2013-11-12, 17:24
Medlem
Hej!

Bakgrundsinformation:

Min bil r av ldre bilmodel (Mitsubishi Eclipse 1997). Det r en bil som alltid varit sommarkrd och jag hade tnkt stlla in den i garaget nu i december under hela vintern jag ocks, nr det r dags att byta till vinterdck dvs, med anledning av att vintern i mnga avseenden r skadlig fr bilen i form av salt osv osv.

Iallafall, till saken: nda sen det brjade bli kallare ute nu under hsten har bilen haft svrare och svrare att starta, det har jag kunnat avgra p ljudet den ger ifrn sig vid start, ljudet lter krampaktigt och segare n vanligt. Vissa dagar har det varit varmt och d har jag kunnat notera att bilen startar lttare med mindre krampaktigt ljud.

Igr nr jag skulle starta bilen s gick det inte lngre. Den lt fortfarande som att den ville starta och man hrde att den verkligen frskte, men ljudet var krampaktigare n tidigare och den ville inte starta. Jag r inte bilkunnig s jag brjade genast ladda batteriet d jag trodde att det hade laddat ur. Jag lt batteriet ladda ungefr 6-8 timmar fr att frska starta bilen idag igen och upptckta att det fortfarande inte gick. Jag kte och kpte ett nytt bilbatteri och monterade det nu under frmiddagen. Jag provade starta bilen men det fungerade fortfarande inte.

En kompis till mig tror att det r fel p Generatorn eller startmotorn, jag tror att det kanske kan vara brnslepumpen det r fel p men jag kan verkligen inte bilar, s drfr vnder jag mig till er bilkunniga hr. Vad tror ni att felet beror p?

Tacksam fr svar
Citera
2013-11-12, 17:32
Medlem
Strychnos avatar
Tnder den nr motorn gr runt?
Hrs surrundet frn brnslepumpen innan du vrider p nyckeln?
Citera
2013-11-12, 17:46
Medlem
Ja strlkastarna och annan elektronik tnds nr jag frsker starta, det dr andra ljudet du pratar om har jag aldrig tnkt p hur det lter s kan inte avgra om ljudet frsvunnit nu
Citera
2013-11-12, 19:37
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Ja strlkastarna och annan elektronik tnds nr jag frsker starta, det dr andra ljudet du pratar om har jag aldrig tnkt p hur det lter s kan inte avgra om ljudet frsvunnit nu

Jag menade givetvis om MOTORN Tnder!
Dvs, frsker motorn att starta nr du vrider p nyckeln?
Lter motorn "Vjuvjuvjuvjuvjuvjuv" eller "Vjuvjuvbrummvjuvjuvbrummvjuvjuv" ?

Skulle tro att du behver byta tndstiften!
Citera
2013-11-12, 19:55
Medlem
Ja det r precis s det lter! Okej frklara din analys!
Citera
2013-11-12, 23:39
Medlem
Oj, sg inte att det var en frga mellan 2 alternativ, svaret r alternativ 1
Citera
2013-11-13, 11:39
Medlem
Marlboromans avatar
Kolla ifall den har gnista,kolla ver skringar, kolla efter fukt i frdelardosan, kp k-sprit och fyll p infr nsta gng den startar om den brukar sega nr det r fuktigt eller regnar ute.
Citera
2013-11-13, 12:29
Medlem
Megaforces avatar
Kp en burk startgas och spruta in i luftintsuget till motorn nr ni frsker starta bilen. Om den startar med en gng men sen dr efter ngra sekunder s r det troligtvis brnslepumpen som inte funkar, eller ngot annat brnsleproblem.

Om motorn startar med startgas, gr bra och startar igen utan problem nr den r varm s r det antagligen kallstartsgivaren det r fel p. Motorn frsker d gra en varmstart ven nr den r kall och det lyckas inte alltid, och d frst nr motorn gtt runt en minut p startmotorn (vilket kan f vilket bilbatteri som helst att ge upp)
Citera
2013-11-13, 18:15
Medlem
Prova att bogsera igng den.

Lgg i tvan, vrid p tndningen, hll ner kopplingen, bogsera upp i 20-30km/h och slpp kopplingen. startar den inte efter 20-30meter s r nnting fel men startar den s har man mer n halverat antalet mjliga fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in