2013-11-13, 08:52
Medlem
Nog är det konstigt att åklagarna säger att KJ
har dödat sin hund, när det finns bevis att så inte är fallet,
även att det inte fanns någon jordfelsbrytare i lägenheten.

Ska inte en åklagare ta fram även sådant som är till gagn
för den misstänkte,

Fast åklagarna har haft bevis för att KJ inte har dödat
sin hund så smutskastar och anklagar honom för detta.
Det är skandal.
Citera
2013-11-13, 08:57
Medlem
larsingvarsfrus avatar
För alla parter, så även alla bodensare med omnejd, ska rätt GM dömas och hållas borta från samhället. Det ligger väl i allas intresse? BP måste hittas som kan bindas till GM.

Tänker osökt på Helén-mordet i Hörby och de konsekvenser det hade för samhället i stort. Föräldrar blev poliser, ingen vågade lämna barn utan uppsikt, ingen unge kunde springa ut och leka utan livvakt, gå till skolan utan vuxen. Grannar tittade egendomligt på varandra och alla noterade alla.
Familjer flyttade.. Det var många års terror innan GM greps.
Citera
2013-11-13, 08:57
Medlem
Ang det påtalade hot som KJ ska ha gjort mot en vakt på rättspsyk.
Detta kan ha varit ett sätt för han att visa att han är "normal" och på så sätt knyta an till vårdarn.
Ett besynnerligt tillvägagångssätt kan tyckas, men i en aspbergare kan det te sig fullt normalt.
"Jag påtalar risken, då måste hon bli övertygad om min oskuld och att jag inte är nåt monster".
För gemene man ser det ut som ett hot och uppbackning av det han står åtalad för medans det egentligen var menat tvärt om.
Efter att ha läst FUP och framförallt förhören med KJ, samt försökt tyda uttalandena från olika infallsvinklar så är jag väldigt osäker på hans skuld. Inget av det jag läst skulle stämma överens i sin helhet med en skyldig aspbergare. Däremot om man tittar på det ur perspektivet att han är oskyldig, stressad och har hamnat i en situation han inte kan kontrollera. Då stämmer det rätt bra.

Är väldigt osäker på om detta kommer leda till en fällande dom.
Av 2 egentliga anledningar.
Dels att MB eller någon annan inte utretts tillräckligt för att utesluta att det finns någon annan GM.
Och dels för att det enda riktiga beviset är en bristfällig analys av blodet i bagaget.
Tittar man på bild 4 på sid 306 i FUP ser man hur bluestar reagerar på blodet.
Dock om man tittar på bild 3 på samma sida så syns det inget på det där stora området kring bakluckan. Man ser ej heller någon direkt blodfläck på mattan.
Det jag hade velat ha svar på är hur utspätt ska blod bli innan bluestar slutar fungera.
I FUP 2029 pratas det om en camelback som läckt ut 3l vatten i bagaget.
Detta kan ha orsakat besudlingen på både handske och bagageluckan.
Vill minnas att någon vittnat om att det var mer blod än ett näsblod, men mindre än en styckning(osäker på formuleringen). Men om man någonsin har städat upp blod så vet man att en liten mängd kan färga väldigt mycket om man använder vatten.
Sen har han ju uppenbarligen inte varit ensam om att använda bagaget så nån exklusivitet kan inte påtalas.
Citera
2013-11-13, 08:58
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Någon, åklagaren eller advokat MF borde frågat pappan hur de förhölls sig med stopporden "STOPP och RÖD"
Det måste ha funnits fog för dessa ord - VARFÖR???
om han är så snäll, eller "edit" ...han är nog snäll oftast och har lärt in hur man beter sig, men, men, han har nog tyvärr en mer mörk sida åxå.

Sen tror jag inte pappan kan ha haft sån koll 18-19 ...
Finns de nån som läst i slasken, det bör finnas vittnesmål där om lördaen den 18 som är intressanta.
Men den får vi vi väl inte läsa.

Mitt fetade. Inom BDSM är det vanligt med stoppordet röd. Man använder trafiksignaler. Gult är typ fortsätt men lugnare.
Kanske har någon redan svarat på detta redan, men jag har inte hunnit läsa ikapp allt än.
Citera
2013-11-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Quarrel la upp en länk till en sida med vänner till MB, det var poliser, nsd-journalister och HA-medlemmar.
Det var EN journalist, EN polis och INGEN HA-medlem. Den sistnämnda (RL) är möjligen sympatisör men INTE medlem i varken HA eller RWC. Sluta far med osanningar och överdrifter.
Citera
2013-11-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behindthesun
Ang det påtalade hot som KJ ska ha gjort mot en vakt på rättspsyk.
Detta kan ha varit ett sätt för han att visa att han är "normal" och på så sätt knyta an till vårdarn.
Ett besynnerligt tillvägagångssätt kan tyckas, men i en aspbergare kan det te sig fullt normalt.
"Jag påtalar risken, då måste hon bli övertygad om min oskuld och att jag inte är nåt monster".
För gemene man ser det ut som ett hot och uppbackning av det han står åtalad för medans det egentligen var menat tvärt om.
Efter att ha läst FUP och framförallt förhören med KJ, samt försökt tyda uttalandena från olika infallsvinklar så är jag väldigt osäker på hans skuld. Inget av det jag läst skulle stämma överens i sin helhet med en skyldig aspbergare. Däremot om man tittar på det ur perspektivet att han är oskyldig, stressad och har hamnat i en situation han inte kan kontrollera. Då stämmer det rätt bra.

Är väldigt osäker på om detta kommer leda till en fällande dom.
Av 2 egentliga anledningar.
Dels att MB eller någon annan inte utretts tillräckligt för att utesluta att det finns någon annan GM.
Och dels för att det enda riktiga beviset är en bristfällig analys av blodet i bagaget.
Tittar man på bild 4 på sid 306 i FUP ser man hur bluestar reagerar på blodet.
Dock om man tittar på bild 3 på samma sida så syns det inget på det där stora området kring bakluckan. Man ser ej heller någon direkt blodfläck på mattan.
Det jag hade velat ha svar på är hur utspätt ska blod bli innan bluestar slutar fungera.
I FUP 2029 pratas det om en camelback som läckt ut 3l vatten i bagaget.
Detta kan ha orsakat besudlingen på både handske och bagageluckan.
Vill minnas att någon vittnat om att det var mer blod än ett näsblod, men mindre än en styckning(osäker på formuleringen). Men om man någonsin har städat upp blod så vet man att en liten mängd kan färga väldigt mycket om man använder vatten.
Sen har han ju uppenbarligen inte varit ensam om att använda bagaget så nån exklusivitet kan inte påtalas.
Blodet i bagaget var INTE utspätt enligt krimnalteknikern som förhördes. Blodet på kroppsdelarna var däremot det och därför har man kommit fram till att dessa var tvättade/avsköljda.
Citera
2013-11-13, 09:19
Bannlyst
Är det ingen direkt rapportering idag?
Eller börjar det senare?
Citera
2013-11-13, 09:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldmore
Är det ingen direkt rapportering idag?
Eller börjar det senare?
Nästa rättegångsdag är på fredag.
Citera
2013-11-13, 09:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Försvarets förberedelse inför rättegången
Har jag rätt att begära att polisens utredning kompletteras?

Du och din advokat har möjlighet att begära att polisen kompletterar utredningen med sådant som ni tycker är viktigt att det kommer med. Det gäller såväl förhör med olika personer som skriftliga uppgifter eller utredningar av sakkunniga.
Det är mycket viktigt att du noga går igenom hela utredningen så att det beslutsunderlag som lämnas till åklagaren är så komplett som möjligt. Det går visserligen att komplettera utredningen även efter det att åtal har väckts, men för din egen del kan det vara bättre att försöka få åklagaren att lägga ner utredningen så att du slipper bli åtalad.
Kan min advokat bedriva en egen utredning?
Du och din advokat har också möjlighet att genomföra egna utredningsåtgärder. Problemet är dock att det oftast finns begränsat med tid att genomföra dessa, i vart fall om du är häktad. Vidare har din advokat oftast svårt att få betalt av domstolen för egna utredningar. Det finns dock inga lagliga hinder mot att göra egna utredningar.

https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedin gs_-169-SE-maximizeMS-en.do?clang=sv&idSubpage=2#n05

http://www.regeringen.se/content/1/c6/16/87/68/0bc8a632.pdf

Dagboksbladet LULEÅ TINGSRÄTT
https://anonfiles.com/file/5561cc14a75ab02c759c51a33fb05b64
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 09:44.
Citera
2013-11-13, 09:51
Medlem
saltapinnars avatar
Kjs pappa säger så här i rätten, att KJ kan börja med saker och han har många idéer. Men han klarar egentligen inte av att göra någonting färdigt.

Jag uppfattar detta som att han vill säga att hans son hade inte klarat av en styckning.
Jag kan förstå att en förälder inte kan se sitt barn som en styckmördare,men jag tror att pappan fattar att Kj är inblandad.
Han har ju enligt min uppfattning stenkoll på sin son och jag tror också att han vet om något verktyg fattas.
Sen så fattar jag inte hur pappan kan sitta i rätten och svara att han inte tror att hans son är kapabel att oprovocerat ta strypgrepp på en kvinna han är tillsammans med, och hålla så hårt att hon får andnöd.
Hur kan han veta vad hans son gör när han inte är med.
Jag får en känsla av att pappan mkt väl vet om sidor hans son har,även att hans son kan bli arg när han inte får som han vill.
Sen en annan sak jag tänkt på under pappans vittnesmål är att han sa att KJs vänner kallar han Säpo.....Ränner han efter KJ och spanar på han eller vad......Litar han inte ALLS på sin pojk
Citera
2013-11-13, 09:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Försvarets förberedelse inför rättegången
Har jag rätt att begära att polisens utredning kompletteras?

Du och din advokat har möjlighet att begära att polisen kompletterar utredningen med sådant som ni tycker är viktigt att det kommer med. Det gäller såväl förhör med olika personer som skriftliga uppgifter eller utredningar av sakkunniga.
Det är mycket viktigt att du noga går igenom hela utredningen så att det beslutsunderlag som lämnas till åklagaren är så komplett som möjligt. Det går visserligen att komplettera utredningen även efter det att åtal har väckts, men för din egen del kan det vara bättre att försöka få åklagaren att lägga ner utredningen så att du slipper bli åtalad.
Kan min advokat bedriva en egen utredning?
Du och din advokat har också möjlighet att genomföra egna utredningsåtgärder. Problemet är dock att det oftast finns begränsat med tid att genomföra dessa, i vart fall om du är häktad. Vidare har din advokat oftast svårt att få betalt av domstolen för egna utredningar. Det finns dock inga lagliga hinder mot att göra egna utredningar.

https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedin gs_-169-SE-maximizeMS-en.do?clang=sv&idSubpage=2#n05

http://www.regeringen.se/content/1/c6/16/87/68/0bc8a632.pdf

Dagboksbladet LULEÅ TINGSRÄTT
https://anonfiles.com/file/5561cc14a75ab02c759c51a33fb05b64
Att man kan begära utredning innebär inte att man får den. Tror du att advokaten kan begära och få en förundersökning mot en avförd man? Det är vad det innebär att undersöka om MB kan misstänkas för brottet som KJ är åtalad för.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-13 kl. 09:59.
Citera
2013-11-13, 09:57
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mitt fetade. Inom BDSM är det vanligt med stoppordet röd. Man använder trafiksignaler. Gult är typ fortsätt men lugnare.
Kanske har någon redan svarat på detta redan, men jag har inte hunnit läsa ikapp allt än.

Ja precis, och ofta lär man in dessa "STOPPORD" när man har en person som har dålig inpulskontroll. (...Bra och effektivt)
Han var ju också väl medveten om ordens betydelse.

Slutsatts: det borde finnas tidigare händelser som föranlett att man LÄRT IN denna strategi
P.s. Denna inlärning går inte över en natt...kräver oftast övning i "situations spel"
Kanske detta ÅK. vill åt med att ta in journalanteckningarna i målet som man avhandlade igår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in