2013-11-12, 11:57
Medlem
När jag exporterar från InDesign till PDF fil så blir filen så stor, jag vill att den ska vara mindre då jag senare måste lägga ihop flera PDF:er för en stor. De blir nu 29 MB och så stor kan den inte vara.
Hur gör jag för att få mindre PDF:er?
Citera
2013-11-12, 12:16
Medlem
ber89luts avatar
Du komprimerar den hårdare. Kolla inställningarna när du väljer att spara pdf:en. Där finns mycket att trixa med. Enklast är kanske att bara välja att spara en pdf "för nätet". For the web, eller vad det står. Finns ju en hel del automatval att göra.
Citera
2013-11-12, 13:35
Medlem
EugeneHutzs avatar
Som sagt du kan välja format när du exporterar. File/Export/välj pdf-format och spara då kan du välja till exempel Smallest file size. Då får du en väldigt komprimerad fil. Men med taskig kvalite på bilder, om det är ett problem.

Annars kan jag rekommendara att skaffa Adobe Acrobat Pro och öppna din pdf där och File/Save as/Reduced size pfd. Då får du en mindre fil men med hyfsad kvalité.
Citera
2013-11-13, 08:42
Medlem
Tack för svar,
Dock får jag inte dem till mindre än 23 MB och det är fortfarande för stort.
Kan jag göra något så att InDesign filen blir mindre från början!?
Citera
2013-11-13, 09:14
Medlem
Andreasvbs avatar
Lägg till mindre bilder.
Citera
2013-11-13, 16:47
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraSarita
Tack för svar,
Dock får jag inte dem till mindre än 23 MB och det är fortfarande för stort.
Kan jag göra något så att InDesign filen blir mindre från början!?

Kör med Adobe Acrobat Pro. Exportera en okomprimerad pdf i indesign. Öppna den sen i Pro och komprimera den.

Men ja du kan göra InDesign filen mindre. Och då antar jag att du menar pdf-filen som du exporterar från indesign. Som sagt i inställningarna när du exporterar kan du också gå in i meny till vänster och klicka på Compression och minska kvaliten och upplösningen på bilderna där. Men det borde ju ha provat redan.

Hur stor blir den okomprimerad hög kvalité pdf-filen? Och hur mycket är bilder respektive text?
Senast redigerad av EugeneHutz 2013-11-13 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in