2013-11-12, 19:20
  #913
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Marknadskrafterna är inte ur spel, de fungerar bara inte. Jag har förklarat i en annan debatt hur det hänger ihop, här är en artikel som beskriver problemet:

http://www.dn.se/ekonomi/hoga-krav-pa-vinst-en-orsak-till-bostadsbristen/

Man kan inte överlåta åt opålitliga marknadskrafter att sköta viktiga samhällsfunktioner. Vinstintresse har aldrig varit bra på att skapa trygghet och stabilitet.

Håller med om att det är tramsiga byggregler, men det kan ju inte vara orsaken till att det inte byggs tillräckligt.

"Marknadskrafterna är inte ur spel, de fungerar bara inte." Suck... Om de är ur spel så fungerar dom inte.

Här har du en debattartikel som nämner regleringarna.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article17134657.ab

Det finns en mängd anledningar, men detta är fan i mig den största boven. Ställ dig frågan själv. Varför bygger inte rödstyrda kommuner såsom GBG stora mängder hyresrätter? Det är ju brist där? Finansieringen är ju inga problem då det enligt dig får "kosta vad det kosta vill".
Citera
2013-11-12, 19:20
  #914
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vet inte hur marknaden för mat fungerar, men man kan ju gissa: mat produceras över hela världen, det finns massor av billig mat att importera. Så fungerar inte bostadsmarknaden, det är några få inhemska byggbolag som dominerar.

Tänk om lokaltrafiken i Stockholms skulle fungerat på samma sätt som med bostadsbyggandet, att man sätter sina förhoppningar till privata entreprenörer. Hur många tunnelbanelinjer skulle byggts i privat regi? Bara några få, garanterat lönsamma innerstadslinjer antagligen. Många passagerare och kunder som kan betala rejält. Ytterområdena hade blivit utan.
Så fungerar bostadsbyggandet, man bygger bara dyra bostäder i attraktiva områden där man kan ta rejält betalt.
Hur tycker du det ser ut med bostadsbygget idag? Det är exakt så det fungerar. Inga hyresrätter byggs förutom av kommunen då det inte är ekonomiskt försvarbart, utan i princip byggs enbart bostadsrätter i privat regi i attraktiva områden som ger så mycket pengar som möjligt. Och det är långt ifrån tillräckligt med tanke på att vi tar in ca 100 000 nya invånare samtidigt som antalet bostäder mer eller mindre står still i kontrast.
Jag har svårt att se att andra länder politiskt motarbetar sina invånares förmåga att få bostäder så mycket som dagens Sverige gör. Tragiskt.
Citera
2013-11-12, 19:35
  #915
Medlem
RobinNilsens avatar
Glöm heller inte att hyresregleringen får fastighetsägare att omvandla hyreslägenheter till bostadsrätter, som i mycket mindre utsträckning når ut till de människor - ofta med lägre inkomster - som är mest i behov av bostäder.

Inte ens från ett vänsterperspektiv förstår jag hur man kan få hyresregleringen till att vara något solidariskt. Den leder ju till att förorterna får betala högre hyror för att subventionera innerstan.
__________________
Senast redigerad av RobinNilsen 2013-11-12 kl. 19:37.
Citera
2013-11-12, 20:21
  #916
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Glöm heller inte att hyresregleringen får fastighetsägare att omvandla hyreslägenheter till bostadsrätter, som i mycket mindre utsträckning når ut till de människor - ofta med lägre inkomster - som är mest i behov av bostäder.

Inte ens från ett vänsterperspektiv förstår jag hur man kan få hyresregleringen till att vara något solidariskt. Den leder ju till att förorterna får betala högre hyror för att subventionera innerstan.
Det tror inte jag. Det är billigare i innerstan för att de byggnaderna är gamla och betalda, det finns inga kostnader för husen i stan. Medan det i förorterna handlar om hus byggda från 70-talet och framåt, med stora lån att betala. Vilket måste tas ut av hyresgästerna.
Utan hyresreglering skulle fastighetsägarna kunna ta ut så mycket inhyra som marknaden orkar med. De som inte har råd får flytta ut till förmån för mer kapitalstarka hyresgäster. Det gynnar ingen utom fastighetsägarna, på ett så horribelt orättvist sätt att inte ens Alliansen tycker att det är en bra ide.
Citera
2013-11-12, 20:44
  #917
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tror inte jag. Det är billigare i innerstan för att de byggnaderna är gamla och betalda, det finns inga kostnader för husen i stan. Medan det i förorterna handlar om hus byggda från 70-talet och framåt, med stora lån att betala. Vilket måste tas ut av hyresgästerna.
Utan hyresreglering skulle fastighetsägarna kunna ta ut så mycket inhyra som marknaden orkar med. De som inte har råd får flytta ut till förmån för mer kapitalstarka hyresgäster. Det gynnar ingen utom fastighetsägarna, på ett så horribelt orättvist sätt att inte ens Alliansen tycker att det är en bra ide.

Att det är "billigare i stan" beror just på att marknadskrafterna är satta ur spel. Men det fungerar aldrig i längden eftersom marknaden rättar till priserna själv i form av svartkontrakt, mygel och "ockerhyror" i andrahand. Sålänge detta vansinne får fortgå, kommer det aldrig att bli möjligt att hyra ett boende i innerstaden, för någon som är ny på bostadsmarknaden och behöver ett hyresboende snabbt.

Driftskostnaderna hör inte till saken. Den verkliga kostnaden är vad marknaden dvs hyresgästernavill betala för att bo på ett visst läge.
Citera
2013-11-12, 20:46
  #918
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte nån annan, utan Vi. Vi ska alla vara med och betala, för det ligger i allas vårt intresse att det finns bostäder.
Jag betalar redan för mitt boende och är inte intresserade av att betala för någon annan. Var och en får betala själv. Det viktigaste är att vi ser till att det byggs så att det finns olika alternativ.
Citera
2013-11-12, 21:27
  #919
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att det är "billigare i stan" beror just på att marknadskrafterna är satta ur spel. Men det fungerar aldrig i längden eftersom marknaden rättar till priserna själv i form av svartkontrakt, mygel och "ockerhyror" i andrahand. Sålänge detta vansinne får fortgå, kommer det aldrig att bli möjligt att hyra ett boende i innerstaden, för någon som är ny på bostadsmarknaden och behöver ett hyresboende snabbt.

Driftskostnaderna hör inte till saken. Den verkliga kostnaden är vad marknaden dvs hyresgästernavill betala för att bo på ett visst läge.

Nu finns det i västvärlden inte speciellt mång platser om några som har marknadshyror. Kanske beroende på att det väldigt långa omställnings- o produktionstider i planerings- o byggsektorn. Samhällsplanering handlar om att koordinera utbyggnad av kollektivtrafik, skolor, barnomsorg, paker, gator, kommersiell service mm. Vilket är en komplicerad process med många deltagande parter som inte har samma agenda.

Tillverka skruvar o muttrar är något helt annat o betydligt aministrativt enklare.

Inte ens USA har marknadshyror. I USA finns även något som heter rent control vilket närmast motsvarar bruksvärdeshyra även om det stämmer dåligt.

Fattar du hur otroligt mycket pengar det skulle kosta skattebetalarna när merparten av nyproduktionen i hyresrätt befolkas av nyanlända somalier och syrier. Ska de ha rätt att ta hotellpriser så blir vi utblottade.
Citera
2013-11-12, 21:34
  #920
Medlem
Kabeldragares avatar
Vilka bygger bostäder? Ingen Svensson direkt. Etablerade företag bygger bostäder. Etablerade företag som redan har tusen lägenheter som de nu tjänar dubbelt så mycket på, jämfört med vad de gjorde innan.
Vilken idiot skulle bygga fler lägenheter, när de tjänar extremt mycket pengar på att det inte finns några?

Marknaden suger på att "sköta" vissa saker.
Citera
2013-11-12, 21:44
  #921
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Vilka bygger bostäder? Ingen Svensson direkt. Etablerade företag bygger bostäder. Etablerade företag som redan har tusen lägenheter som de nu tjänar dubbelt så mycket på, jämfört med vad de gjorde innan.
Vilken idiot skulle bygga fler lägenheter, när de tjänar extremt mycket pengar på att det inte finns några?

Marknaden suger på att "sköta" vissa saker.

Om det nu är så enkelt att tjäna "extremt mycket pengar" så undrar jag varför inte någon startar konkurrerande verksamhet och tjänar bara "mycket pengar"...
Citera
2013-11-12, 23:07
  #922
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Vilka bygger bostäder? Ingen Svensson direkt. Etablerade företag bygger bostäder. Etablerade företag som redan har tusen lägenheter som de nu tjänar dubbelt så mycket på, jämfört med vad de gjorde innan.
Vilken idiot skulle bygga fler lägenheter, när de tjänar extremt mycket pengar på att det inte finns några?

Marknaden suger på att "sköta" vissa saker.
Det finns ingen " brist" det finns en missmatch mellan prissättning och efterfrågan, med möjlighet att ta högre hyror för fastighetsägarna så ökar incitamenten att behålla hyresfastigheter istället för att sälja dem till bostadsrättsföreningar vilket iofs är bra men minskar flexibiliteten.
Varför ska en hyrestrea inne på Östermalm vara flera tusenlappar billigare än en hyrestrea på Kungsholmen eller i Bromma?
Om hyrorna inne centrala staden kan höjas med 50 % så kommer fler flytta ut och andra kan flytta in.
Citera
2013-11-13, 00:28
  #923
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Om de stora bolagen som härskar i Stockholm, Göteborg och Malmö, tex SB, MKB, Familjebostäder, Poseidon mfl., gör såhär: de skriver bara nya kontrakt med folk som har arbete eller ålderspension. I vissa områden studenter, ej SFI eller Komvux. En bra början i alla fall.

Det hjälper inte..Kommunerna kan ju gå in och bestämma hur dom vill där när det passar dom.
Citera
2013-11-13, 02:22
  #924
Medlem
Copterss avatar
Det går verkligen inte att ha visioner på längre sikt. Partier som inte vill enas p.g.a olika idéuppfattningar, snålhet och egenintresse. Vi kommer fortsätta att stampa med för få bostäder lääänge till. Detta gäller även UTANFÖR Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in