2013-11-10, 19:54
Medlem
Lugini3s avatar
Jag tänkte efterinstallera en laddmätare så man har koll på turbon. Som vi alla vet så har Biltema både bra och dåliga produkter. Så min fråga gäller om någon har erfarenhet av Biltemas mätare? Om man tittar på priset så blir man ju glad, 139kr, men samtidigt lite fundersam över hur tillförlitlig denna mätare är.

Mätaren det gäller är alltså
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...smatare-32250/

Vill ha en hyfsat billig mätare men vill ju att den ska visa någorlunda korrekt. Design och liknande spelar ingen roll bara den fungerar. Så ska man slå till på en Biltema eller finns det andra mätare som fungerar bra och som inte är allt för dyra?
Citera
2013-11-10, 20:13
Medlem
RAGEDs avatar
Jag har en svart laddtrycksmätare installerad i min Audi 1.8t som jag köpt på biltema och har inte märkt av något problem med själva mätaren, min bil är original och mätaren visar det laddtryck som den ska (kollat med andra över nätet). Jag tror inte det är någon större skillnad på dom billigare mätarna oavsett vart du köper dom ifrån. Bara kolla upp på nätet innan så det inte är något bluff & båg.

Ska du ha exakta värden får du ha en givare vid insuget och någon mätare/dator som loggar eller en sån där vattenfylld tryckmätare, men det är lite överkurs att ha om du inte byggt något jävligt avancerat men framförallt dyrt. Det värsta som kan hända med biltema mätaren är att lampan ska gå sönder eller att skiten börja läcka tror jag. Har aldrig hört någon som haft en mätare som visat såpass mycket fel att dom skruvat upp laddtrycket tills motorn spikat.

Edit: Skulle föredragit en svart mätare från biltema istället för den epa blå, den ser förjävlig ut och är svår att få den att smälta in. Om du nu inte har neon, blåa pedaler och blått drakeöverdrag på stolarna.

Edit2: Manometer heter den vätskefyllda tryckmätaren och används mycket i industrin.
Senast redigerad av RAGED 2013-11-10 kl. 20:17.
Citera
2013-11-11, 00:21
Medlem
hanklennarts avatar
har du inte trimmat så funkar biltemas bra
Citera
2013-11-11, 13:18
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED

Edit: Skulle föredragit en svart mätare från biltema istället för den epa blå, den ser förjävlig ut och är svår att få den att smälta in. Om du nu inte har neon, blåa pedaler och blått drakeöverdrag på stolarna.

Såg den svarta modellen efteråt och den är klart att föredra.

Citat:
Ursprungligen postat av hanklennart
har du inte trimmat så funkar biltemas bra

Har ökat laddet. Men det bör inte påverka vilken mätare jag har, Biltema eller annan mätare så kommer det fungera förutsatt att den visar hyfsat rätt. Varför skulle jag inte kunna köra Biltema bara för att jag trimmat?
Citera
2013-11-11, 17:26
Medlem
RAGEDs avatar
Att mätaren inte klarar en trimmad bil är ren BS, så länge du inte har högre laddtryck än vad mätaren visar (2 bar i detta fall) så ska det inte vara något problem. Spelar ingen roll om du har 200 eller 500hk...
Citera
2013-11-12, 02:04
Medlem
hanklennarts avatar
det jag menade var att på en trimamd motor så kan det vara ganska viktigt att se exakt ladd tryck.

på en standard bil så har ju inte mätaren nån egentlig funktion bara sitta där och vara "frän" då gör det inget om den visar nån tiondel fel .

så på en bil som jag trimmat för en stor säck pengar så skulle jag inte snåla in på några hundringar och köpa en mätare från biltema oavsett hur rätt den visar. jag skulle inte tycka att det var värt risken att mätaren har en dålig dag.

hoppas ni förstår hur jag menar
Senast redigerad av hanklennart 2013-11-12 kl. 02:08.
Citera
2013-11-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Såg den svarta modellen efteråt och den är klart att föredra.

Har ökat laddet. Men det bör inte påverka vilken mätare jag har, Biltema eller annan mätare så kommer det fungera förutsatt att den visar hyfsat rätt. Varför skulle jag inte kunna köra Biltema bara för att jag trimmat?

Vad är det för bil/motor och hur har du ökat laddet? Har du koll på vad du gör? Annars finns kanske risk att motorn går för magert.
Citera
2013-11-12, 19:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanklennart
det jag menade var att på en trimamd motor så kan det vara ganska viktigt att se exakt ladd tryck.

på en standard bil så har ju inte mätaren nån egentlig funktion bara sitta där och vara "frän" då gör det inget om den visar nån tiondel fel .

så på en bil som jag trimmat för en stor säck pengar så skulle jag inte snåla in på några hundringar och köpa en mätare från biltema oavsett hur rätt den visar. jag skulle inte tycka att det var värt risken att mätaren har en dålig dag.

hoppas ni förstår hur jag menar

Nej, jag förstår inte. Har man trimmat för "en stor säck pengar" är det väl seriöst utfört och man behöver inte ha stenkoll på laddtrycket. Annat vore det om det är ett bonnpystrim.
Citera
2013-11-12, 20:36
Medlem
hanklennarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, jag förstår inte. Har man trimmat för "en stor säck pengar" är det väl seriöst utfört och man behöver inte ha stenkoll på laddtrycket. Annat vore det om det är ett bonnpystrim.

det får stå fär dig
Citera
2013-11-12, 20:37
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är det för bil/motor och hur har du ökat laddet? Har du koll på vad du gör? Annars finns kanske risk att motorn går för magert.

En Volvo 940 ltt som jag ställt om till ft och lite annat smått och gott. Och nej jag har inte full koll på vad jag gör men jag räknar också med att allting kan gå åt helvete, det är inget finlir vi talar om här utan bara modifierat för nöjes skull. Det känns som att det är ganska fundamentalt att i detta sammanhang sätta in en laddtryckmätare så att man har lite koll ialf
Citera
2013-11-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
En Volvo 940 ltt som jag ställt om till ft och lite annat smått och gott. Och nej jag har inte full koll på vad jag gör men jag räknar också med att allting kan gå åt helvete, det är inget finlir vi talar om här utan bara modifierat för nöjes skull. Det känns som att det är ganska fundamentalt att i detta sammanhang sätta in en laddtryckmätare så att man har lite koll ialf

Det lugnade mig....

Då handlar det om en bil som sannolikt inte har nåt större värde, är primitiv tekniskt sett, och du är medveten om att det kan gå åt pipan.

Det är en jäkla skillnad mot de allt för många som börjar fippla med att fultrimma en modern turbomotor i en bil som kostar rejäla slantar, och inte har en susning om hur modernare styrsystem funkar eller ens hur en motor funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in