Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Så är logikens lagar oföränderliga? Om du tror att logik är materiellt så måste logik vara föränderligt eftersom materia förändras hela tiden, så du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar, och därför kan du inte använda absolut logik för att argumentera mot mig.
Logik är bara ett verktyg vi använder för att analysera vår omvärld. Det är inte en "sak", även om det är producerat ur det materiella.
Jag kan använda vad jag vill för att argumentera mot dig, även om det är som att lära en betonggris att sitta.
Citat:
I din världsbild kan du inte veta om nånting är på riktigt. Det är möjligt att allt du upplever just nu är egentligen bara en dröm eller en simulation, och därför kan du inte veta om jag är dum eller inte, eftersom du vet ingenting.
Vad vet du om min världsbild? Uppenbarligen är det mest en massa halmgubbar.
I min världsbild måste man göra ett visst antal antaganden.
1. Jag existerar.
2. Världen existerar och jag kan påverka den.
3. Jag kan lära mig något om världen och sättet jag påverkar den.
Efter att dessa antaganden är gjorda, vilket är nödvändigt för att kunna leva och verka, så använder jag antaganden 3 för att analysera resten.
Dessa premisser är de enda jag inte kan testa och verifiera.
Självklart kan jag inte veta om allt är en dröm eller en simulation, men jag kan inte utgå ifrån det tills bevis för det presenterar sig. Jag hänger mig inte åt solipsism.