2013-10-16, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Inte som fysiska pengar, nej. Varför undrar du?
Tror du att tusenlappen du håller i näven har ett reellt värde?
Citera
2013-10-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Tror du att tusenlappen du håller i näven har ett reellt värde?

Kan vi inte skippa den semantiska dansen och gå rakt på sak, vart vill du komma?
Citera
2013-10-16, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan du redogöra för varför jag måste presentera en "tolkningsmetodologi"?

Du har inte ordning på subjektivt-objektivt, så din resonemangs-kädja begövar legitimitet tills du lär dig att presentera det subjektiva som endast subjektivt.

Citat:
För mig står evangelierna och de profetiska texterna i Bibeln på en hylla för sig. Judarnas historieskrivnimg och fantasier och poesi och annat behöver jag inte alls relatera mig till. Du skulle kunna få en lista på vad jag plockat ut, vad jag tolkar på ett alternativt sätt, hur jag har förhållt mig till framförallt de evangeliska texterna, för att jag är välvillig. Men någon metod kan du inte avkräva mig, detta är inget akademiskt forum och till skillnad från dig längtar jag inte efter akademiska gräl om vem som vet bäst.

Du menar att du vill ha rätten till att predika pseudo-objektivitet utan kritik.

Citat:
Du insinuerar att jag har en dold agenda medan jag i själva verket drivs av en naturlig och normal lust att dela med mig av mina synpunkter och jämföra dem med andra.

Där kom det: Du predikar inte, du "vittnar" för det låtar mer rumsrent.

Citat:
Jag har legitima skäl att tro på Gud.

Subjektiva.

Citat:
Men vad har du för legitima skäl att mekaniskt kommentera sönder alla trådar och diskussioner som in passar dig?

Det filosofiska missbruket som är så vanligt i pådyvlande teism.

Citat:
Jag skulle aldrig komma på tanken att störa diskussioner som inte passar mig.

Jag är inte du.

Citat:
Dessutom: så andefattig!

Religions-filsofi är ganske komplext.

Citat:
Finns det verkligen ingenting du hellre skulle vilja skriva?

Min funktion som religions-kritiker tar upp det mesta av min tid.

Citat:
Presentera din Matrix-gnostisism - det skulle verkligen inte vara ointressant.

Inte "min". Men en analys av den, som jag som sagt föredrar att göra direkt omkring gnosticismen.

Kan vi göra debatten mindre Bogo-centrerat och ta med en större andel av det faktiska ämnet?
Citera
2013-10-16, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Kan vi inte skippa den semantiska dansen och gå rakt på sak, vart vill du komma?
Att så länge vi tror på pengarna så funkar det, men dom har ju inget värde i sig. Så vi tror på något bara för att saker och ting ska fungera.
Så om man kan hitta en anledning till att tro på pengar, så kanske man kan hitta en anledning till att tro på gud?
Jag bara spånar, det är inte direkt några djupare grejjer jag kommer med, men visst är det konstigt att vi gärna tror på pengar fast dom inte finns, eller?
Citera
2013-10-16, 19:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Att så länge vi tror på pengarna så funkar det, men dom har ju inget värde i sig. Så vi tror på något bara för att saker och ting ska fungera.
Så om man kan hitta en anledning till att tro på pengar, så kanske man kan hitta en anledning till att tro på gud?
Jag bara spånar, det är inte direkt några djupare grejjer jag kommer med, men visst är det konstigt att vi gärna tror på pengar fast dom inte finns, eller?
Intressant (men säkerligen "falsk") analogi.
Så länge vi tror på bankerna, att vi alltid kan ta ut våra pengar om vi vill...
Så länge vi tror på demokratin, att politikerna inte skiter i väljarna helt...
Så länge vi tror på pensionssystemet, att pengarna inte är slut när det gäller...
O.s.v
Men när förtroendet för samhället kollapsar så är det samhället som kollapsar.

När vi tror på Gud så får vi hjälp av Gud. Men den som inte har förtroende drabbas själv.

Om man tänker efter, skulle någon hjälpa en person som deklarerar att den saknar förtroende? Den som har försökt gör nog ogärna om det, i varje fall så aktar man sig i den längsta.
Citera
2013-10-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag är som sagt inte så värst bekant med just Jung.

Men vad jag föreställer mig metaforiskt är att det späda barnets med dess outvecklade gränslösa jag måste genomgå en lyckad individuationsprocess för att skapa sig ett klart avgränsat jag för att återigen kunna bli en del av den kollektiva enheten (fast då under andra premisser). Det enda sättet (förenklat) att vara en del av enheten är att antingen vara helt gränslös eller fullständigt avgränsad i sitt jag. Endast en mogen individ med ett välutvecklat jag är fri nog för att varken vara beroende av kollektivitet eller vara rädd för det och med förmågan att leva i harmoni med det kollektiva.

Det är den fysiska dynamiska utvecklingsprocessen som kan hända kan jämföras med den metafysiska mänskliga utvecklingen av att nå "upplysning" och återförenas med världsalltet/Gud/whatever.

Bara lite lösa funderingar från min sida. Du får gärna dela med dig mer om dina tankar angående Jung.
Ja, det du skriver om individuationen tycker jag låter högst rimligt. I vår kultur tycks många (mig själv inkluderat, även om jag jobbar på det) vara helt eller delvis upphängda på sin omgivning. Utan sina vänner och deras häftiga intressen, utan mobiltelefoner och diverse sociala medier, utan alla kostsamma accessoarer och prylar - ja, då är man ingen. Det är som om vi glömt av att vi faktiskt har en insida och istället helt fokuserar på vår utsida, kosta vad det vill!

Det är en sådan underbar befrielse när man äntligen kan släppa denna press från sin omgivning, åtminstone till den graden att man inte känner skam över att man råkar ha gammal teknologi, lite slitna kläder och struntade i att fixa håret på morgonen. Precis som du säger släpper rädslan och ängsligheten när man istället finner sitt inre att kroka fast sig själv i. Då behöver man inte ständig bekräftelse utifrån för att veta att man duger till. Men då måste man ju likväl genomgå den långa processen mot självständigheten innan man kan nå dit.

Citat:
Jag förstod inte att du kunde se Gud som oavhängig religion. De vanliga människornas tankar om Gud är större visdom än de allra flesta teologers och filosofers utläggningar.

Det är mycket viktigt att inte slarva bort Gud helt och hållet, utan åtminstone behålla en "ponerad" Gud.
Det håller jag delvis med om, även om jag tycker det finns en sorts "högre nivå" av teologi, bortom de bokstavliga tolkningarna av uråldriga skapelsemyter. Jag menar då den typen av metaforiska beskrivningar av den transcendenta upplevelsen samt mer filosofiska vägar där man leds mot den tysta kontemplationen till upplysning.

Håller även med om att en ponerad Gud är nog så viktigt. Inte minst om man vill försöka förstå den religiösa erfarenheten men även på grund av att den religiösa impulsen inom oss är såpass djupt rotad (eller det tror jag att den är i alla fall). Att ignorera detta torde då vara ohälsosamt för psyket, ungefär som en förträngning av, säg, kärlek nog vore förödande.
Citera
2013-10-16, 19:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Intressant (men säkerligen "falsk") analogi.
Så länge vi tror på bankerna, att vi alltid kan ta ut våra pengar om vi vill...
Så länge vi tror på demokratin, att politikerna inte skiter i väljarna helt...
Så länge vi tror på pensionssystemet, att pengarna inte är slut när det gäller...
O.s.v
Men när förtroendet för samhället kollapsar så är det samhället som kollapsar.

Citat:
När vi tror på Gud så får vi hjälp av Gud. Men den som inte har förtroende drabbas själv.

Även detta är en ... mer omfattande .... falsk analogi (som iövrigt innehållar ovaliderade postulat).

Citat:
Om man tänker efter, skulle någon hjälpa en person som deklarerar att den saknar förtroende?

Falsk dikotomi.

Citat:
Den som har försökt gör nog ogärna om det, i varje fall så aktar man sig i den längsta.

Falsk analogi.
Citera
2013-11-11, 10:24
Medlem
Att tro på Gud, har inte med nån Religion att göra, det handlar bara om rättfärdighet och Onska.
Du tror inte på Gud bara för att du vill tro på en Gud, du måste tro på vad han säjer, och inte vad han ÄR.
Om det finns en Gud och Jävul, så inte bara tror Jävulen att det finns en Gud, han vet nog att det finns en Gud. men inte kommer han till himmelen bara för det...

Du ska inte tro att du är rättfärdig bara för att du går i Kyrkan.

Den som är rättfärdig frågar sätter allt, och framförallt sej skälv.
Senast redigerad av TureRetur 2013-11-11 kl. 10:34.
Citera
2013-11-11, 11:00
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TureRetur
Att tro på Gud, har inte med nån Religion att göra, det handlar bara om rättfärdighet och Onska.
Du tror inte på Gud bara för att du vill tro på en Gud, du måste tro på vad han säjer, och inte vad han ÄR.
Om det finns en Gud och Jävul, så inte bara tror Jävulen att det finns en Gud, han vet nog att det finns en Gud. men inte kommer han till himmelen bara för det...

Du ska inte tro att du är rättfärdig bara för att du går i Kyrkan.

Den som är rättfärdig frågar sätter allt, och framförallt sej skälv.

Nej. Jag tror inte på en Gud eftersom att jag anser att de bevis som läggs fram är så pass fulla med hål för att de öht skulle kallas som bevis. Sen får vi inte glömma den stora skaran av anekdotiskbevisföring, trams och cirkelargument.
Citera
2013-11-11, 11:07
Medlem
Saker blir inte mer rätt eller fel bara för att det finns en GUD.

Tänk dej om det här livet inte är det riktiga livet.

Tänk dej att ANDE livet är det riktiga livet, och vad består en ande av, jo av känslor och inte av drömmar, så dina känslor laddar anden, och du dömer dej skälv.

SÅ vad tror du på, knyten handflata eller öppen.
Citera
2013-11-11, 11:43
Medlem
icarus_gbgs avatar
Det är väl individuellt.

Man behöver inte tro på någon gud för att leva ett bra liv. Inte heller för att dö.

Sen ifall man som person känner att man gärna tror på något som inte finns några bevis för, vare sig det är jesus eller det heliga äpplet, är väl det upp till var och en och det behövs säkert för vissa. Sen är jag visserligen säker på att de som behöver tro på något behöver det av samma anledningar som vi behöver piller ifrån läkemedelsbranschen. Säger någon att vi behöver X för att leva bättre finns det alltid folk som köper det oavsett vad personen i fråga ens kan ta reda på om X.
Citera
2013-11-11, 11:45
Medlem
helt rätt tänkt FatherFrost, Biben har en massa hål, om Gud.
men om du är rättfärdig, och står du för det, och då spelar det inge roll, om det finns nån Gud eller inte, man vill att livet ska vara värt nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in