2013-11-12, 16:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Varför skulle VB messa MB om hennes liv stod i fara, en som dröjer med svar? Och tydligen ha båda händerna fria. Varför inte ringa 112 istället, en gång till? Ringa mamma? Styvpappa?

Varför skriver hon att han eller hon är knäpp?`Smidigt att sms:a en karatelärare som skulle kunna slå av KJ på mitten är en teori. Sen är det väl inte frågan om annat än att hon kände sig hotad.
112 och sen karateläraren.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Därmed så känner han ju även till KJ samt att KJ är den andre misstänkte i fallet samt div annan info om KJ.

Så vill man slippa straff planterar väl en smart GM sitt bevismaterial hos den andre misstänkte?

Och då han känner till detta, så är mordet utfört redan. Så tänkt lite är du vänlig.
MB är inte åtalad och någon plantering är det inte tal om. Är det så¨jävla svårt att låta bli att peka ut en oskyldig?
Citera
2013-11-12, 16:58
Medlem
Kuriren är oseriösa i sin rubriksättning:
Misstänkte styckmördaren stryphotade vårdare

I artikeln skriver dom flera gånger om "hot", först i sista meningen framkommer det:
Citat:
Men jag upplevde det inte som ett personligt hot, han påtalade bara säkerhetsbristen, vittnade vårdaren under tisdagens rättegång.

Tycker att dom smaskar på för mycket i rubriken. Av alla liverapporteringar idag har det varit mycket tydligt att skötaren inte upplevde det som 22-åringen sa (om larm mm) som något hot.

En rubrik har ett stort genomslag. Alla läser kanske inte själva artikeln men kan genom rubriken få en grövre bild av händelsen än vad skötaren faktiskt har beskrivit.
Citera
2013-11-12, 16:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns ett effektivt sätt att göra sig av med ett häftplåster som VB. Göra avslut och sedan vara konsekvent! Men gör han det? Inte alls, han fortsätter med SMS/Facebook, tränar henne och skjutsar/hämtar henne ända in till slutet ...

Jag undrar vad han gjorde i Lakaträsk den 4/5 (vilket var en ny uppgift), månne han slog på elementen? Så det skulle vara varmt till den utlovade söndagsutflykten?

Jag undrar vad MB gjorde i Buddbyn den 6 maj. Både MB och KJ (sommarstugan) var i trakterna, men med olika mastupptagningar. Hur många master finns det i området och hur täcker dem?
Citera
2013-11-12, 16:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den här P7:an säger ju bara att allvarlig psykisk störning kan misstänkas, dvs det blir en riktig RPU om domstolen bestämmer sig för att KJ är skyldig.

Just det, var nog lite otydlig, men det var den jag syftade på när jag undrade om Aspergers och ADD räcker för att klassas som psykisk sjuk, det är ju inga sjukdomar utan funktionshinder om jag förstår det rätt.

När en RPU är klar och det finns ett utlåtande, är det en rekommendation till rätten eller kan en sådan undersökning leda till fängelseförbud, alltså att rätten inte får döma till fängelse?
Citera
2013-11-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tack för detta.

Misstänks lida av allvarlig psykisk störning både vid gärningen och vid undersökningen.

Det dräller med folk med hans diagonser på fängelsena, så är verkligen dessa diagnoser skäl för rättspsykiatrisk vård eller lider han utöver dessa av andra mer allvarliga psykiska störningar, tro?

Kan en undersökning leda till fängelseförbud, jag trodde att den stora undersökningen, RPU, var en rekommendation framför ett utförande av fängelseförbud och att det är upp till rätten att ta ställning till om den åtalade ska dömas till fängelse eller vård, någon som vet?

Intyget är ju utfärdat 2013-06-20?
Citera
2013-11-12, 17:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Och nu har advokaten Bosse dragitr sig tillbaka helt och släppt alla förhör till sitt biträde.

Har han möjligtvis lyckats inse sina begränsningar i fall som dessa.

A good man knows his limitations ..
Citera
2013-11-12, 17:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Och nu har advokaten Bosse dragitr sig tillbaka helt och släppt alla förhör till sitt biträde.

Har han möjligtvis lyckats inse sina begränsningar i fall som dessa.
Tacka fan för det han har inte skapat minsta rimliga tvivel och nu går det mot en fällande dom.
Hur va det med sängen? Fick man klarhet i när den kom ut ur lägenheten?

Sämsta försvaret jag hört och sett måste jag säga. Vi har en annan bevisning? Sure en bevisning som är falsk tillvitelse inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Intyget är ju utfärdat 2013-06-20?

Ja, och?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-12 kl. 17:04.
Citera
2013-11-12, 17:02
Bannlyst
Hade det inte varit bra att ha någon form av straffrabatt för den skyldige om den erkände och klargjorde hur mordet gått till? Särskilt för de anhörigas skull.
Citera
2013-11-12, 17:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Tack för detta.

Misstänks lida av allvarlig psykisk störning både vid gärningen och vid undersökningen.

Det dräller med folk med hans diagonser på fängelsena, så är verkligen dessa diagnoser skäl för rättspsykiatrisk vård eller lider han utöver dessa av andra mer allvarliga psykiska störningar, tro?

Kan en undersökning leda till fängelseförbud, jag trodde att den stora undersökningen, RPU, var en rekommendation framför ett utförande av fängelseförbud och att det är upp till rätten att ta ställning till om den åtalade ska dömas till fängelse eller vård, någon som vet?

Nu manippuleras det IGEN!!!

Psykiateren kan i dokumentet välga mellan att sätta kryss i 3 olika rutor, angående om hens undersökning visat om KJ utvisat allvarlig psykisk störning:

föreligger kan föreligga föreligger inte

Psykiateren har kryssat av
Kan föreligga

Vilket här betyder att det finns en möjlighet att KJ har en allvarlig psykisk störning

Och det är INTE det samma som du säger " Misstänks lida av allvarlig psykisk störning "

Komm ihåg... The devil is in the detail...!!!
Citera
2013-11-12, 17:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tacka fan för det han har inte skapat minsta rimliga tvivel och nu går det mot en fällande dom.
Hur va det med sängen? Fick man klarhet i när den kom ut ur lägenheten?

Sämsta försvaret jag hört och sett måste jag säga. Vi har en annan bevisning? Sure en bevisning som är falsk tillvitelse inget annat.

Tyvärr inte, det blev lite spänning när Bosse från LSS vittnade, han sa att sängen har funnits vid de aktuella datumen men inte fanns den 20:e. Men han hade i förhör sagt att den försvann långt tidigare.

Det som ställer till med stora problem i denna förhandling är dåliga närminnen hos folk, alla som vittnat idag har nog åberopat detta, förutom fadern.
Citera
2013-11-12, 17:07
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
fan KJ kan inte må bra. han har suttit häktad ett bra tag nu..

Är KJ din vän
Citera
2013-11-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100
Hade det inte varit bra att ha någon form av straffrabatt för den skyldige om den erkände och klargjorde hur mordet gått till? Särskilt för de anhörigas skull.

En sådan straffrabatt finns inte i svensk lag idag. Det förs dock politiska diskussioner om frågan.

Det är inte okomplicerat med straffrabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in