2013-11-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. DU gjorde ett påstående som du inte backade upp. JAG anmärkte på det. Jag väntar fortfarande på att du ska backa upp det.
Fast hur vet du att jag gjorde ett påstående? Du använde dina sinnen eller hur? Och hur vet du att dina sinnen fungerar korrekt? Hur vet du att du inte drömmer eller är i någon sorts simulation, som i Matrix?

Citat:
Och?
Du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar, eftersom du tror att allt är gjord av materia, och därför kan du inte använda logik mot mig, eftersom logik i din värld kan förändras, och därför är det inte säkert att din logik gäller just nu till exempel.

Citat:
Hur vet du att det var gud?
För att Gud har avslöjat det för mig på ett sätt så att jag kan veta det helt säkert att det var Gud.
Citera
2013-11-11, 09:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Hur kan du vara absolut säker på något utan Gud?

Du har fortfarande inte visat att man kan vara helt säker på något MED gud. När kommer det?
Citera
2013-11-11, 09:35
Avslutad
Citat:
Hur kan du vara absolut säker på något utan Gud? Du har ju ett cirkelargument i din världsbild där du resonerar att ditt resonemang är korrekt, och du använder dina sinnen för att verifiera dina sinnen.

Jag pratade inte om hur säker jag är eller inte är på guds existens. Jag pratade om ogiltigheten i att använda cirkelargument för komma till en slutsats.

När det gäller en eventuells guds existens så ligger bevisabördan på påstår att en gud finns.

En del säger att solen är gud, och solen tror jag på även om jag jag tycker det är onödigt att byta namn på den. Detsamma gäller de som säger typ "gud är kärlek" eller "gud är universum". Allt är beroende på hur gud definieras.
Citera
2013-11-11, 09:37
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte visat att man kan vara helt säker på något MED gud. När kommer det?
Den kom redan i inlägg #12492 och #12497, men du är blind för sanningen, och därför såg du inte den: https://www.flashback.org/sp46087460
https://www.flashback.org/sp46087522
Citera
2013-11-11, 09:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fast hur vet du att jag gjorde ett påstående?

Jag läste det.

Citat:
Du använde dina sinnen eller hur? Och hur vet du att dina sinnen fungerar korrekt? Hur vet du att du inte drömmer eller är i någon sorts simulation, som i Matrix?

Samma sak gäller fortfarande dig.

Citat:
Du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar,

Jo.

Citat:
eftersom du tror att allt är gjord av materia,

När sa jag det?

Citat:
och därför kan du inte använda logik mot mig, eftersom logik i din värld kan förändras, och därför är det inte säkert att din logik gäller just nu till exempel.

När sa jag det?

Citat:
För att Gud har avslöjat det för mig på ett sätt så att jag kan veta det helt säkert att det var Gud.

Precis som jag sa att du skulle svara. Trevligt. Då kommer vi äntligen till knäckfrågan:

1. Du säger att gud talade till dig och person B säger att gud talade till honom, och ni säger båda två att ni är absolut säkra. Hur kommer det sig då att ni inte kommer överrens om vad gud säger? Vi har bara ditt ord att gå på.

2. Hur kan du skilja detta från t ex psykiskt sjukdom, eftersom det är möjligt att bli psykiskt sjuk och tro att det är absolut sant att gud talat till en? Vi har bara ditt ord att gå på.

3. Varför skulle det vara omöjligt att det finns en gud OCH en matrix?

Som synes ovan har vi endast ditt ord att gå på. Vilket kokas ner till "det-bara-är-så" vilket är vad jag sa redan från början. Jag hoppas du förstår att ditt ord inte räcker?
Citera
2013-11-11, 09:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Den kom redan i inlägg #12492 och #12497, men du är blind för sanningen, och därför såg du inte den: https://www.flashback.org/sp46087460
https://www.flashback.org/sp46087522

Du har fortfarande inte visat det och jag väntar fortfarande.
Citera
2013-11-11, 09:48
Medlem
Citat:
När sa jag det?
Du sa inte det, men jag antog bara att du inte skulle tro på absolut sanning, eftersom ateister brukar förneka absolut sanning, eftersom de tror inte på Gud. Så tror du på absolut sanning? I så fall, förklara hur du kan veta något med absolut säkerhet?

Citat:
1. Du säger att gud talade till dig och person B säger att gud talade till honom, och ni säger båda två att ni är absolut säkra. Hur kommer det sig då att ni inte kommer överrens om vad gud säger? Vi har bara ditt ord att gå på.
Bara för att det finns folk som har fel så betyder det inte att det inte finns folk som har rätt.

Citat:
3. Varför skulle det vara omöjligt att det finns en gud OCH en matrix?
För att Gud har avslöjat för oss att vi inte är i en Matrix. Det står i Bibeln att "i begynnelsen skapade Gud himlen och jorden".
Citera
2013-11-11, 09:51
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Beviset för Guds existens är att utan honom skulle du inte ha kunna bevisa nånting.

Ateister kan inte vara helt säkra på nånting, och utan Gud kan de inte veta om de lever i en matrix/drömvärld eller inte, så de kan inte veta nånting.

Och innan du svarar på det här inlägget, kom ihåg att du kan inte använda logik eller nånting annat för att försöka argumentera mot mig, eftersom logik kommer från Gud, och utan Gud har du ingen grund för logiken, eftersom logiken i ateismens värld är bara kemiska reaktioner i hjärnan som inte existerar som en objektiv och immateriell verklighet.

Bevis för Gud:
http://www.proofthatgodexists.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendental_argument_for_the_existence_of_God

Skall vi använda ologiska tankebanor då? Det blir ju precis lika enkelt för oss som det som oftast det blir för er gudadyrkare! Guld!

Ifall jag äter upp ett äpple finns det inte mer - Gud finns inte. Bevisat.
Citera
2013-11-11, 09:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så är logikens lagar oföränderliga? Om du tror att logik är materiellt så måste logik vara föränderligt eftersom materia förändras hela tiden, så du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar, och därför kan du inte använda absolut logik för att argumentera mot mig.
Logik är bara ett verktyg vi använder för att analysera vår omvärld. Det är inte en "sak", även om det är producerat ur det materiella.
Jag kan använda vad jag vill för att argumentera mot dig, även om det är som att lära en betonggris att sitta.

Citat:
I din världsbild kan du inte veta om nånting är på riktigt. Det är möjligt att allt du upplever just nu är egentligen bara en dröm eller en simulation, och därför kan du inte veta om jag är dum eller inte, eftersom du vet ingenting.
Vad vet du om min världsbild? Uppenbarligen är det mest en massa halmgubbar.

I min världsbild måste man göra ett visst antal antaganden.
1. Jag existerar.
2. Världen existerar och jag kan påverka den.
3. Jag kan lära mig något om världen och sättet jag påverkar den.

Efter att dessa antaganden är gjorda, vilket är nödvändigt för att kunna leva och verka, så använder jag antaganden 3 för att analysera resten.
Dessa premisser är de enda jag inte kan testa och verifiera.

Självklart kan jag inte veta om allt är en dröm eller en simulation, men jag kan inte utgå ifrån det tills bevis för det presenterar sig. Jag hänger mig inte åt solipsism.
Citera
2013-11-11, 09:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du sa inte det, men jag antog bara att du inte skulle tro på absolut sanning, eftersom ateister brukar förneka absolut sanning, eftersom de tror inte på Gud. Så tror du på absolut sanning? I så fall, förklara hur du kan veta något med absolut säkerhet?

Jag väntar fortfarande på att du ska visa att det går MED gud.

Citat:
Bara för att det finns folk som har fel så betyder det inte att det inte finns folk som har rätt.

Men vi är fortsatt beroende av enbart ditt ord. Hur ska vi ta reda på vem som har rätt?

Citat:
För att Gud har avslöjat för oss att vi inte är i en Matrix. Det står i Bibeln att "i begynnelsen skapade Gud himlen och jorden".

Det bevisar ingenting. Det är fortfarande möjligt att det är en del av matrixen.

Jag upprepar:

2. Hur kan du skilja detta från t ex psykiskt sjukdom, eftersom det är möjligt att bli psykiskt sjuk och tro att det är absolut sant att gud talat till en? Vi har bara ditt ord att gå på.

En sak till: DU säger att gud kan göra det helt säkert för dig. Men du säger också att våra sinnen inte är absolut tillförlitliga. I sådana fall filtreras guds absoluta sanning genom dina ej perfekta sinnen och blir därmed ej längre absolut sant. Du säger emot dig själv.
Citera
2013-11-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag pratade inte om hur säker jag är eller inte är på guds existens. Jag pratade om ogiltigheten i att använda cirkelargument för komma till en slutsats.
Fast hur vet du att ett cirkelargument är fel att använda, när du inte tror på absolut sanning, Gud och logikens oföränderliga lagar? Eller har du börjat tveka på din världsbild och börjat tro på absolut sanning och logikens immaterialitet och oföränderlighet?

Cirkelargument är nödvändigt, eftersom som jag förklarade till dig innan, så har du också ett cirkelresonemang i grunden av din världsbild: https://www.flashback.org/sp46087493
Citera
2013-11-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Logik är bara ett verktyg vi använder för att analysera vår omvärld. Det är inte en "sak", även om det är producerat ur det materiella.
Menar du att logiken finns bara i våran hjärna? Fanns logiken innan det fanns intelligenta varelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in