2013-11-12, 00:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det gjordes i samband med att hans hund dog. Då "sanerade" hela familjen bostaden, Bl.a. kastade man en säng.

Det var i februari.
Ändå säger kompisen WL att två sängar fanns kvar i april. Sid 1316.
Citera
2013-11-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Den här personen. Vem är det som vill dig så illa? Ska ha placerat blod i ditt bagageutrymme? Vet du vad du har sagt i ditt polisförhör? Elisabeth Massi Fritz läser upp från förhör den 20 juni. "Personen som har gjort det här förmodligen känner mig".

Varför nöjer han sig bara med att placera blod? Varför gömmer han inte kroppen i bagageutrymmet? "Det får du fråga han om". "Dom teorierna som var då var dom jag hade då"."

Just precis: om nu någon verkligen velat sätta dit honom för mordet så varför inte göra
det ordentligt på en gång och lägga kroppen i bakluckan? Det hade väl varit lite klipskare,
kan man tycka. Varför såna halvmesyre
r?

1. Får då hade väl KJ ringt till polisen och berättat "ett lik har dykt upp i min bagagelucka", kan ni komma och ta en tt-ttiitt-tt på det.

Citat:
Släpps den åtalade fri har nog den han försöker kasta skulden på ett och annat att säga till
honom...

"Du har många intressanta teorier och svar, säger Elisabeth Massi Fritz.

Den här tejprullen blir jag inte klok på. Hur menar du att blodet ska ha hamnat i din lägenhet. Du har nämnt att lägenheten är olåst. Har någon först hämtat tejpen hos dig och använt den i mordet på Ploy och placerat tillbaka den i lägenheten? "Det är inte omöjligt", säger 22-åringen.

Citat:
Hur har blodet hamnat på tejpen och sen in i din lägenhet. "Jag vet inte. Det kan du bara fråga mördaren om".

Ja, men det är ju det EMF gör...

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/styckmordsrattegangen-ar-avslutat-for-dagen-8001097-default.aspx?

1. Varför då?

2. Det där är ett väldigt smart svar. Men i övrigt så kan man ju undra varför den tilltalade inte bara säger inga kommentarer, eller bara tar kommandot och säger angående bilen så vet jag inte vem som har gjort det eller varför, men har blod hittats i min bil så är det pga. att någon försöker kasta skuld på mig etc. Angående rullen så vet jag inte hur blodet kommit dit, men av fupen så har jag förstått att det var ytterst lite, så min gissning är att det kommit dit på naturlig väg genom att VB besökt mitt badum under sitt besök eller alla tidigare besök etc. osv.
Citera
2013-11-12, 00:49
Medlem
Teoretiskt kan ju hunden ha blodat ner sängen såpass att man valde att slänga den av det skälet.
Att det skulle begåtts ett knivmord i en säng i Nordeuropas dammigaste rum utan att de tiotalet huggen skulle orsakat ett enda stänk på väggar, golv eller tak får ju anses som väldigt osannolikt.

Det behöva ingen stor rörelse för att skvätta iväg små och väldigt svårstädade stänk med ett huggvapen.
Citera
2013-11-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Låt oss alla höra när du säger att MB blivit utredd ordentligt ?
Vad är det du missat i hela denna tragiska historia, har du läst Fub läser du tidningar
Varför tror du att försvaret kräver en utredningsåtgärd av åklagaren?
Ta och fatta ms/mr blåögd att dessa åklagare har gjort en stor miss.

Oavsett om KJ är den misstänkte eller ej, så har dom tabbat sig nå fruktansvärt.

Dom har inte utrett MB i den mån så dom kan utesluta honom helt som GM & tyvärr så finns risken att
tingsrätten kommer att göra samma bedöming, vad händer då?

Jo att KJ går fri, tendera då med den tanken att KJ är skyldig, men går fri enbart för att kalle anka åklagarna inte utrett den andra möjliga GM nog ordentligt.

Ett barn kan förstå, varför försvaret väljer att rikta in sitt försvar på att MB kan vara mördaren, just pga av det lilla skälet att åklagare & polis inte utredde honom nog ordentligt.

Vars i Fub står det att dom gjort husransakan hos Mb?
Vars i Fub står det att dom sökt igenom hans bil?
sms som offret skickade till honom med txt ( vill du verkligen döda mig ) är det helt oväsentligt ?
Vad stod i de sista sms mellan MB och offret?
Vad för Alibi har egentligen MB? Hans fru A och han verkar ju vara väldigt duktig på att säga olika
saker & ange olika tider

Eftersom vi andra inte har fått svar på dessa frågor, inte heller tingsrätten, så kanske du experten kan förklara för oss

Mitt inlägg handlade inte om det utan något helt annat.
Det handlade om var man lägger skulden - hos den som det våldsamma syns på, det logiska valet eller hos den det inte syns på, det ologiska valet.
Och vad som skulle hända om de bytte plats med varandra - skulle folk då skrika sig blå och kräva att KJ (ologskt val) blev utredd på samma sätt som man nu kräver att det görs med MB (logiskt val)
Hänger du med???
Jag har tidigare skrivit att enl. FUP har de inte utrett MB tillräckligt MEN det kan finnas information i slasken.
Idag kom ju faktiskt uppgiften fram att de hade haft span på MB, visste du det innan? Hans alibi kommer väl komma fram i morgon och fram tills dess kan varken du eller jag säga någonting egentligen.
Men visst, visar det sig att han inte har ett hållbart alibi och kan vara VBs mördare ska han givetvis utredas och KJ frias.

"Experten" har talat... Men ta och skärp dig
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-12 kl. 01:40.
Citera
2013-11-12, 00:51
Medlem
Finns någon bild på detta fantastiska duschdraperi?
Citera
2013-11-12, 00:52
Medlem
Detta är skrämmande.

"Dessutom raserade polisens spaningschef försvarets hopp om att visa att polisen haft dygnet-runt-spaning på 22-åringen från den 18 maj. Polisen vittnade under ed att han tagit fel på dagar, att de hittade 22-åringen först den 21 maj, efter lunchtid. Skandalöst slarvigt av polisen, naturligtvis, men ändå ett hårt bakslag för försvaret."

Kan han ljuga för att få en fällande dom?
Citera
2013-11-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hadde polisen värkligen hade span på MB den 18 och 19 Maj ?

Lakaträsk

Om det är sant att polisen hade span på MB den 18 och 19 Maj, varför frågar dom då MB i förhör om vart dom , den 18 Maj, åkte/ var, hur dom kom dit etc???

Förhör av MB den 25 September 2013
Förhörsledare 2 ställer kompletterande frågor till MB

FUP sidan 1004

- Om var han och AN åkte den 18/5 när dom körde mot Lakaträsk

Han (MB) mins inte riktigt, men säger att dom brukar hämta vatten från en källa ca 2 km från
Lakaträsk. Troligen var det av den anledningen dom åkte åt det hållet. han kommer inte
säkert ihåg vilken väg dom körde, men antigen åkte dom mot Harads och sedan
Gullträskvägen mot Lakaträsk eller mot Ljuså, Sandträsk Gullträsk och sedan mot Lakaträsk.
Eventuellt kan dom ha varit förbi till stugan, men detta är inget som han är säker på.

FUP sidan 1006
MB läser igenom förhöret och vill klargjöra följande:
Om vart han och AN åkte den 18/5 när de körde mot Lakaträsk. MB har
kontrollerat sin kalender och han kan säga att både han och AN jobbade på restaurangen
mellan 18:30 och 22:30
[/quote]

Det är för mig obegripligt att man inte kollat upp LAKATRÄSK ALLS!!!

EDIT. Våren är väl ingen tid att ta upp källvatten, och vad skulle dom ha det till undrar jag? Dom var ju inte ens vid stugan. Så koka kaffe fanns inte på tapeten. Sedan måste dom farit hem.Med vattnet.

Hör ni hur det ekar?
Senast redigerad av Remark 2013-11-12 kl. 01:01.
Citera
2013-11-12, 00:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Remark|46101341]

Det är för mig obegripligt att man inte kollat upp LAKATRÄSK ALLS!!!

Varför är Lakaträsk intressant? Har MB stuga där, minns han att han har det, han minns ju inte ens om han har varit vid stugan, de brukar ju sällan vara där, eller har jag drömt det?
Senast redigerad av OY 2013-11-12 kl. 00:58.
Citera
2013-11-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är Lakaträsk intressant? Har MB stuga där, minns han att han har det, han minns ju inte ens om han har varit för stugan, de brukar ju sällan vara där, eller har jag drömt det?:evilgrin39:

Dom har något tjofräs där. Visst, det är jävligt öde och så, men varför skulle han då köra in mot stan och dumpa på ett ställe som kommer sökas av klart tidigare?
Lika lång resa åt annat håll och han är i ingemansland.

Om det skulle vara MB så är ju de hastigt ändrade planerna för Terranon mer intressant.

Jag kan nog tycka att prio 1 borde ha varit att kolla upp eventuella medhjälpare till KJ, speciellt när man ändå tidigt beslutade sig för att han var "rätt väg att gå".

Även om han är insyltad till tusen är det ju olyckligt om man missar folk.
Citera
2013-11-12, 01:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olov44
Detta är skrämmande.

"Dessutom raserade polisens spaningschef försvarets hopp om att visa att polisen haft dygnet-runt-spaning på 22-åringen från den 18 maj. Polisen vittnade under ed att han tagit fel på dagar, att de hittade 22-åringen först den 21 maj, efter lunchtid. Skandalöst slarvigt av polisen, naturligtvis, men ändå ett hårt bakslag för försvaret."

Kan han ljuga för att få en fällande dom?
Det verkar inte bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av NSD
- Vi spanade på 22-åringen den första helgen, sen byttes fokus till en annan person fram till den 19 maj... Sen fortsatte vi åter att spana på 22-åringen från den 19 till 23 maj.
av Nils Johansson 13:05
Polisen spanade, enligt vittnesmålet, på MB fram till 19 maj, då bytte den spaningsobjekt. Ändå frågar polisen på sid 1004 vart MB och AN åkte 18 maj. Det förefaller som om polisen ljuger.
Citera
2013-11-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är Lakaträsk intressant? Har MB stuga där, minns han att han har det, han minns ju inte ens om han har varit vid stugan, de brukar ju sällan vara där, eller har jag drömt det?

Hela hans släkt stammar därifrån, den stuga han har ärvde han från sin morfar. Han var också med i deras jaktlag. I Lakaträsk.

Stugan var enligt AN obeboelig. Men användes av hans morbror (?).

Om man aldrig var där, varför åka dit för att hämta "källvatten" (på våren dessutom)? Finns liksom ingen rim och reson.
Citera
2013-11-12, 01:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hela hans släkt stammar därifrån, den stuga han har ärvde han från sin morfar. Han var också med i deras jaktlag. I Lakaträsk.

Stugan var enligt AN obeboelig. Men användes av hans morbror (?).

Om man aldrig var där, varför åka dit för att hämta "källvatten" (på våren dessutom)? Finns liksom ingen rim och reson.

Kanske därför att källvattnet är utsökt just där. Dock förstår jag inte varför man besöker en obeboelig stuga som ändå kollas till av en morbror som använder den. Och om syftet med besöket var att hälsa på morbrodern så borde man komma ihåg det. Inte bara KJ som har minnesluckor verkar det som. MB minns inte ens vad han konverserade om med VB den natten hans pök tros ha mördats, det kallar jag total blackout.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in