2013-11-11, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Gud har avslöjat för oss att han är den rätta Guden, och DFSM är en falsk Gud.
DFSM har avslöjat för oss att han är den rätta guden och Gud är en falsk gud.
Ditt drag.

Citat:
Sant, och det är vad han förstås gjorde också, genom Bibeln och genom att sända sin son på jorden 2000 år sedan.
Han har inte övertygat mig. Betyder det att han inte är allsmäktig?
Citera
2013-11-11, 10:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så du tror inte på kvantmekaniken?!? Det var intressant!

Vad gullig du är.
Citera
2013-11-11, 10:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Då tänker du på en begränsad falsk gud. Jag tror nämligen på en allsmäktig Gud.

Spelar ingen roll. DU är fortfarande den DU är och det är DU som påstår dig ha talat med gud. Och DINA sinnen är fortfarande inte absolut tillförlitliga. Enda sättet ditt argument skulle fungera var om du VAR en perfekt gud själv (och kunde bevisa att du var det).

Just nu skämmer du bara ut dig själv med fåniga argument som du trodde skulle fungera. Hur känns det nu när du märker att du inte kommer nånvart?
Citera
2013-11-11, 10:28
Avslutad
Citat:
Fast hur vet du att ett cirkelargument är fel att använda, när du inte tror på absolut sanning, Gud och logikens oföränderliga lagar? Eller har du börjat tveka på din världsbild och börjat tro på absolut sanning och logikens immaterialitet och oföränderlighet?

Cirkelargument är nödvändigt, eftersom som jag förklarade till dig innan, så har du också ett cirkelresonemang i grunden av din världsbild: https://www.flashback.org/sp46087493

Jag behöver inte vara säker på en absolut sanning för att fungera i vårat sammhälle. Det är helt ok att svara "jag vet inte" på frågor där man inte har ett svar.

Jag anpassar mig för att solen går upp i morgon också då det finns mer skäl för det än att anpassa sig för att solen inte går upp i morgon. Om solen går upp om 10 000 år låter jag vara osagt och det påverkar inte mig här och nu nämnvärt.
Citera
2013-11-11, 10:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopieramera
Är inte detta bekant för dig?
Nicolaus (Mikołaj) Kopernik, latiniserad namnform Nicolaus Copernicus, född 19 februari 1473 i Thorn i Kungliga Preussen, Polen, död 24 maj 1543 i Frauenburg, var munk, astronom, matematiker, jurist, ekonom, militärstrateg, tolk, ambassadör, läkare, astrolog och kanik.
I sitt verk Om himlakropparnas kretslopp, publicerat 1543, beskrev han hur jorden roterar kring sin axel, och hur den och de andra planeterna cirkulerar kring solen (den heliocentriska världsbilden). Detta stod i strid mot den vedertagna uppfattningen att jorden utgjorde världens mitt med sol, måne och de andra planeterna i banor runt detta centrum.
Jo det är bekant för mig. På vilket vis strider detta mot påståendet att det aldrig varit sant att jorden är universums mittpunkt?
Citera
2013-11-11, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad gullig du är.
Jag tycker det var gulligt av dig att erkänna att du är skeptisk till vetenskapen!
Citera
2013-11-11, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då borde man inte kalla det absolut sanning, som elsydeon.
Det kan jag hålla med om
Citera
2013-11-11, 10:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag tycker det var gulligt av dig att erkänna att du är skeptisk till vetenskapen!

Inte alls. Vi vet inte nog mycket om ämnet ännu. Däremot hanterar inte vetenskapen absoluta sanningar heller.

Om jag måste göra generaliseringar för att få igenom en poäng till tjockskalliga svammelpellar så gör jag det. Det gulliga är att du tycker det är lämpligt att märka ord för att få spela allan i vanlig ordning.
Citera
2013-11-11, 10:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inget "bevis", det är ett cirkelargument som upställar en falsk dikotomi mellan positivistisk absolutism å ena sidan och kvasi-solipsism å andra.

Citat:
Fast du vet inte det, eftersom du tror inte på Gud, så du vet ingenting med säkerhet. Du kanske drömmer nu, och du bara tror att du svarade till mig.

Vilket var det jag skrev, och som du uppenbarligen inte förstår betydelsen av; det är bara såna som du och positivistiska materialister som insisterar på 'absolut sanning'. Men du kan ju ha det vanliga väderkvarnskriget mot dom, och lämna oss andra utanför den filosofiska sandlådan.

Att du sen förvillar dig in på kvasi-solipsism gör det inte bättre.

Citat:
Det är möjligt att jag bevisade Gud, men du är en ateist, så du kan inte veta om jag bevisade Gud eller inte, eftersom du vet ingenting med säkerhet.

Antingen absolut sanning eller ingen. Falsk dikotomi.

Citat:
Problemet är att du använder logik här nu igen, vilket motbevisar det du säger, eftersom du kan inte tro på logikens lagar som en ateist, eftersom logikens lagar är immateriella, och du tror bara på materia. Logikens lagar är också oföränderliga, vilket du inte kan tro på heller, eftersom du tror på ett universum som konstant förändras.

Ännu en strawman.
Senast redigerad av Bogomil 2013-11-11 kl. 11:17.
Citera
2013-11-11, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du tror att logik är materiellt så måste logik vara föränderligt eftersom materia förändras hela tiden, så du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar, och därför kan du inte använda absolut logik för att argumentera mot mig.

Det är DU som byggar nonsens-argument omkring relationen mellan materia och logik. Det enda du demonstrerar med detta är att du är så gott som totalt okunnig om även enkel filosofi.

Citat:
I din världsbild kan du inte veta om nånting är på riktigt. Det är möjligt att allt du upplever just nu är egentligen bara en dröm eller en simulation, och därför kan du inte veta om jag är dum eller inte, eftersom du vet ingenting.

Nix, 'absoluter' eller 'vi vet inget' är en falsk dikotomi.
Citera
2013-11-11, 10:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Varför får jag en känsla av att en viss person nu sitter och bläddrar i sin presuppositionalism-manual och tänker "men vad tusan, varför håller de inte med mig, i manualen går ju allt som på räls??? "
Citera
2013-11-11, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jaså, har du börjat använda Bogomils taktik och säga "det-bara-är-så" som argument för allt. Patetiskt.

Nej, "det är INTE bara patetisk"; för det är bara så att det inte är patetisk.

Citat:
Är cirkelargument absolut fel? Så du tror på absolut sanning?

Falsk dikotomi.

Citat:
Vad jag menar är att logikens lagar är gäller överallt, och de förändras inte, och de är inte gjorda av materia.

Vad vi vet är att logikens lagar gäller överallt i det observerbara kosmos (och SKULLE vi kunde släppa för en foliehatts-definitionsdans omkring vad "observerbart" betydar?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in