2013-11-13, 04:34
Medlem
MrsMagoos avatar
”Kan mycket väl vara mordvapnet
En så kallad Skölp kan ha varit vapnet som dödade Vatchareeya Bangsuan. Det är ett stämjärnslikanden verktyg med en u-formad egg och som passar in i den skadebild som fanns på mordoffrets kropp.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 02256&play=4759754&playtype=Ljudklipp

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 02256&play=4759745&playtype=Ljudklipp

Rapport från verkligheten
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 01559&play=4758920&playtype=Ljudklipp

Det var rådman Katarina Lindgren som meddelade resultatet från en Paragraf sju-utredning som har gjorts på den mordmisstänkte 22-åringen under häktningstiden.

Åklagarna lämnade under tisdagen in en utredning från barn- och ungdomspsykiatrin i Boden till domstolen. Eftersom den utredningen sekretessbelades fick inte allmänheten veta innehållet i den. Försvaret har all rätt att bemöta utredningen.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=8012179
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 04:55.
Citera
2013-11-13, 04:42
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det någon som har sammanhanget kring psykiatrijournalerna klart för sig? Har åklagarsidan fått ut dessa, läst och hittat betydelsefull information som de nu ville åberopa? Eller har de inte haft sådan tillgång men begärde nu att de skulle förebringas rätten på ren chans i hopp om att träffa på något intressant?

Eftersom jag väljer att följa hela processen vet jag hur det förhåller sig. Den senaste veckan har det inkommit nytt material "hela tiden". Åkl har lämnat in KJ:s patientjournaler till domstolen. De är i nuläget helt sekretessbelagda. Det var ett beslut av rådmannen. (Notera att US tog med TAs sjukvårdsjournaler i original-FUP omaskade för de som ville läsa dem, dvs lika dåligt maskade som fyndplatsfotona Elin Krantz, GBG).

Det finns en del andra nya tillägg så som Telia-listor, spanings-PM:en från slasken, VBs samtliga polisanmälningar (där hon INTE har anmält någon för våldtäkt som det har spekulerats i) mm.

Först nästa vecka kan vi räkna med en hint om hur TR resonerat i skuld/häktningsfrågan.
Citera
2013-11-13, 05:01
Medlem
"Han är inte delgiven misstanke, därav ingen husrannsakan. Hade du tyckt att det vore okej att polisen klev in hos dig och genomfört husrannsakan, trots att du inte var formellt misstänkt."

Han borde ha varit formellt misstänkt, med tanke på att han var en av de sista personer som VB hade kontakt med.

Han borde ha varit formellt misstänkt då han hotat andra människor till livet, när han har varit pressat om att hans otrohet ska avslöjas.

Om jag var oskyldig och förutsättningarna var detsamma som för MB skulle jag välkomna en husrannsakan. Detta för att det inte skulle råda något tvivel om min oskuld.
Citera
2013-11-13, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har du inte följt rättegången, det är chefen för polisen insatsenhet som vittnade i rättegången om vilka åtgärder som var utförda. Han sa att de hade släppt KJ och från den 13:e hade de huvudfokus enbart på MB, fram tills dess kroppsdelarna hittades, alternativt dagen innan.

Informationen finner du i rapporteringen från NSD.

Den chefen erkände stora brister i utredningen, som fd. Chefsåklagaren Alhem sa; felet var som att en rättsläkate skriver; operera bort en njure istället för hjärtat.
Inte så litet fel alltså. Och då undrar man om man ändrat detta i efterhand, eller bara tycker att man haft span. Vi har ju inte läst någon spaningsrapport i fupen.
Och om de inte kan hålla koll på datum hur ska de ha koll på sina spaningsobjekt?

Jag tror de har haft koll på datumena men att de skapat en efterhandskonstruktion.
Citera
2013-11-13, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, efter 7 dagars utredning och spaning så hade man inte fått fram något som helst som talade för at han är inblandad och därmed har de inte delgivit honom någon misstanke då¨det inte fanns någon grund för det.

Menar du att alla som kan uppföra sig i en rättegång är psykopater?

Tror du att han visste om spanet? Boden är litet, och mb har många kontakter. En karatetränare tränar inte bara fysiskt. Hans medvetande är också på topp. En som har tre dan i karate, bör se om han är förföljd av poliser i Boden. Tycker inte du det verkar rimligt?
Citera
2013-11-13, 06:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
"Han är inte delgiven misstanke, därav ingen husrannsakan. Hade du tyckt att det vore okej att polisen klev in hos dig och genomfört husrannsakan, trots att du inte var formellt misstänkt."

Han borde ha varit formellt misstänkt, med tanke på att han var en av de sista personer som VB hade kontakt med.

Han borde ha varit formellt misstänkt då han hotat andra människor till livet, när han har varit pressat om att hans otrohet ska avslöjas.

Om jag var oskyldig och förutsättningarna var detsamma som för MB skulle jag välkomna en husrannsakan. Detta för att det inte skulle råda något tvivel om min oskuld.

Du är ute och cyklar, det finns inget som talar för att han är inblandad i VBs död, enligt åklagaren så har han en fullgott alibi, han är utesluten och avfärdad som GM.

Det skulle inte spela någon roll om så MB hade mördat 10 kvinnor förut av samma andledning, det skulle ändå vara KJ som satt åtalad idag för att utredningen visar att det är han som är skyldig.

Att vara i kontakt med någon per telefon är inte ens i närheten av att jämföras med att vara den sista som såg henne i livet.

Det finns inget på MB, inte ett skit, som gör att polisen anser att han ens är skäligen misstänkt.

Det du med fler sysslar med är rena trakasserier och förtal, helt utan att ni har någon som helst grund eller belägg för vad ni påstår, annat än era fantasier och starka vilja att han ska vara den skyldige.
Citera
2013-11-13, 06:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Den chefen erkände stora brister i utredningen, som fd. Chefsåklagaren Alhem sa; felet var som att en rättsläkate skriver; operera bort en njure istället för hjärtat.
Inte så litet fel alltså. Och då undrar man om man ändrat detta i efterhand, eller bara tycker att man haft span. Vi har ju inte läst någon spaningsrapport i fupen.
Och om de inte kan hålla koll på datum hur ska de ha koll på sina spaningsobjekt?

Jag tror de har haft koll på datumena men att de skapat en efterhandskonstruktion.

Du svamlar, precis som Alhem. Stora brister i utredningen.

Det föreligger inga stora brister i utredningen, det förekommer ett litet misstag i form av att felaktigt datum är angivet på två ställen. Visst, det är olyckligt men ack så jävla vanligt att det sker i varje jävla FUP med så omfattande material.

Rätt datum finns redovisade i FUP, det har jag och FUP-12 redan redovisat i tråden, innan denna man kallades att vittna. Om vi klarade av att hitta rätt datum så borde väl för helvete en advokat klara av det.

Om man som advokat ska bygga ett försvar på sådana här uppgifter så måste man dubbelchecka så man slipper stå med brallorna nedragna i rätten för att man inte klarar av att läsa FUP.

Att du ens påstår att chefen för insatsenheten skulle begå mened i TR men även dölja uppgifter för att skydda MB visar bara på desperation.

Hade de gjort ett misstag så hade det bästa sättet att mörka varit att vidhålla datumen, men nu stod han upp och sa rakt ut att jag har gjort ett misstag. På två ställen har jag skrivit fel datum, men på alla andra ställen står det rätt datum.

Ni går väl jävla långt nu för att komma åt MB så det vida passerar gränsen för konspirationer.
Citera
2013-11-13, 06:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tror du han dog med handskarna på?

Tror du han tog av sig handskarna innan han dog?
Citera
2013-11-13, 06:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Tror du att han visste om spanet? Boden är litet, och mb har många kontakter. En karatetränare tränar inte bara fysiskt. Hans medvetande är också på topp. En som har tre dan i karate, bör se om han är förföljd av poliser i Boden. Tycker inte du det verkar rimligt?

Kan den knäppa och handikappade KJ med alla diagnoser se att han är förföljd så kan väl även MB göra det.

Menar du att det bara är personer med 3 dan i karate som kan se att de är förföljda, eller varför anser du att detta är så pass relevant så att du tar med detta för att förstärka det du påstår.

Jag har ingen aning om ifall han visste att han hade span på sig.
Citera
2013-11-13, 06:37
Medlem
Har du span på dig och bor i ett "normalt" villakvarter här i boden, så är det svårt att missa det.
Citera
2013-11-13, 06:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bajen2013

Citat;

Kommer ens liklukten i bilen från VB? Hur ska vi veta?

Ja, hur ska vi kunna veta. Har det inte nämnts något om att KJ fått ärva ett par handskar av sin farfar, dog han inte kort tid före mordet på VB? Lägger ingen vikt vid detta, en stilla fråga bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tror du han dog med handskarna på?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tror du han tog av sig handskarna innan han dog?

Nej, och hans handskar är nog inte fulla av kadaverin farfaderns alltså.
Så peta in handskarna från gamla farfar blir svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Shiloh82
Har du span på dig och bor i ett "normalt" villakvarter här i boden, så är det svårt att missa det.
Så dom är såpass uppenbara alltså ?

Krönika: Bevisläget stärkt för åklagarna

Bevisläget mot den tilltalade, som redan från början varit tungt, har enligt min uppfattning
stärkts

Det är emellertid inte enkelt för åklagarna att redovisa ett sannolikt händelseförlopp. Var har mordet och styckningen ägt rum?

På fredag får vi veta hur parterna själva ser på bevisläget. Kanske också tingsrätten.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7097996
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 07:17.
Citera
2013-11-13, 07:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag är emellertid säker på att åklagarna – med gott stöd av målsägandebiträdet – kommer att ha betydligt lättare för att hävda att bevisningen sammantagen är så övertygande mot den tilltalade att rätten bör ha lätt att fastställa skuldfrågan. Den bedömningen gör jag mot bakgrund av blodfyndet och likdoften i den tilltalades bil, fyndet av tejprullen i hans bostad med en minimal blodbesudling från Vachtareeya och raderingen av samtliga sms-kontakter med Vatchareeya i nära anslutning till hennes försvinnande med mera. Jag beaktar också den icke hållbara – och också över tid förändrade - förklaringen från den tilltalade till blodfynden och liklukten i bilen. Vidare är de uteblivna faktiska telefonsamtalen från 22-åringen till Vachtareeya i tiden efter försvinnandet omöjliga att förstå. Särskilt som det framkommit att han ringt ”låtsassamtal” till hennes mobil.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7097996

Intressant att den gamla åklagaren anser att likdoften har betydelse medan Bodström menade att det va lika med noll i bevisvärde. Hur ska domstolen värdera bevisen?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in