldrarna?

Kan skivan gått "sönder" för att det kom blod på den.

Hade varit läckert om polisen kommit över videosekvenser från KJ's besök från olika bensinmackar. Tänk om han kört in med ett litet fint släp och tankat.
Citera
2013-11-13, 23:01
Medlem
Citat:
1. Nja, jag tycker att det ser ut som antingen ett av antingen typ A1 eller A2 överfall. A1, överfall framifrån, BO får två knivstick i hjärttrakten och försöker ta sig från platsen, hinns upp hamnar på mage och får sedan resten av sticken i ryggen. A2, BO överfalls bakifrån, hamnar på mage, får dosen med stick, vägrar att dö och vänds för avslutande stick framifrån. A1 verkar mest kompatibel med rättsläkarnas uttalanden, men även A2 torde passa in.

Jo så har jag väl också tänkt, men eftersom detta är lite udda detta mordet så kan man tänka sig att VB blev mördad på ett udda sätt..

Jag läste det direkt efter rättegången i måndags. Men som sagt, det måste vara fel
Citera
2013-11-13, 23:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag funderade varför hans föräldrar inte va med alls på rättegången, men dom orkar väl inte och har det jobbigt. Men att en mor vet mer och känner mer det tror jag på. Och definitivt en som har en son som dom fått hjälpa så pass mycket som dom gjort med den här i vuxen ålder.

Sammanställning över personspaning mot den misst Kristoffer Johansson
Uppgift
Personal fr Särskilda Insatser har på uppdrag av ffi-ledare utfört personspaning mot
Kristoffer Johansson i två omgångar. Först fr 2013-05-09 t o ra 2013-05-12 därefter fr o in
2013-05-18 tom 2013-05-23 då han greps i vart•Yn

Spaningen under första delen utfördes enl upplägget att han bevakades under sin vakna tid.
Han följdes fr bostaden på morgonen då han lämnade och han nattades av spanare på natten
då han lade sig att sova.
Noterbart var att Kristoffer den första tiden var aktiv i eftersöket av den försvunna kvinnan,
han tillbringade mycken tid hemnia hos sina föräldrar i Svartbyn men sov alltid hemma i sin
lägenhet på Flottiljvägen i Bodsvedjan i Boden.

Spanare kunde notera att han aldrig släckte lyset i sin lägenhet, han sov med lampor på, de
lyste ut genom fönstren hela nätterna.
Han umgicks mycket med sin pappa under tiden och pappan körde ofta hem pojken, det
hände också att pappan passerade igenom Bodsvedjan nattetid och att han saktade in och
tittade mot sonens fönster. Pappan var också vid något tillfälle nattetid upp till sonen och
stannade i c:a 45 minuter.Pappan körde alltid sin vita mindre bil med regnr NUU 879.

Kristoffer gav ett nervöst och oroligt intryck. Han var nikt frågvis och intresserad under
eftersöket och höll sig kring fältstaben på Brandstationen då han var involverad i detta.
Måndagen 2013-05-13 beslutade ffi-ledare att vi skulle fokusera helt på en annan person.
Spanare släppte då Kristoffer och spaning mot Kristoffer återupptogs 2013-05-18. Fr o m då
bedrevs det treskiftsspaning och Kristoffer följdes dygnet runt.

Spanare kunde snabbt konstatera att Kristoffer inte spenderade någon tid i sin bostad på
Flottiljvägen längre. Han körde dit för korta besök men upphöll sig aldrig under denna andra
spaningsperiod på adressen utan bodde hemma hos föräldrarna i Svartbyn.
Han följdes då han lämnade adressen och även nu varierade det mellan att Kristoffer körde
sin egen bil ni regnr HBJ 336 eller att pappan skjutsade honom i sin vita bil. Spanare kunde
se att Kristoffer en dag tände en eld i en liten metallkruka och att lågorna stod höga, man kallade dit ordningspatrull som pratade med Kristoffer.

Spanare kunde också se och höra att man arbetade frenetiskt med att göra om ett släp som stod på tomten.

Spanare kunde se att Kristoffer gav ett härjat och paranoid intryck som han inte hade under
första spaningsperioden.

Då spanare följde Kristoffer märkte man att han varierade hastigheter, tog flera varv i
rondeller och var allmänt nervös.

Aktb 165

Detta var ytterligare en liten men intressant bit i pusslet.

Jag håller dock i princip med de som påpekat att KJ:s sinnestillstånd rimligen också måste ha påverkats av känslan att vara jagad av både press och allmänhet och det verkar som att han troligen också i viss utsträckning varit medveten om eller misstänkt att spaning var satt på honom. Samtidigt lär fynden ha påverkat honom också, även om det är svårt att veta vad som är vad.

De första dagarnas relativa lugn kan ev. förklaras med en kvardröjande bedövning och i viss mån kanske förträngning av vad som hänt den 4-5 maj på kvällen och natten. Förmodligen kunde han också kanalisera en hel del oro och ångest i sin febrila aktivitet i eftersöket, ett deltagande som därmed blir får ännu en förklaringsfaktor utöver de som redan nämts.

Det finns ännu en om inte bekräftad så åtminstone trolig bit i pusslet att lägga ut, vilket jag planerar att göra så småningom.
Citera
2013-11-13, 23:02
Medlem
Eller kan det vara samma klumpiga, ointresserade tekniker
som i spekerödsfallet där man inte orkade lyfta på täcket.
Har hon blivit stucken i lägenheten så finns det spår.
Varför ta med sig stämmjärnet på en åktur??
Citera
2013-11-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Varför skulle en dom på fredag innebära en friande dom? Det mesta talar ju för det motsatta enligt expertis.
Hoppas vi får besked då i alla fall även om det kan innebära att det går en mördare lös.

1. Därför att det tar tid att skriva en dom, medan ett frisläppande mest är fyllandet av en blankett.

Citat:

Ganska intressant påpekande. Men om dådet inte skedde i lägenheten så skedde det innan "de kom till lägenheten, eller så var de aldrig där". Eller så inträffade mordet efter att BO:VB lämnat lägenheten. Däremot så skulle en övning med vändning och ett stort antal hugg givetvis förorsaka enorma mängder blod på golv, väggar, kanske i taket osv. osv.

Sedan kan man ju undra vad det är för människa som springer runt på stan med stämjärn eller "skölp" eller märlpik/märlspik/ispikar eller vad det nu var som användes. Stämjärn/skölp innebär ju att det är en snickare eller knäppis, eller både och som varit i farten, för ingen människa med sinnet i behåll skulle göra något liknande med en kökskniv att tillgå. Är märlpik/märlspik/ispikar det är frågan om så är ju fältet lite öppnare även om mängden människor med märlpik/märlspik ombord troligtvis är väldigt väldigt liten, dels pga. att folk inte har träbåtar längre utan plastbåtar (map. inlandsfolk). Ispikar torde väl alla ha som kör skoter på isen eller åker skridskor eller skidar eller liknande vid den tidpunkten, så ispikar/isdubbar lär det finnas i tusentals exemplar i Boden.
Citera
2013-11-13, 23:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Eller kan det vara samma klumpiga, ointresserade tekniker
som i spekerödsfallet där man inte orkade lyfta på täcket.
Har hon blivit stucken i lägenheten så finns det spår.
Varför ta med sig stämmjärnet på en åktur??
Nej, det är andra klumpiga, ointresserade tekniker.
Citera
2013-11-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jo så har jag väl också tänkt, men eftersom detta är lite udda detta mordet så kan man tänka sig att VB blev mördad på ett udda sätt..

Jag läste det direkt efter rättegången i måndags. Men som sagt, det måste vara fel

1. Själva vittnesmålet från rättsläkaren lyckades väl nästan skapa en bild av BO:VB som bunden vid en stol vid mordögonblicket.

2. Borde vara det. Jag skulle bli väldigt förvånad ifall rätten fattade ett beslut om omedelbart frisläppande åtminstone innan rättegången är över. [om inte annat så för sina kollegors prestige].
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in