Citat:
Ursprungligen postat av
Spindelfrida
Det var ett riktigt dåligt förhör försvaret höll med MB idag. Inga som helst följdfrågor!
Först påstår MB att han inte
tror att han hotat VB. Någon minut senare hävdar han att
inte hotat henne! Hur ska han ha det egentligen? Men försvaret frågar inte vidare.
Angående vistelsen i sommarstugan lördagförmiddag - ingenting. Vi får ingen förklaring till varför han nu plötsligt påstår sig ha varit där. I polisförhören hävdade både han och AN att han var hemma! Vad gjorde karln i Lakaträsk? Inga frågor från försvaret.
Dessutom
skiljer sig uppgifterna angående det inställda mötet på söndagsförmiddagen. AN tror i förhör att mötet ägde rum klockan 20 på söndagen, MB själv uppger en tid på morgonen, vilket backas upp enbart av den man som påstår att han träffade MB just vid den tiden...
Här borde försvaret ha gått vidare, men icke. Det framgår också att MB hade en barnträningsgrupp inbokad på söndagsförmiddagen. Vad hände med den träningen? Blev den av, eller ställdes den också in? Tydligen inte intressant, enligt försvaret.
En annan sak som förbryllar mig är mängden av sms som utväxlades mellan MB och VB den 3 maj. Polisens genomgång visade att de
aldrig tidigare haft så tät kontakt under en och samma dag som just den 3 maj!
Jag har för mig att MB sa att VB var glad och nöjd när de skildes åt den 2 maj?? Skulle inte tro det...

Håller med dig i mkt,dom lyfte inte heller fram MB fru....enligt mig mkt märkligt!! Hon ger ett klart fladdrigare intryck än sin man. Av henne hade MB:s dödshot mot mannen som skvallrade om hans och VB relation kunnat få fäste. Fakta kvarstår att tre personer sägs ha utsatts för dödshot av MB. Hur mkt man än vill bagatellisera dessa hot så är det fortfarande olagligt att hota personer. Att försvaret inte lyckades visa på ett samband med kvinnan för 8 år sedan och VB är bara för dåligt. Tiden spelar mindre roll!!
Sen skulle det tryckts mer på MB intresse för knivar,enligt ett vittne i FUP:en har ju tex MB visat upp en modern jaktkniv han beställt efter en karate träning. Att en yngling med en diagnos som förknippas med udda specialintressen har vapenintressen kan förklaras medans när en gubbe visar upp sina senaste fynd blir det mer tveksamt,speciellt då MB hävdat att det inte finns nåt intresse??
Jag undrar om en sak i FUP:en!! Det talades om en resa med minibuss/ar MB och andra män skulle göra,har det kommit upp någon annan info om denna resa som jag missat?? Det skulle kollas upp om man kunde göra avdrag för resan,det verkar som om en liknade resa gjorts tidigare!!
Tyckte KJ vän varit den största tillgång för försvaret hittills. Lyfter fram en ganska mjuk bild av KJ. Att en sådan ung person som KJ inte berättade för vänner eller familj om delaktighet i ett fall som detta måste vara extremt ovanligt. Personen har trots allt varit frihetsberövad väldigt länge,vore mkt intressant att få höra en riktig expert uttala sig om KJ diagnoser. Kanske är det just pga en viss diagnos det går att skärma av sig så totalt under en såpass lång process.
Intressant det du skriver om den täta kontakten den 3e. Har FUP:en färskt i minnet och MB är ju väldigt tydlig i många förhör att kontakten brutits innan,han ändrar sig förstås lite efter vad som passar han bäst för stunden. Blir dock enkelt för han när han kan skylla allt på sin rädsla för att otroheten ska upptäckas. Hur pass mkt mer kontakt hade dom den3e jämfört med dagarna innan och en normal dag under deras förhållandet ?? Går detta att utläsa i nåt av diagrammen? Vilken sida i sådana fall??