Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan du redogöra för varför jag måste presentera en "tolkningsmetodologi"?
Du har inte ordning på subjektivt-objektivt, så din resonemangs-kädja begövar legitimitet tills du lär dig att presentera det subjektiva som endast subjektivt.
Citat:
För mig står evangelierna och de profetiska texterna i Bibeln på en hylla för sig. Judarnas historieskrivnimg och fantasier och poesi och annat behöver jag inte alls relatera mig till. Du skulle kunna få en lista på vad jag plockat ut, vad jag tolkar på ett alternativt sätt, hur jag har förhållt mig till framförallt de evangeliska texterna, för att jag är välvillig. Men någon metod kan du inte avkräva mig, detta är inget akademiskt forum och till skillnad från dig längtar jag inte efter akademiska gräl om vem som vet bäst.
Du menar att du vill ha rätten till att predika pseudo-objektivitet utan kritik.
Citat:
Du insinuerar att jag har en dold agenda medan jag i själva verket drivs av en naturlig och normal lust att dela med mig av mina synpunkter och jämföra dem med andra.
Där kom det: Du predikar inte, du "vittnar" för det låtar mer rumsrent.
Citat:
Jag har legitima skäl att tro på Gud.
Subjektiva.
Citat:
Men vad har du för legitima skäl att mekaniskt kommentera sönder alla trådar och diskussioner som in passar dig?
Det filosofiska missbruket som är så vanligt i pådyvlande teism.
Citat:
Jag skulle aldrig komma på tanken att störa diskussioner som inte passar mig.
Jag är inte du.
Citat:
Dessutom: så andefattig!
Religions-filsofi är ganske komplext.
Citat:
Finns det verkligen ingenting du hellre skulle vilja skriva?
Min funktion som religions-kritiker tar upp det mesta av min tid.
Citat:
Presentera din Matrix-gnostisism - det skulle verkligen inte vara ointressant.
Inte "min". Men en analys av den, som jag som sagt föredrar att göra direkt omkring gnosticismen.
Kan vi göra debatten mindre Bogo-centrerat och ta med en större andel av det faktiska ämnet?