2013-11-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag tänkte på det jag har hört från flera håll, att pengarna när de kommer ska skicka till huvudkontoret. Tror inte, om detta stämmer, att det är i linje med vad regeringen vill att ett sådant bidrag ska användas till.

Givetvis får man mer pengar att röra sig med om man får statsbidrag...kostnaderna i Sverige minskar i förhållande till bidragets storlek och det leder till lägre kostnader för den svenska verksamheten i USA. Följaktligen blir det mer pengar över i USA till annat som skadestånd för pedofilskandaler, dåliga affärer på aktiemarknaden m.m.
Citera
2013-11-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det kan man inte veta till 100% däremot så har vi ju alla bra koll på vad som gäller och vad bibeln säger.
Men dem ska vara andliga människor men de är ofullkomliga och det kan ju vara lätt att förstärka något mera mer än vad organisationen sagt. Människor styrs till viss del avkänslor så tycker någon något väldigt starkt så kan det visst sägas lite mera än vad som organisationen sagt.
Tror dessutom att det idag är betydligt mycket bättre än på 70 talet, det var starka personligheter ibland som ville väl men kanske tog i lite för mycket ibland.

Var inte Petrus likadan?

Haha...ja där kom det igen...Jv likställer sig alltså med med grundaren av kristendom!
Citera
2013-11-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ett par citat från kretstjänare vid denna tiden:

"Om ett par år, vänner, kan ni ta alla er glasögon, hörapparater, löständer och käppar och slänga i en stor hög, de kommer inte att behövas mer"

"1975 vänner, kan ni ta tjänsteväskan och hänga upp på en spik på väggen"

Mycket mer i samma stil sades av en kretstjänare som allmänt kallades för "HarmageddonLarsson", men på andra håll i landet kallades han för 75anLarsson.

En annan kretstjänare sa i ett tal att "ingen, som inte tror på att Harmageddon kommer 1975, eller tidigare, kommer heller att få överleva det året!"
Ska erkänna att det kändes lite kusligt att höra det, men jag har ju trots allt överlevt

Upprepar frågan, varför stoppade inte Sällskapet dessa kretstjänare från att hålla sådana tal, om det inte var i linje med sällskapets lära?

Min slutsats är att dessa kretstjänare faktiskt höll dessa tal med Sällskapets godkännande!

Ja det är solklart att styrande krestsen låg bakom profetian om 1975! Att man förnekar det har givetvis att göra med att de då skulle framstå som de falska profeter som bibeln varnar för.
Citera
2013-11-11, 18:58
Medlem
BlackBeavers avatar
Enligt JV så ska alla som vägrar tro på deras lära straffas med döden i Harmageddon? Jag vet att JV här på tråden förnekar detta men det har med eftertryck motbevisats av andra.

Man ska alltså tro på att en boktryckarsekt från USA fått sanningen från gud och alla vi normalt skeptiska människor som inte tror på jultomten heller ska dö för att man helt enkelt inte ser någon som helst logik och relevans i JV:s budskap och läror.

Verkar detta rättvist på något sätt? Borde inte gud kunnat hitta på ett bättre sätt att sprida sitt budskap i så fall? Och en sekt startad i USA av alla ställen ökar ju inte trovärdigheten ett dugg, tvärtom skulle jag vilja säga? Come on!
Citera
2013-11-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja staten vill ha insyn i verksamheter man stödjer ekonomiskt och detta har Jv inte velat ha historiskt sett, därför har man alltid verkat fritt från staten!

Att man nu tigger om pengar från den statsmakt man alltid baktalat och förkastat visar väl på hur allvarlig den ekonomiska krisen i Jv är...

Att Ekasnah inte ser dubbelmoralen förvånar dock inte när detta är ett direktiv godkänt från den "ofelbara" sektledningen i USA.

Du har en så värdig syn på allt i dina inlägg.
Jag har kollat lite om detta och det är inga större summor det rör sig om utan det är dels en principfråga men viktigare är tydligen att man uppnår en större acceptans i vissa andra frågeställningar och därför är detta viktigt för JV.
Citera
2013-11-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ett par citat från kretstjänare vid denna tiden:

"Om ett par år, vänner, kan ni ta alla er glasögon, hörapparater, löständer och käppar och slänga i en stor hög, de kommer inte att behövas mer"

"1975 vänner, kan ni ta tjänsteväskan och hänga upp på en spik på väggen"

Mycket mer i samma stil sades av en kretstjänare som allmänt kallades för "HarmageddonLarsson", men på andra håll i landet kallades han för 75anLarsson.

En annan kretstjänare sa i ett tal att "ingen, som inte tror på att Harmageddon kommer 1975, eller tidigare, kommer heller att få överleva det året!"
Ska erkänna att det kändes lite kusligt att höra det, men jag har ju trots allt överlevt

Upprepar frågan, varför stoppade inte Sällskapet dessa kretstjänare från att hålla sådana tal, om det inte var i linje med sällskapets lära?

Min slutsats är att dessa kretstjänare faktiskt höll dessa tal med Sällskapets godkännande!

Jag känner till namnet även om jag inte personligen kände honom.
Men han var väl en som absolut kan liknas vid en Petrus personlighet, han brann för det han gjorde.
Citera
2013-11-11, 23:25
Medlem
Citat:
Haha...ja där kom det igen...Jv likställer sig alltså med med grundaren av kristendom!

Klart vi gör.
Vilka utav de kristna samfunden gör inte det?
Vilka säger ja vi är kristna men vi har inget med Kristus att göra och tror inte på honom.
Du kanske känner till talesättet inte skarpaste kniven i lådan
Citera
2013-11-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ja det är solklart att styrande krestsen låg bakom profetian om 1975! Att man förnekar det har givetvis att göra med att de då skulle framstå som de falska profeter som bibeln varnar för.

I så fall var de första kristna också falska profeter enligt dig

(Lukas 19:11) . . .Medan de lyssnade till detta, framställde han dessutom en liknelse, därför att han befann sig nära Jerusalem och de antog att Guds kungarike skulle visa sig ögonblickligen. . .

Så de misstog sig...

(Apostlagärningarna 1:6) 6 När de nu hade kommit tillsammans, frågade de honom: ”Herre, återställer du kungariket åt Israel i denna tid?. . .

Vilket Jesus inte gjorde, de hade alltså en felaktig uppfattning..
Citera
2013-11-11, 23:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Klart vi gör.
Vilka utav de kristna samfunden gör inte det?
Vilka säger ja vi är kristna men vi har inget med Kristus att göra och tror inte på honom.
Du kanske känner till talesättet inte skarpaste kniven i lådan

Problemet är bara, att JVs argumentation för sin elitism är i särklass intellektuellt ohederlig.
Citera
2013-11-12, 08:24
Medlem
Citat:
Jag känner till namnet även om jag inte personligen kände honom.
Men han var väl en som absolut kan liknas vid en Petrus personlighet, han brann för det han gjorde.

Visst, men det sista uttalandet var från en annan kretstjänare, en helt annan typ, mer eftertänksam. Det påstods att han senare började ta del av emblemen.
Det fanns flera resandebröder som uttalade sig på liknande sätt!

Frågan är fortfarande: varför stoppade inte Sällskapet dessa bröder från att åka runt med sådana budskap, om det inte var i linje med Sällskapets övertygelse?
Citera
2013-11-12, 08:34
Medlem
Citat:
Jag har kollat lite om detta och det är inga större summor det rör sig om utan det är dels en principfråga men viktigare är tydligen att man uppnår en större acceptans i vissa andra frågeställningar och därför är detta viktigt för JV.

Det håller inte Ekasnah! Man uppnår inte större acceptans genom att få bidrag, snarare tvärtom.
Och dessutom håller man sig inte för god för att i sina inlagor hävda att man har "mer än 36 600 troende och anhängare"!?
Vad är det för en siffra? Jo, en koll visade att det var antalet besökare på det årets åminnelse.

Man anger alltså denna siffra, i stället för antalet förkunnare, tydligen för att få mer pengar, eftersom bidraget är relaterat till hur stor gruppen är.
Så ivriga är man alltså efter att höja bidraget att man tom bluffar med siffrorna!
Citera
2013-11-12, 09:25
Medlem
Citat:

Ja Jv är ju alltid så värdiga och ödmjuka! Egen skit luktar tydligen inte...

Du vet lika väl som jag att det inte är frågan om någon princip utan om ekonomisk överlevnad för Jv...bespara oss dina usla lögner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in