2013-11-12, 17:42
Medlem
Jag har än inte fått se en hållbar kostnadskalkyl för tunnelbanebyggnationerna i Sthlm. När det behövs nödvändig upprustning eller utbyggnad av järnvägsnätet för exportindustrin utanför Sthlm så skriks det alltid, från Sthlm:s politiker, om att det måste göras noggranna kostnadskalkyler.

Således:

- Vilka exportökningar kan vi förvänta oss av utbyggnaden i Sthlm? Jag vill ha siffror och inte lösa antaganden.

- Om det kan påvisas exportökningar, kan dessa exportökningar bli större om satsningarna utförs på andra områden än just tunnelbanebyggnationer? Det finns alltid alternativa investeringsmöjligheter.

Att det verkar bli fler kebabsvarvare i Sthlm är jag ganska övertygad om efter att ha sett migrationsverkets prognoser. Allt tyder på det. Frågan är dock om det är lönsamt att frakta omkring dessa "framtidshopp" i dyrbara tunnelbaneprojekt. Jag ställer mig mycket tveksam. F.ö borde varje kommun sträva efter att minska, d.v.s rationalisera, befolkningen. Folk ska mätas och vägas inte räknas.
Citera
2013-11-12, 18:04
Bannlyst
Tydligen skall Hagsätra linjen bli Blå istället för grön när ombyggnaden är klar :

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/bevara-t-banan-gron_8716586.svd
Citera
2013-11-12, 18:37
Medlem
Blundettos avatar
Det jag inte riktigt begriper är hur tunnelbanans kapacitet ska klara av de 78000 bostäder som är en del av projektet. Visst, det ska byggas lite bostäder där det kommer 9 nya stationer. Men det är väl lite märkligt tänkt att av de tänkta 78000 bostäderna så planeras den större delen, 40000, längs med tunnelbanans befintliga södergående gröna linje från Gullmarsplan ner till Hagsätra, Skarpnäck och Farsta strand. Hur ska gröna linjens södra del klara denna anstormning av resenärer i framtiden. Man kan ju inte heller säga att ny tunnelbana ger nya bostäder om de boende i 40000 av 46000 nya bostäder förväntas sväljas av dagens tunnelbana. Sedan kanske regeringen skiter i söderortsborna och deras trängsel.

http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafik--Stadsmiljo/46000-nya-bostader-i-Stockholm-stad/
Citera
2013-11-12, 18:53
Medlem
Zkeks avatar
Jag är nyinflyttad i Sthlm och har börjat leta lägenheter. Jag undrar lite hur funkar tunnelbanan på morgonen.

Är det mycket förseningar?

Vad lång tid tar det att åka från Skarpnäck in till Odenplan på morgonen?
Citera
2013-11-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Tydligen skall Hagsätra linjen bli Blå istället för grön när ombyggnaden är klar :

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/bevara-t-banan-gron_8716586.svd
När ombyggnaden är klar ja. Redan har alliansens osammanhängande spånande förvandlats till färdiga T-banelinjer.

Handlingskraften framstår som enorm. Kanske det räcker för en valseger?

Sen får nog Sthlmarna se i stjärnorna efter några linjer...
Citera
2013-11-12, 20:17
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkek
Jag är nyinflyttad i Sthlm och har börjat leta lägenheter. Jag undrar lite hur funkar tunnelbanan på morgonen.

Är det mycket förseningar?

Vad lång tid tar det att åka från Skarpnäck in till Odenplan på morgonen?

Det tar 23 minuter om allt går som det ska. Som nyinflyttad stockholmsresenär har du glädje av denna sida: http://sl.se/

Generellt så funkar tunnelbanan bra oavsett tid. Problemet med gröna linjen är att det är mycket utomhusspår som inte går i tunnel. Så på höst/vinter kan det ta något längre tid på grund av spårhalka.
Citera
2013-11-12, 21:27
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greycap
Stockholm är en motor för Sverige. Inse det. Jag är inte från stan men bor här och till skillnad från dig din lantis inser det.
För att stan öht skall fungera behövs detta - och mer därtill.

Helt rätt! Det är ett utmärkt förslag med utbyggnaden av T-banan, det behövs ännu mer. Kanske en fortsättning till Täby?

Ja, vissa "bönder"kanske inte kan skilja på Säffle och Stockholm?! Stockholm växer ju så det knakar.
Citera
2013-11-12, 22:23
Medlem
Jag väntade mig detta för ett par år sedan faktiskt då jag bodde i sthlm ;_;
Citera
2013-11-12, 22:41
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det jag inte riktigt begriper är hur tunnelbanans kapacitet ska klara av de 78000 bostäder som är en del av projektet. Visst, det ska byggas lite bostäder där det kommer 9 nya stationer. Men det är väl lite märkligt tänkt att av de tänkta 78000 bostäderna så planeras den större delen, 40000, längs med tunnelbanans befintliga södergående gröna linje från Gullmarsplan ner till Hagsätra, Skarpnäck och Farsta strand. Hur ska gröna linjens södra del klara denna anstormning av resenärer i framtiden. Man kan ju inte heller säga att ny tunnelbana ger nya bostäder om de boende i 40000 av 46000 nya bostäder förväntas sväljas av dagens tunnelbana. Sedan kanske regeringen skiter i söderortsborna och deras trängsel.

http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafik--Stadsmiljo/46000-nya-bostader-i-Stockholm-stad/

Yada, yada, yada. Ungefär så låter det i politiker och byråkraters öron när du diskuterar dessa problem.

Politiker får det alltid att låta så lätt när de skriver debattartiklar likt denna. Givetvis kommer infrastruktur och bostadsprojekt av denna magnitud att kantas av problem, speciellt när det är politiker och byråkrater som står och rattar i bakgrunden.
Citera
2013-11-12, 22:43
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Var någonstans på blå linjen har du 70 meter?

Blandade ihop längden på rulltrappan med djupet på stationen. Västra skogen ligger 40m under marknivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Helt rätt! Det är ett utmärkt förslag med utbyggnaden av T-banan, det behövs ännu mer. Kanske en fortsättning till Täby?

Ja, vissa "bönder"kanske inte kan skilja på Säffle och Stockholm?! Stockholm växer ju så det knakar.

Men NEJ ingen jävla t-bana till Täby med medföljande pack. Då blir Lidingö det enda socialt segregerade stället kvar att bo på i Stockholm som inte ligger för långt borta.

Jag vill kunna åka in till stan utan att det stinker piss, svett och skit på tåget, jag vill att folk är hela och rena, jag vill inte donera pengar till 19 mongon vars barn lider av någon lipkit eller vad det brukar stå, eller ha massa dragspelsnissar ståendes överallt.
Senast redigerad av Tlagnoj 2013-11-12 kl. 22:49.
Citera
2013-11-12, 22:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto

Hela förslaget är ett debilt skitförslag som enbart lågpannade villamoderater, betongsossar och miljömuppar och den feta grisen Ankarsjö tycker är bra.
Om det byggs tiotusentals ytterligare lägenheter så kommer huvuddelen av länets större trafikleder skita ihop likt en rejäl förstoppning.
Uppenbarligen har varenda lågbegåvad jävla YIMBY någon slags fetisch för höghus och tunnelbana.
Bygg ut psykvården istället!
Citera
2013-11-12, 23:32
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hela förslaget är ett debilt skitförslag som enbart lågpannade villamoderater, betongsossar och miljömuppar och den feta grisen Ankarsjö tycker är bra.
Om det byggs tiotusentals ytterligare lägenheter så kommer huvuddelen av länets större trafikleder skita ihop likt en rejäl förstoppning.
Uppenbarligen har varenda lågbegåvad jävla YIMBY någon slags fetisch för höghus och tunnelbana.
Bygg ut psykvården istället!

Har du varit i New York? Där har man 4:a spår med expresståg som går i mitten, väldigt smart.
Angående pendeltåg så stannar de för sällan. Pendeltåg delar spår med övrig tågtrafik dessutom.
Jag tror ändå tunnelbana är bäst men inte det förslaget som är nu.
Nacka behöver tunnelbana, det är faktiskt så.

Tillägg: Ska man bygga pendeltåg i öst-västlig ritning menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in