2014-11-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Det påståendet om att vi klagar för att skrämma bort nya potentiella chaufförer är rent skitsnack!
Om du hade läst lite i tråden så skulle du fatta att de flesta här hjälper och uppmuntrar personer som vill bli chaufförer, även vi som klagar på Lönen.
Jag blev varmt välkomnad här med mina planer att ta taxikort!
Även om jag förstod att villkoren kanske inte alltid är bra, så var det ingen som försökte få mig att backa. Tack ska Ni ha!
Citera
2014-11-17, 20:59
Medlem
Jag kör som jag kanske nämnt innan, lastbil till vardags och bara extraknäcker med taxi.
Jag har sällan möjlighet till att jobba övertid, utan ligger på 35-40 timmar per vecka.
Ett extraknäck i en lastbil skulle garanterat ge bättre med pengar, men då gör jag ju samma saker som på mitt vanliga jobb, med taxin får jag göra lite annat. Skönt med lite omväxling, nya miljöer, nya kollegor.
Jag kör endast på fast timlön (+ob & semesterersättning) vilket passar mig utmärkt.
Jag behöver inte känna nån press att prestera och köra in stora summor, åkaren vet vad bilen drar in i runda slängar ändå.
Sen om det skulle vara fördelaktigt för honom att ha mig på timlön är helt ok, han är en av mina bästa vänner och jag unnar honom det i så fall.
Jag vet vad jag får och är nöjd med detta upplägg. Win-win med andra ord... (Så länge jag inte kör sönder bilen)
Citera
2014-11-18, 03:42
Medlem
Dan88s avatar
Hittade ett klipp på en New York taxibil som igentligen är en civil polisbil: https://www.youtube.com/watch?v=JNNdCe2f3fE

Coolt!
Citera
2014-11-18, 05:56
Medlem
u_n_mes avatar
Antagligen något av det dummaste jag hört...

Någon av er som råkat förlora en väska i en rondell?

http://www.corren.se/kultur-noje/mankellpjas-forsvann-under-taxifard-7519944.aspx
Citera
2014-11-18, 16:27
Medlem
Har en fråga om kartläsningsprovet, när de frågar om sträckan mellan t.ex. Stockholm och Västerås och det inte är specificerat vart jag står, räknar man från centrum till centrum då eller från att man lämnar tätort till att man kör in i tätort igen?
Citera
2014-11-18, 17:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjohansson
Har en fråga om kartläsningsprovet, när de frågar om sträckan mellan t.ex. Stockholm och Västerås och det inte är specificerat vart jag står, räknar man från centrum till centrum då eller från att man lämnar tätort till att man kör in i tätort igen?

Använd avståndstabellen.
Citera
2014-11-18, 18:25
Medlem
Chewbaccasuits avatar
När man gör läkarundersökningen för utbildningen, frågar läkaren om man har diabetes eller kommer dom och göra "piss-i-kopp"-provet?
Hur gick det till för er?
Citera
2014-11-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Använd avståndstabellen.

Okej, låt oss säga att det är från Kareby till Gräfsnäs istället.
Citera
2014-11-18, 18:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Den var så jobbig att jag inte skulle tro liknande kommer med på provet

Kareby är så litet, utgå från mitten. Det är alltid en minsta marginal i alternativen.

Fan man märker att det var länge sen man räknade ut något i kartboken Får nästan huvudvärk.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-18 kl. 18:59.
Citera
2014-11-18, 19:01
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:

Jag räknade "med linjal från höften" ifrån mittpunkterna ut till närmsta storväg och därifrån räknade jag ihop avståndspunkterna (vägavstånd) (svart pil, svart cirkel med vit bakgrund med svart siffra i sig, svart pil).

Klen tröst, jag tyckte kartprovet var väldigt nära ren skit. Väldigt dåligt verklighetsanpassat och framförallt var alternativen ofta alldeles för snarlika för att vara vettiga, speciellt när de DESSUTOM hade med "cirka" i sig.

T.ex.
Svarsalternativ A: cirka 18.10
Svarsalternativ B: cirka 18.15
Svarsalternativ C: cirka 18.20
Svarsalternativ D: cirka 18.25
Svarsalternativ E: cirka 18.30

Och så räknar man fram 18.17...
Citera
2014-11-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
Jag räknade "med linjal från höften" ifrån mittpunkterna ut till närmsta storväg och därifrån räknade jag ihop avståndspunkterna (vägavstånd) (svart pil, svart cirkel med vit bakgrund med svart siffra i sig, svart pil).

Klen tröst, jag tyckte kartprovet var väldigt nära ren skit. Väldigt dåligt verklighetsanpassat och framförallt var alternativen ofta alldeles för snarlika för att vara vettiga, speciellt när de DESSUTOM hade med "cirka" i sig.

T.ex.
Svarsalternativ A: cirka 18.10
Svarsalternativ B: cirka 18.15
Svarsalternativ C: cirka 18.20
Svarsalternativ D: cirka 18.25
Svarsalternativ E: cirka 18.30

Och så räknar man fram 18.17...

Som jag misstänkte, slog en pling till trafikverket tidigare och varken de eller personerna hos transportstyrelsen de kopplade mig till kunde hjälpa mig.

Tack för ditt svar i alla fall!
Citera
2014-11-18, 20:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
När man gör läkarundersökningen för utbildningen, frågar läkaren om man har diabetes eller kommer dom och göra "piss-i-kopp"-provet?
Hur gick det till för er?

Pratar vi läkarundersökningen för taxilegget?

Bolaget tar väl bara för droger. Du har ju blivit godkänd av transportstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in