2013-11-13, 20:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det är millimeterskador som talar för en konisk form. Själva sår-ytan är C-formad, men det är inget C som penetrerat de inre organen.

Då säger jag att det är större sannolikhet för att det handlar om en splitsnål än ett skölpjärn. Märlspik utesluter jag. Splitsnålen är spetsig, skölpjärnet är jämnbrett över hela sin längd om jag inte har fel för mig.
Citera
2013-11-13, 21:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ett KONISKT skölpjärn då?

Finns det öht?

Och nu läste jag Hamilkars inlägg om vad som framgår av utlåtandet, dvs. ingenting om de invärtes skadornas form om jag förstod rätt. Tar då tillbaka det där med splitsnål, men utesluter fortfarande märlspik.
Citera
2013-11-13, 21:05
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns i rättsläkarrapporten bara en uppgift om sårdjup för varje sår, och ingen uppgift om sårform inne i kroppen. På det viset går det alltså inte att avgöra vilket vapen som har använts. Men man kan konstatera att samtliga bågformade sår har samma storlek. Om vapnet vore en märlspik, skulle detta behöva innebära att märlspiken drivits in precis lika djupt alla gångerna. Det är rätt osannolikt. Därför är det rimligare med ett vapen av typen håljärn/skölp än märlspik, men också vissa typer av bajonetter kan, som nämnts i tråden, åstadkomma sår av den där typen.

Läs FUP s. 415, punkt 90. Jämför med sår-ytorna.
Citera
2013-11-13, 21:07
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ett KONISKT skölpjärn då?
Varför måste formen vara konisk (citera gärna från FUP om det är där du sett den infon)? Jag vet att det var en hypotes som polisen hade -gällande märlspiken- men det verkar ju inte som om det är 100% klart. Att formen på eggen är skålformad borde vara relativt lätt att fastställa men om verktyget är svagt koniskt eller inte borde rimligtvis vara ganska svårt att fastställa helt säkert.
Citera
2013-11-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag försökte på ett fint sätt säga att det faktum att det finns en sjö också vid Lakaträsk (ja, det är väl Lakaträsket, helt enkelt, antar jag) inte just var ett argument för nånting alls.

Bortsett då från att de var hans "tassemarker", att han varit med i jaktlaget där och hade stuga där. Som han, helt plötsligt kom ihåg vid förhöret, varit upp till den 4/5!
Citera
2013-11-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Stämjärnsskadorna var inte dödliga. De var ytliga. De dödliga skadorna var nog utförda med vassare vapen.
Hade inte alla "stick" samma form?
Citera
2013-11-13, 21:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Varför måste formen vara konisk (citera gärna från FUP om det är där du sett den infon)? Jag vet att det var en hypotes som polisen hade -gällande märlspiken- men det verkar ju inte som om det är 100% klart. Att formen på eggen är skålformad borde vara relativt lätt att fastställa men om verktyget är svagt koniskt eller inte borde rimligtvis vara ganska svårt att fastställa helt säkert.

Det är en 1,5 cm stor C-form vid sår-ytorna, medan de inre penetrerade skadorna på lungorna bara är 0,2-0,5 cm.

Tillägg: I de djupaste huggen är sårkanterna INTE vassa och talar för att man närmar sig skaftet.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2013-11-13 kl. 21:17.
Citera
2013-11-13, 21:24
Medlem
Om man bortser från bevis mm, vilken personlighet passar bäst för
utförande av detta brott? även här faller lotten på AJ
Jag tror med betoning tror,att MB hade utfört detta på ett helt annat sätt
om han hade varit skyldig, med sin karateträning och intresse för knivar
så hade han gjort det renare,snabbare, genom strypning eller ett eller två
knivhugg. Han må ha ett häftigt humör men inget i hans personlighet
har kommit fram som tyder på att han skulle behandla offret, liket på detta sätt.
Likaså spridningen av likdelar relativt öppet.Han hade troligen åkt långt ut i skogen
och dumpat kroppen där.Blir AJ inte fälld för detta får vi nog leta en tredje part.
Men min åsikt är att rätt man sitter där han ska.
Citera
2013-11-13, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är en 1,5 cm stor C-form vid sår-ytorna, medan de inre penetrerade skadorna på lungorna bara är 0,2-0,5 cm.

Tillägg: I de djupaste huggen är sårkanterna INTE vassa och talar för att man närmar sig skaftet.

Kanske kan bli så med ett skölpjärn om man inte sticker rakt mot lungan och inte penetrerar den samma speciellt djupt. Kanske bara touchar lungan en centimeter in med ena hörnet av skölpjärnets spets, om ni förstår vad jag menar? På så vis uppstår inte en C formad skada tänker jag mig om skölpjärnets vassa ände är tvär och inte rundad, finns både och.
Citera
2013-11-13, 21:32
Medlem
J.R.s avatar
Citat:

Det är ju inte en skada utan ett flertal, någon utvändig har bredden 1,5 cm andra är smalare likadant i hjärta/lungor. Alla har lite varierande mått både utvärtes och invändigt, att ett smalt knivliknande vapen använts är enda slutsatsen av protokollet. Vad jag kan se iaf.
Citera
2013-11-13, 21:33
Medlem
Yoga-Millans avatar
Oavsett namn på verktyget har ju dom flesta klart för sig hur det bör se ut.

http://hyvlar.se/slojdverktyg/flexcut/MC150 är ett alternativ

Bildhuggarjärn

Ovan set innehållande 6 olika, lite olika former och mått, det ena järnet med produktnr F-MC411 har en form av ett perfekt C, måttet är 14mm
Senast redigerad av Yoga-Millan 2013-11-13 kl. 21:39. Anledning: trasig länk
Citera
2013-11-13, 21:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag har tittat på olika märlspikar och tror kriminaltekniker har rätt. De finns ju i olika storlekar dem också.

https://www.google.com/search?q=st%C3%B6lpj%C3%A4rn&client=safari&rls=en& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tNaDUv-zKePD4gTJh4DgBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1264&bih=596#q =m%C3%A4rlspik&rls=en&tbm=isch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in