2013-11-13, 18:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag funderade varför hans föräldrar inte va med alls på rättegången, men dom orkar väl inte och har det jobbigt. Men att en mor vet mer och känner mer det tror jag på. Och definitivt en som har en son som dom fått hjälpa så pass mycket som dom gjort med den här i vuxen ålder.

Sammanställning över personspaning mot den misst Kristoffer Johansson
Uppgift
Personal fr Särskilda Insatser har på uppdrag av ffi-ledare utfört personspaning mot
Kristoffer Johansson i två omgångar. Först fr 2013-05-09 t o ra 2013-05-12 därefter fr o in
2013-05-18 tom 2013-05-23 då han greps i vart•Yn

Spaningen under första delen utfördes enl upplägget att han bevakades under sin vakna tid.
Han följdes fr bostaden på morgonen då han lämnade och han nattades av spanare på natten
då han lade sig att sova.
Noterbart var att Kristoffer den första tiden var aktiv i eftersöket av den försvunna kvinnan,
han tillbringade mycken tid hemnia hos sina föräldrar i Svartbyn men sov alltid hemma i sin
lägenhet på Flottiljvägen i Bodsvedjan i Boden.

Spanare kunde notera att han aldrig släckte lyset i sin lägenhet, han sov med lampor på, de
lyste ut genom fönstren hela nätterna.
Han umgicks mycket med sin pappa under tiden och pappan körde ofta hem pojken, det
hände också att pappan passerade igenom Bodsvedjan nattetid och att han saktade in och
tittade mot sonens fönster. Pappan var också vid något tillfälle nattetid upp till sonen och
stannade i c:a 45 minuter.Pappan körde alltid sin vita mindre bil med regnr NUU 879.

Kristoffer gav ett nervöst och oroligt intryck. Han var nikt frågvis och intresserad under
eftersöket och höll sig kring fältstaben på Brandstationen då han var involverad i detta.
Måndagen 2013-05-13 beslutade ffi-ledare att vi skulle fokusera helt på en annan person.
Spanare släppte då Kristoffer och spaning mot Kristoffer återupptogs 2013-05-18. Fr o m då
bedrevs det treskiftsspaning och Kristoffer följdes dygnet runt.

Spanare kunde snabbt konstatera att Kristoffer inte spenderade någon tid i sin bostad på
Flottiljvägen längre.
Han körde dit för korta besök men upphöll sig aldrig under denna andra
spaningsperiod på adressen utan bodde hemma hos föräldrarna i Svartbyn.
Han följdes då han lämnade adressen och även nu varierade det mellan att Kristoffer körde
sin egen bil ni regnr HBJ 336 eller att pappan skjutsade honom i sin vita bil. Spanare kunde
se att Kristoffer en dag tände en eld i en liten metallkruka och att lågorna stod höga, man kallade dit ordningspatrull som pratade med Kristoffer.

Spanare kunde också se och höra att man arbetade frenetiskt med att göra om ett släp som stod på tomten.

Spanare kunde se att Kristoffer gav ett härjat och paranoid intryck som han inte hade under
första spaningsperioden.

Då spanare följde Kristoffer märkte man att han varierade hastigheter, tog flera varv i
rondeller och var allmänt nervös.

Aktb 165
Intressanta uppgifter.
Han ville ogärna befinna sig i sin lägenhet för att slippa påminnas om att han dödade VB där.
Det kan man ju förstå.

"Han gav ett härjat och paranoid intryck"
Jo, han kände naturligtvis sig alltmer jagad, alltmer pressad. Att nätet höll på att dras åt
runt honom och att han var verkligt illa ute nu.

Ja, för mig råder ju inga tvivel om hans skuld i detta morddrama. Det är bara han inblandad.
Vad som utlöste dödandet behöver inte vara så jävla märkvärdigt. Folk letar starka motiv
när det mördas men påfallande ofta lyser några såna med sin frånvaro. Det slås ihjäl, stryps,
skjuts och huggs till döds av knappt några orsaker alls ibland.
Några mindre väl valda ord från den kvinnliga besökaren och så händer nåt hos killen ifråga
som utlöser våldshandlingen med dödlig utgång. Han kan ju också ha umgåtts alltför mycket
med sjuka tankar kring dödande och "det perfekta mordet" som drivit fram detta hemska
som händer.
Man har ju vid en liten psykundersökning fått anledning om att misstänka att en allvarlig
psykisk störning kan föreligga hos vederbörande. Vid den kommande utökade undersökningen
lär sannolikt misstankarna bekräftas.

Jag är övertygad om att rätten finner bevisningen mot vederbörande så stark att det inte
bereder några som helst problem att döma denne för styckmordet. Likadant blir det
i hovrätten.

Fängelse eller rättspsykiatrisk vård sedan? Lutar själv nog åt att det blir det sistnämnda
alternativet.
Citera
2013-11-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad jag förstår så säger KJs vän att han sett detta verktyg vid flera tillfällen i KJs bostad, bland annat användes det till att hugga ut en smiley i köksbordet. Men efter den 4:e så har vännen inte sett det verktyget.

KJ förnekar helt och hållet att han ska ha haft ett sådant verktyg.

Jag tycker det talar för att det verktyg som vännen sett sannolikt är mordvapnet.

Borde väl vara en riktigt enkel sak se vad för form eggen på verktyget som användes till smileyn hade?

Med vittnen generellt när dom ska försöka komma ihåg nånting från ett tillfälle då dom ska ha sett eller hört nånting, men inte vid tidpunkt vetat att det ska vara nånting viktigt, det måste ju vara väldigt svårt komma ihåg?

Stämjärn aktigt med gult skaft.. jag tror ju det vittnet tänker på är stämkniven från bilderna:
https://anonfiles.com/file/6eb3ec978...357b56b63f52ec
http://www.hultafors.se/produkter/kn.../stamkniv-stk/
https://anonfiles.com/file/3747a4de7...3273ac05c5aeb9

Borde ju vara ett rimligt antagande av mig?
Citera
2013-11-13, 18:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Borde väl vara en riktigt enkel sak se vad för form eggen på verktyget som användes till smileyn hade?

Med vittnen generellt när dom ska försöka komma ihåg nånting från ett tillfälle då dom ska ha sett eller hört nånting, men inte vid tidpunkt vetat att det ska vara nånting viktigt, det måste ju vara väldigt svårt komma ihåg?

Stämjärn aktigt med gult skaft.. jag tror ju det vittnet tänker på är stämkniven från bilderna:
https://anonfiles.com/file/6eb3ec978...357b56b63f52ec
http://www.hultafors.se/produkter/kn.../stamkniv-stk/
https://anonfiles.com/file/3747a4de7...3273ac05c5aeb9

Borde ju vara ett rimligt antagande av mig?

Jag tycker också att man borde kunna få en uppfattning av vilket verktyg som användes till att hugga ut smileyn i bordet, om det granskas av en finsnickare. A säger att det var ett verktyg som man högg med med båda händerna, KJ att det var en morakniv.

Ingen av länkarna fungerar.
Citera
2013-11-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira
Hur påverkar hans ADD det som mitt inlägg påvisar?

Du pratar ju om bara AS.

Jag pratar om KJ och hans diagnoser.
Om du hade pratat om de båda diagnoserna som
KJ har hade jag förståt.
Citera
2013-11-13, 18:17
Medlem
Vafan länkarna verkar inte funka när jag klippte och klistra länkarna. Jag syftar på det här inlägget.....
......
.....
Nu :
https://www.flashback.org/sp44131537
Citera
2013-11-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behindthesun
Valet av vapen är något som ligger där i bakskallen och irriterar.
Känns väldigt oplanerat då man har knivar lite här och där i närheten.
Det första man greppar där hemma är ju knappast en märlspik.

Yes! Mördaren har valt ett unikt vapen med flit! Det är inte en slump att ett så konstigt vapen valdes.
Citera
2013-11-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hemskt, det har inte diskuterats lika mycket. Hårda slag mot VB. I huvudet, mot kroppen.
Tror då att VB blev rädd för att hon kände sig hotad vid 17-tiden. Ringer 112, misslyckas, och det kanske beror på att KJ sliter telefonen från henne?

Hon försöker påkalla hjälp från MB, inget svar. Kanske att hon försöker negligera det hon varit med om? Vid 18.40 blir hon halvstrypt och är så knäckt att hon inte längre söker kontakt med omvärlden, hon är i chock. Vid 21 tar KJ livet av henne, hemma i lägenheten. Det hörs två kraftiga skrik.

Om VB fått chansen att lämna lägenheten hade hon kanske försökt påkalla omgivningens uppmärksamhet. Hon måste ha upplevt hemska timmar, med fysiskt och psykiskt lidande. Gm var oberörd, totalt, och den som fungerar så, är KJ. KJs mor har varit orolig för att sonen saknar empati. Hon närvarar inte i rättssalen. Case closed. Arma moder. Undrar om föräldrarna kommer att gå skilda vägar efter detta? Pappan verkar segla i det blå. Kan man kanske ana att det inte varit lätt mellan makarna? Hur kan ett par vara så osynkat?

Mitt fetade:

Varför skulle de gå skilda vägar, vad i deras långa kamp för deras son som inte är psykiskt frisk har de gjort fel eller skulle föranleda att de skulle gå skilda vägar.

Jag vill ge dem stort beröm för just deras engagemang för sitt barn på allehanda olika sätt genom uppväxten och in i vuxenlivet. Jag har sett baksidan på myntet där föräldrar fullständigt skiter i sin/sina barn som har behov av hjälp och stöd, där kan man prata om skottpengar på sådana föräldrar men i detta fall har de med all kraft och även bröderna att hjälpa son/broder efter bästa förmåga.

Sen kan man som lekman se också att signalerna om våldsamhet mm är ytterst få om inte säga nästan obefintliga förutom rykten som kom igång när KJ greps.
Denna härdsmälta på KJ mot VB är iaf i mina ögon fullständigt omöjligt att förutse just p.g.a. omgivningen har aldrig uppfattat KJ som våldsam fysiskt, däremot har han ett stort militärintresse och militär brukar innehålla våld av något slag, det går ju faktiskt ut på att döda eller dödas i strid den dagen man skulle hamna i konflikt/krig.

Hoppas att omgivningen ger familjen allt stöd de kan i en oerhört svår situation i livet som ingen hade kunnat förutse, att vända dem ryggen vore ett stort svek. De är brottsoffer likväl som VB's moder och styvfar, de behöver allas stöd och hjälp.
Citera
2013-11-13, 18:28
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Du pratar ju om bara AS.

Jag pratar om KJ och hans diagnoser.
Om du hade pratat om de båda diagnoserna som
KJ har hade jag förståt.

Vi är överens om du inte förstår meningen med mitt inlägg... ADD:n är inte viktig i just det sammanhanget...
Citera
2013-11-13, 18:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det står inte köksbord, utan bara bord. s1227

Detta är KJs svar...

Man kommer slutligen fram till att det är ett stämjärn och att KJ haft en sådan, men...
Citat:

Den är någonstans i värmeverkets förbränningsugn i som aska och kol för länge sen.

Detta är utrett tidigare i tråden och när Alexander få se en bild på detta stämjärn säger han att det är ett sådant verktyg han syftar på.

Garanterat mordvapnet.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-13 kl. 18:31.
Citera
2013-11-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att både MB och VB hade en ;hemli telefon för sexkontakter, men att VB fått MB:s vanliganummer, inledningsvis, men ganska snart föredragit att sköta förhållandet med VB på en åtminstone för AN okänd mobil, då sexkontakterna med VB blev allt intensivare. När allt urartade med VB:s död anar jag att han snabbt gjorde sig av med den hemligaoch raderade det som behövdes i den vanliga mer ofarliga, och behöll denna.

Jag tror att MB är mer förslagen än du anar ..

Nej glöm det där med en extratelefon. De har kommunicerat via de telefoner som är aktuella. Tror du de haft telefonsex? Smssex? Eller vad? Nej glöm det.
Citera
2013-11-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Spanare kunde också se och höra att man arbetade frenetiskt med att göra om ett släp som stod på tomten.

Kan släpet ha använts för att transportera bort kroppen?
Citera
2013-11-13, 18:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kan släpet ha använts för att transportera bort kroppen?

Kan det vara släpet han hämtar hos föräldrarna?

Kan skivan gått "sönder" för att det kom blod på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in