2013-11-12, 00:00
Medlem
Det här vattendraget som hunden visade intresse för vore kul att veta mer om.
Antar att vädret inte direkt medger några utflykter för bodensare...
Citera
2013-11-12, 00:02
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Denne Bodengrabb yrade i början om en vid namn To*my Per*son med smeknamn "Tompy" eller liknande med att senare ändra och att det var fel och bytte namn... så blev det namnet till.

Minns att KJ´s storebror hade en vän som hette Tom*y TP Pers*on. Inte för att det kanske spelar ngn roll.
Citera
2013-11-12, 00:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Bedömningen är nog att båda sidor är väldigt osäkra på sin sak. Möjligtvis skulle man kunna tro att "pajasadvokaten" hade fördel pga. dennes laidbackinställning och brist på offensiv. Är båda sidor osäkra på sin sak så skulle man ju kunna säga att det är 50/50. Däremot finns ju den politiska faktorn i det hela och risken för den tilltalade är väl att en del av just den poltiska faktorn basunerar ut den tilltalades skuld i sitt offentliga organ. Kommer då den majoritet av domarna som är medlemmar i samma politiska förening att klubba emot sitt eget organ. Vanligtvis inte.

2. Denne verkar väldigt laidback & defensiv, men det är en rätt i landsorten, inte en rätt i Sthlm.

3. Det var ju onekligen skickligt att då den tilltalade att börja berätta om sin sexualitet. Egentligen förstår jag inte att advokaten inte körde en mer offensiv hållning vad gäller frågor, men det kan ju vara någon lokal feodal sedvänja med undergivenhet gentemot myndigheter också (något som är att betrakta som närmast suicidalt i de flesta andra sammanhang, såvida det inte är den absolut högsta makten som ligger bakom förstås).

4. Man kan inte kalla NSD opartisk i målet, nej.

5. Bortsett ifrån att EMF aldrig frågade om förekomst av kondomer, ifall BO:VB tvättade sig, ifall de åt något, osv. osv. osv. osv. osv. osv. Givetvis ligger det alltid någon plan bakom uteblivna frågor också.

Jag vet inte hur du hämtar dina sakkunskaper men har du missat EMF, så anser jag att du är väldigt oinsatt. Iofs kan ditt proffstyckande i så fall vara godtagbart, men det är ju ingen sanning i det.

Just den journalisten som skriver artikeln har rätt så opartisk ja, och det är också så att allt som sagts är dokumenterat från rättegången i dag, så man kan själv tolka rättsläget. Och det är även min tolkning att försvarets enda kort som finns kvar som då är känt är att man pekar ut 50 åringen som alternativ mördare. Och det sker sällan och bör straffa sig.

EMF ställde de frågorna som är relevanta och något DNA återfanns inte så tolkningen är klar han ljuger om sexet. Den politiska faktorn har minsta betydelse för just detta mordfallet, så det kommenterar jag inte ens. Det är ganska klart vilken förlust försvaret gjort i dag, och om du va insatt så hade även du begripit detta. Det får nog till ett mirakel nu för att försvaret ska tolkas som seriöst eller att försvaret skapar rimligt tvivel.
Citera
2013-11-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Det här vattendraget som hunden visade intresse för vore kul att veta mer om.
Antar att vädret inte direkt medger några utflykter för bodensare...

Vilket vattendrag tänker du då på?
Citera
2013-11-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Han kallade sig det i början av söket. Kika i FUP

Där har du så rätt så.. jag glömde det..
men Bodengrabb sökte ju med han och drog namnet här i tråden.

Edit: KJ skrev väl detta namn TP på någon söklista också men det är nu av underordnad betydelse, det var KJ som utgav sig att ha namnet TP i sökens begynnelse.
Senast redigerad av ToZon 2013-11-12 kl. 00:08.
Citera
2013-11-12, 00:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Men kadaverinet sätter sig väl inte i väggarna. Är sängen borta med ev. Kadaveri och inget spill har förekommit kan man ju anta att de inte klarar av det, de skulle i annat fall markera hela lägenheten.

Doft består av molekyler, det är det våra luktorgan känner av. Molekyler kan fästa precis var fan som helst, även på en vägg. De hamnar där de hamnar. Ju närmare källan desto högre koncentration, därför kan hunden hitta exakt den lilla mikroskopiska fläcken av t ex. sperma, men också känna var i t ex. ett rum en kropp har legat.

Normalt sett så använder hunden sitt luktsinne för att hitta mat(byte), och sättet den arbetar på är att ju högre koncentration, desto närmare födan är den. Därför kan den följa ett levande byte som rör sig, ju äldre spåret är desto mer utspädd blir doften pga väder och vind. Detta gör att hunden vet åt vilket håll bytet rört sig och kan förfölja.

Den här förmågan hos hunden använder människan t ex. polisen med sina kriminalsökhundar. Man lär hunden att markera för en viss doft, i det här fallet doft av lik. Hunden kan du inte lura, den känner doften om den finns där, den har koll på variation av koncentration av doftämnet och kan därför hitta t ex. en spermadroppe på ett stort golv trots att det luktar i ett helt rum. En droppe som man sedan kan ta DNA prov på.

Det där du säger om hela lägenheten, ja, på ett vis stämmer det. Om doften har spridit sig i lägenheten och källan inte finns kvar så kan det bli så att hunden uppträder osäkert, men ändå på så vis att föraren märker att något bryter mot det normala. Man kan inte precisera, men läser ändå hundens beteende som om att det är något, men du får inte en riktigt tydlig markering, ungefär så. Doften har spätts ut och spridits, finns ingen hotspot, ungefär så.

Mycket handlar om erfarenhet av att läsa sin hund, ju äldre ekipage desto mer erfarenhet av olika situationer, träffsäkrare tolkningar av hundens uppträdande.
Senast redigerad av OY 2013-11-12 kl. 00:14. Anledning: stavfel
Citera
2013-11-12, 00:05
Medlem
Vilken enskild journalist är det nu som diskuteras?
Citera
2013-11-12, 00:05
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är korrekt, jag var inte med i begynnelsen av denna tråd. Men jag började med att läsa den från början. Och studera dom fakta som fanns. Samt bilda mig en ungefärlig uppfattning.

Sedan vill jag dessutom tillägga - då jag har personer i min bekantskapskrets - som har en "diagnos" att det krävs enormt mycket kamp från de anhöriga för att få en sådan utredning.

Därför blir jag "ilsk" när man - som jag upplever det - raljerar över det.

Är det någon som raljerar över diagnoser - är det KJ själv. Var och varannan mening betonar han sina tillkortakommanden. Exempelvis att han inte minns vad som hände för flera månader sedan och hänvisar till sitt dåliga korttidsminnet, men det är inte det som lagrar själva minnet...
Citera
2013-11-12, 00:06
Medlem
ME077s avatar
Eftersom Bo F också läst slasken där det framgår vilka datum det var span på MB, borde han ju inte antyda att det är MB personligen som isf utfört mordet/fraktat delarna till ödehuset. Minns inte, men BoF har väl inte gått in på några detaljer där han påstått att MB själv har gjort något?
Citera
2013-11-12, 00:06
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Om pappan vittnar under ed skulle det vara plus, men det behöver han ju inte göra

Nej, tyvärr behöver han ju inte det.
Citera
2013-11-12, 00:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det här skriver "situationskitstord" aka "Schlangekraft", den 22 Oktober, 2013, om possitionen av VBs ben i det Gula Huset!

Denna detalj att "fotknölarna vinklade mot varandra" har jag inte, på något sätt, kunnat hitta i FUP.

MEN...så tänker jag... var det den possitionen VBs ben låg i, innan de 3 män som upptäckte benen, "puffade", pillade med kniv etc på benen ?

Hadde "situationskitstord" aka "Schlangekraft" plaserat VBs ben så at "fotknölarna vinklade mot varandra" och att när han sen läser i FUP? (fans den tillgänglig den 22 Oktober?)

Det är SÅ detalierad en beskivelse att, om det stämmer med vad utredningen vet i detalj om VBs ben's possition, då borde polisen ta denna person inntill förhör.

Hen värkar ju be ju om det själv!

http://situationskitstord.blogspot.se/2013/10/death-worship-pilgrimage-to-north.html

Väldigt dålig bild på insidan. Min kamera är väldigt begränsad i så pass becksvarta förhållanden. På golvet till höger fann man två människoben placerade i ett kors med fotknölarna vinklade mot varandra.

1. FUP var släppt flera dagar före detta datum

2. Uppgiften härstammar med troligt från vittnet ME:s teckning av hur benen låg på s.75 i FUP

3. Det finns en rimlig förklaring till varför denna bild använts istället för den skiss polisen gjort: Den senare skissen går inte enkelt att hitta i FUP via innehållsförteckningen, vilket däremot är fallet med ME:s teckning.

4. Din fantasi är det inget fel på, men du skulle garanterat tjäna på att inte alltid börja fundera på de mest fantastiska förklaringarna. I verkligheten är det nästan alltid de mindre märkvärdiga och tråkiga som är de rätta. Så även i detta fall.
Citera
2013-11-12, 00:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Men kadaverinet sätter sig väl inte i väggarna. Är sängen borta med ev. Kadaveri och inget spill har förekommit kan man ju anta att de inte klarar av det, de skulle i annat fall markera hela lägenheten
.

Det är också luftburet men allra bäst är det om det haft kontakt med yta.
Men luften i hans lägenhet efter så lång tid innebär ju att det kan ha försvunnit eller aldrig funnits där.
Men för all del en hund markerade på några ställen i lägenheten, men det kunde inte säkras och det va en sån kriminalhund som markerar på flera dofter så man kan inte ens ge sig på en gissning.-

Skjorta, skurmopp, blodspår, markering golv utan spårsäkring. Uno fann alltså inget, så likdoft i lägenheten kan man nog utesluta-

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med tanke på vad som hände i Spekeröd, och hur hundarna reagerade där, kan hon visst ha dödats i den försvunna sängen för allt vad den tekniska bevisningen angår. Men då måste nog den döda kroppen ha kommit ur lägenheten ganska fort - inom mindre än en timme, i alla fall. Det är väl snarast hur det skulle ha gått till som är svårigheten med det scenariot.

Vänster lungsäck, inte höger, förresten. Jag har ändrat i min originalpostning.

Hamilkar menar att om VB dödades i sängen så åkte ju rubbet ut med sängen. Eller så tog han ut VB innan kroppen avsöndrade kadaverin alltså inom 20 minuter som skedde i Spekeröd.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-12 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in