2013-11-11, 18:03
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bättre än sammanfattning: http://www.nsd.se/nyheter/live.aspx
Och: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/styckmordsrattegangen-ar-avslutat-for-dagen-8001097-default.aspx?
Citera
2013-11-11, 18:05
Medlem
Expertvittne:
"Om 22-åringen gjort det här borde det synas. Han har svårt att städa i vardagssituationer", säger arbetsterapeuten om sina tankar kring 22-åringen som tänkbar gärningsman.
Citera
2013-11-11, 18:06
Medlem
KITTY007s avatar
Hade KJ eller MB span på sig lördagen den 18 maj ? (Då insåg nog GM att en flytt måste göras)
Jag tror de kritiska dagarna när förflyttningen gjordes var 18-19 eller 20/5.
Fanns de luckor i spaningen då? 《både gällande KJ och MB》
Citera
2013-11-11, 18:09
Medlem
inter-preters avatar
Att KJ:s pappa skulle ha hjälpt honom forsla bort en ev blodig säng kan vi nog glömma, enl Alhem, som talat med KJs föräldrar, vill de inget hellre än att rätt person fälls för detta, oavsett utgången. http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7089586

Bra skrivet, det är faktiskt oerhört synd om KJs familj, också.
Citera
2013-11-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
MB har alltså inte heller span på sig från den 19e så det är fortfarande inget som utesluter att han skulle ha lagt benen i huset så snart han märkt att han inte har spanare på sig längre.
Visst men det är mer sannolikt att det är KJ som är mördaren pågrund av:
1) sista som såg henne, vilket han själv säger
2) har en tidslucka mellan 20:30 ev strax efter 19 fram till 23:00
3) hade inget span på sig då benen ska ha ev lämnats i ödehuset
4) han är den som pratat om ödehuset
5) alla bevis pekar på han, hans bil och hans lägenhet

Planterade bevis och korrupta poliser tror jag inte på. Måste till många fler bevis för att visa att det är MB och sedan VARFÖR plantera en tejprulle som bevis och inte andra mer tydliga ställen.
Citera
2013-11-11, 18:11
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Expertvittne:
"Om 22-åringen gjort det här borde det synas. Han har svårt att städa i vardagssituationer", säger arbetsterapeuten om sina tankar kring 22-åringen som tänkbar gärningsman.

Och psykologen sa väl att planering och organisering kan vara svårt. Skulle ha varit en till person med i detta kan det ju förklara varför han ändå lyckats få undan boken, mordvapen, händer, mobil, kläder etc. Alltså att han fått med allt. Själva gömmandet klarar han nog själv.
Citera
2013-11-11, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Hade KJ eller MB span på sig lördagen den 18 maj ? (Då insåg nog GM att en flytt måste göras)
Jag tror de kritiska dagarna när förflyttningen gjordes var 18-19 eller 20/5.
Fanns de luckor i spaningen då? 《både gällande KJ och MB》
Ingen av dem hade span på sig 19-21. 19 släppte polisen span på MB och började spana på KJ, men hittade honom inte förrän 21.
Citera
2013-11-11, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
G.W Uttalar sig i Expressen - Statistiskt ska det vara han som har gjort det, säger Leif GW Persson.

http://www.expressen.se/nyheter/han-har-inte-betett-sig-som-garningsman-brukar-gora/

Bild på KJ http://img13.imageshack.us/img13/7974/58242110151283372999193.jpg

Jag skrev detta redan 26 Maj, tror knappast åklagaren har lagt ner 6 mån om dom inte kände på sig att killen var rätt på alla sätt. Som jag skrev då jag hade kört med psykisk dåligt mående, om jag varit KJ.

Kan bara sen en orsak till att killen inte togs tidigare, någon kan ha hjälp honom på flera olika sätt.

Blod är tjockare än vatten som bekant.
Senast redigerad av Bejrut 2013-11-11 kl. 18:16.
Citera
2013-11-11, 18:16
Medlem
Citat:
Expertvittne:
Var detta samma person som inte fick komma in ngn dag efteråt då KJ var i badrummet och badade och vägrade öppna?
Sedan vet jag av erfarenhet att en del personer som inte kan städa och har oorganiserat kring sig klarar mkt annat ex att vara professor på universitet och det säger en del. Jag tror att KJ:s specialitet softairhun och alt annat kring militären gjorde att han var ytterst lämpad för att städa bort bevis, speciellt om inte mordet skedde i lägenheten....sedan kan jag tänka mig att han haft hjälp med städandet men också ev med mordet.
Citera
2013-11-11, 18:17
Medlem
Chirpas avatar
Har suttit och försökt jämföra KJs svar på rättegången mot hans svar i förundersökningen. Av uppenbara skäl är det inte så lätt eftersom det bara blir genom text i Fup.
Jag får känslan av att han börjar komma till någon form av insikt av vad han gjort ( jag tänker inte dra upp alternativa gärningsmän, det finns inget som på ett troligt sätt talar för någon annan GM än han som sitter på bänken nu enligt mig) och att han faktiskt kommer att erkänna.
Åklagare och biträde beslår honom gång efter annan med lögn efter lögn. Han har inte bättre svar än "jag vet inte" och vilda förklaringar som han sett på CSI. Fast jag tror det är någonstans här som erkännandet kommer. När han inte längre kan se det som ett CSI avsnitt längre utan faktiskt inser vad han gjort och att han är rökt.

Jag hoppas i alla fall. För VB och hennes familj.
Citera
2013-11-11, 18:20
Medlem
Citat:
Expertvittne:

Mmm och sen säger hon " Men ibland kan man behöva en motivation för att städa... det är lättare när det är saker man vet att man vill göra.."

Ooops
Citera
2013-11-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Att KJ:s pappa skulle ha hjälpt honom forsla bort en ev blodig säng kan vi nog glömma, enl Alhem, som talat med KJs föräldrar, vill de inget hellre än att rätt person fälls för detta, oavsett utgången. http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7089586

Bra skrivet, det är faktiskt oerhört synd om KJs familj, också.

Det är en pina för alla anhöriga för offret, den åtalades anhöriga och även många som finns i FUP av olika skäl, det är en liten stad och förmodligen inte så kul att finnas med i en sådan här oerhört uppmärksammad utredning om mord även om det i flesta fall är helt oförskyllt.

Lite OT från artikeln.. nytt ord man fått lära sig..

Al*em skriver bl.a.

"Så tung att den vid ett första påseende känns som oomkullrunkelig..
Han beskriver tekniska bevisningen...

Det är iaf inte särskrivning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in