2013-11-10, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Ja precis vad jag funderat på också.. Man gör hellre det säkra före det osäkra. Better safe than sorry..

Tror Jehovas Vittnen verkligen att allt som sägs från styrande kretsen är sant? Självklart finns det JV´s som tvivlar, men man kanske inte bryr sig om några fel, för de anser att det mesta är rätt?

På 70-talet gjorde ju organisationen bort sig ganska rejält, när man förutspådde Harmageddon. Man sa åt sina medlemmar att de inte behövde studera vidare t.ex för att slutet var så nära.

Så fruktansvärt korkat att de gjort detta flera gånger, då bibeln klart och tydligt, förklarar att ingen kommer veta när den dagen skall komma. Inte ens änglarna i himlen. Som en tjuv i natten sägs det.

Vilket högmod, att berätta sådant andra människor, att de är så nära att man ska strunta i vardagslivet. Det låter okristligt.

Många lämnade organisationen under denna tid. Då harmageddon som var sagt, inte kom. Mina släktingar gillar inte när man påpekar detta, och förklarar att visst kan ledningen ha fel ungefär. Men hur kan man då säga att man har sanningen klar för sig? Är inte det rent högmod att vara så säker?

Confused again..

Jag var för ung på den här tiden men har frågat en del som var med då.
Visst nämndes året 1975 för det hade då gått 6000 år sedan Adams skapelse.
Men det verkar som att detta var till viss del beroende på vilken församling man var i, vissa äldstebröder framförde detta som ett bevis på att slutet skulle komma och tydligen en del av de som kallas resande tillsyningsmän.
Men i andra församlingar var inte detta någon stor sak och om jag har förstått det hela rätt så sa inte JV att slutet skulle komma 1975 även om det antydes att det kunde betyda något speciellt.
Nu kommer säkert vissa att hugga på detta och det får de gärna göra och hänvisa vad som sades om 1975 så slipper jag leta fram det

Som jag sa så sägs det numera vår nuvarande förståelse är... men vi tror att på det stora hela så har vi förstått bibeln och dess budskap på rätt sätt.
Citera
2013-11-10, 02:12
Medlem
Citat:
Mja, det stämmer inte riktigt. Äldstebröderna hälsade på mina släktingar flertal gånger, då de fått reda på att de umgåtts med sin dotter. Det gillas ofta inte. Men jag kanske fått det runt bakfoten, rätta mig om jag har fel.

Man vill ju locka tillbaka uteslutna, genom att ge kalla handen.

Jag tror jag skrivit om detta förut men vissa kan vara väldigt svart och vita som personer, paragrafryttare och det är ett personlighetsdrag som finns överallt omkring oss i samhället.
Men äldstebröder ska inte lägga sig i när det gäller den nära familjen, alla måste med hjälp av vad bibeln säger om detta finna ett sätt att förhålla sig till detta som de kan känna sig trygga med.
Jag tror att vissa saker tidigare var mera svart och vit det är iaf min känsla.
Citera
2013-11-10, 02:22
Medlem
Lite mera om födelsedagens ursprung:

I*The Encyclopedia Americana (1991 års upplaga) heter det: ”I*Egyptens, Greklands, Roms och Persiens forntida värld firade man gudars, kungars och adelsmäns födelsedagar.” Det sägs att romarna firade Artemis’ födelse och Apollons dag. Däremot heter det om de forntida israeliterna att ”fastän de hade förteckningar över sina manliga medborgares ålder, finns det inga bevis för att de hade några festligheter på årsdagen av födelsedagen”.
Andra uppslagsverk går in på många detaljer om ursprunget till födelsedagsfirandet: ”Födelsedagskalas började för många år sedan i Europa. Människor trodde på goda och onda andar, som ibland kallades goda och onda feer. Alla var rädda för dessa andar, för att de skulle skada födelsedagsfiraren, och därför omgavs han av släktingar och vänner, vars goda önskningar och själva närvaro skulle skydda honom mot okända faror som födelsedagen medförde. Att ge gåvor medförde ännu större skydd. Att äta tillsammans gav ytterligare skydd och bidrog till att skänka de goda andarnas välsignelser. Födelsedagskalaset var således från början avsett att skydda en människa mot ont och att försäkra att ett gott år skulle komma. — Birthday Parties Around the World (Födelsedagsfester runt om i världen), 1967.
Boken förklarar också ursprunget till många födelsedagsseder. Till exempel: ”Anledningen [till att man använder ljus] går tillbaka till de gamla grekerna och romarna, vilka trodde att ljus hade magiska egenskaper. De bad böner och framförde olika önskningar, som ljuslågorna skulle föra upp till gudarna. Gudarna skulle sedan sända ner sina välsignelser och kanske besvara bönerna.”
Citera
2013-11-10, 04:02
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Lite mera om födelsedagens ursprung:

I*The Encyclopedia Americana (1991 års upplaga) heter det: ”I*Egyptens, Greklands, Roms och Persiens forntida värld firade man gudars, kungars och adelsmäns födelsedagar.” Det sägs att romarna firade Artemis’ födelse och Apollons dag. Däremot heter det om de forntida israeliterna att ”fastän de hade förteckningar över sina manliga medborgares ålder, finns det inga bevis för att de hade några festligheter på årsdagen av födelsedagen”.
Andra uppslagsverk går in på många detaljer om ursprunget till födelsedagsfirandet: ”Födelsedagskalas började för många år sedan i Europa. Människor trodde på goda och onda andar, som ibland kallades goda och onda feer. Alla var rädda för dessa andar, för att de skulle skada födelsedagsfiraren, och därför omgavs han av släktingar och vänner, vars goda önskningar och själva närvaro skulle skydda honom mot okända faror som födelsedagen medförde. Att ge gåvor medförde ännu större skydd. Att äta tillsammans gav ytterligare skydd och bidrog till att skänka de goda andarnas välsignelser. Födelsedagskalaset var således från början avsett att skydda en människa mot ont och att försäkra att ett gott år skulle komma. — Birthday Parties Around the World (Födelsedagsfester runt om i världen), 1967.
Boken förklarar också ursprunget till många födelsedagsseder. Till exempel: ”Anledningen [till att man använder ljus] går tillbaka till de gamla grekerna och romarna, vilka trodde att ljus hade magiska egenskaper. De bad böner och framförde olika önskningar, som ljuslågorna skulle föra upp till gudarna. Gudarna skulle sedan sända ner sina välsignelser och kanske besvara bönerna.”

Intressant. Ja, jag kan väl förstå varför man inte firar födelsedagar nu. Även om det är ganska långsökt, då ingen person blandar in goda och onda andar i dagens födelsedagsfirande.

Det känns nästan som att man vore nervös att tända ett ljus som JV. Det har ju använts till diverse icke-kristna aktiviteter.

Namnsdagar då? Om jag skulle bli ett JV, skulle jag ha rätt att smälla av världens fest då? Göra en personlig fest av det hela, som motsvarade en födelsedag, med presenter och firande?

Det enda ni kan fira är alltså Bröllop, och skolutgångar kanske? Det var det enda mina släktingar firade i alla fall.
Citera
2013-11-10, 07:05
Medlem
1. JV ger inte blod (tar inte heller emot blodtransfusion)
Liv eller död.

2. Donnerar inget till någon annan organisation utanför deras egen(!)
Har t ex varit blinda inför att egna medlemmar behöver schyssta kläder för att kunna visa upp sig någorlunda representabla (en vettig kostym t ex)

Skänkte inte mat, kläder eller prylar till fattiga eller svältande...
Senast redigerad av AM 2013-11-10 kl. 07:21.
Citera
2013-11-10, 10:37
Medlem
Citat:
Jag var för ung på den här tiden men har frågat en del som var med då.
Visst nämndes året 1975 för det hade då gått 6000 år sedan Adams skapelse.
Men det verkar som att detta var till viss del beroende på vilken församling man var i, vissa äldstebröder framförde detta som ett bevis på att slutet skulle komma och tydligen en del av de som kallas resande tillsyningsmän.
Men i andra församlingar var inte detta någon stor sak och om jag har förstått det hela rätt så sa inte JV att slutet skulle komma 1975 även om det antydes att det kunde betyda något speciellt.
Nu kommer säkert vissa att hugga på detta och det får de gärna göra och hänvisa vad som sades om 1975 så slipper jag leta fram det

Som jag sa så sägs det numera vår nuvarande förståelse är... men vi tror att på det stora hela så har vi förstått bibeln och dess budskap på rätt sätt.

Ja det är möjligt att det var olika i olika församlingar och från person till person, man sade i alla fall inget bestämt från officiellt håll från organisationen, man har inget i litteraturen som säger att harmageddon skulle komma då. Det var enskilda Jehovas vittnen som gick alltför långt i tolkningen av dom 6000 åren som litteraturen presenterade. Jag var inte heller med på den tiden, men jag har pratat med några som var med då, dom såg det inte som att harmageddon skulle komma.
Citera
2013-11-10, 11:35
Medlem
Citat:
Tror Jehovas Vittnen verkligen att allt som sägs från styrande kretsen är sant? Självklart finns det JV´s som tvivlar, men man kanske inte bryr sig om några fel, för de anser att det mesta är rätt?

Jag tror inte på allt som sägs, jag har flera saker som jag inte är överens om. Men det handlar inte heller om tvivel, utan att man helt enkelt har olika åsikter. Och nej det är ingen stor sak om man har olika åsikter så länge man inte försöker få andra med sig i sina uppfattningar på ett dogmatisk och ett pådyvlande sätt, vi respekterar andras åsikter och tycker det är viktigare med sammanhållning än att få sin vilja igenom. Vad är det som säger att jag har rätt och andra har fel? Det får Gud avgöra inom hans tid.

Och ja, man är ett Jehovas vittne eftersom dom flesta och viktigaste frågorna stämmer överens med ens uppfattningar, t.ex. att Gud inte är treenig, Guds kungarike, att göra lärjungar, följa Jesus i fotspåren i att göra gott för andra trots att andra inte är goda mot en själv o.s.v.

Jag har uppfattningen att det är just dom personerna som tror på allt som styrande kretsen säger, som inte har en egen tro och egna uppfattningar är just dom som till slut inte orkar med, och upplever en kris och till slut blir uteslutna för att man tappat sin tro och på något sätt börjat synda.

Citat:
På 70-talet gjorde ju organisationen bort sig ganska rejält, när man förutspådde Harmageddon. Man sa åt sina medlemmar att de inte behövde studera vidare t.ex för att slutet var så nära.

Men detta är jag säker på har ingen koppling till det som stod om dom 6000 åren(som inte sades vara harmageddon), annars får du visa mig var det står i litteraturen.
Jehovas vittnen har alltid pratat om att göra en viktigare sak än att skaffa en karriär, och det är förkunnandet, det på grund av att slutet är nära.

Citat:
Så fruktansvärt korkat att de gjort detta flera gånger, då bibeln klart och tydligt, förklarar att ingen kommer veta när den dagen skall komma. Inte ens änglarna i himlen. Som en tjuv i natten sägs det.

Hur många gånger har man sagt att harmageddon skulle komma menar du? Kan du visa mig i litteraturen där man påstår detta?

Citat:
Vilket högmod, att berätta sådant andra människor, att de är så nära att man ska strunta i vardagslivet. Det låter okristligt.

Vilket inte stämmer. Vilket är lögner som sprids i hemsidor gjorda av avfällingar.

Citat:
Många lämnade organisationen under denna tid. Då harmageddon som var sagt, inte kom.

Ja många lämnade, men man sade aldrig officiellt att harmageddon skulle komma 1975. Dom som lämnade måste ha haft en felaktig syn på vad bibeln och Gud står för, det har aldrig handlat om att ha sin förtröstan på människor och vad människor säger och gör. Även om man officiellt hade sagt att harmageddon kommer 1975, så hade jag inte förstått varför man man lämnar. Då är det som att säga att det var Gud som hade kommit på detta.

Citat:
Mina släktingar gillar inte när man påpekar detta, och förklarar att visst kan ledningen ha fel ungefär. Men hur kan man då säga att man har sanningen klar för sig? Är inte det rent högmod att vara så säker?

Confused again..

Nej det är inte högmod att vara säker på sin sak, däremot är det högmod att inte ändra sig när man förstår sanningen om saker och ting.

Jehovas vittnen har aldrig sagt att "man har sanningen klar för sig", om du med det menar att man har förståelse för hela sanningen. Man säger att man har hittat sanningen om Gud och vår verklighet, men det betyder alltså inte att man har förstått allt och blivit fullkomlig. Men även detta försöker avfällingar att anklaga Jehovas vittnen för, helt felaktigt. Avfällingar har många falska anklagelser på sin lyra, och detta går människor på eftersom man inte vill lyssna på vad den andra sidan har att säga, man litar blint på vad dessa avfällingar säger.

Nu får jag nog påpeka igen att bara en liten del av dom som blir uteslutna blir avfällingar, men det är dom som hörs mest i media och på internetforum. Dom är väldigt aktiva med att sprida all möjlig desinformation om Jehovas vittnen. Man förvränger det vad Jehovas vittnen menar och har för avsikter, väldigt förslaget.
Citera
2013-11-10, 15:27
Medlem
Om man söker Jehovas vittnen på google kommer t ex listor med saker man inte kan göra och vad man måste som ett vittne. Bland annat ta emot blod, fira födelsedagar eller jul och inte minst, att inte ha sex innan giftemål. Men även föreskrifter som eftergymnasial utbildning och giftemål med icke-vittnen något tabulagt och Ändå har jag läst på många forum(Engelska och Svenska) att det finns sådana fall bland jehovas vittnen. Vad jag har förstått är det inga skäl att utesluta ett vittne. Däremot har jag läst på samma forum att man kan bli markerad och socialt utfryst för dessa brott som det åter igen påvisas fall där sådana val inte har gett några repressalier alls.

Är församlingar olika stränga beroende på vad äldstebrodern är för person? Har jehovas förändras i deras stränghet sen deras glansdagar under 60-talet och är man strängare i Sverige respektive USA mot någon som t ex gifter sig utanför sanningen?
Citera
2013-11-10, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla Adams avkomlingar blev syndare och det visas genom att vi dör.

En totalt irrationell följeslutning av typen: "Dödligheten blant manliga, ogifta liftoperatörer under 25 är mycket låg. Så det är alltså ett yrka man bör välja om man är rädd för att dö".
Citera
2013-11-10, 19:10
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte på allt som sägs, jag har flera saker som jag inte är överens om. Men det handlar inte heller om tvivel, utan att man helt enkelt har olika åsikter. Och nej det är ingen stor sak om man har olika åsikter så länge man inte försöker få andra med sig i sina uppfattningar på ett dogmatisk och ett pådyvlande sätt, vi respekterar andras åsikter och tycker det är viktigare med sammanhållning än att få sin vilja igenom. Vad är det som säger att jag har rätt och andra har fel? Det får Gud avgöra inom hans tid.

Jag tycker du verkar ha en vettig inställning, och jag förstår att individer inom organisationen inte kan ställas till svars, för vad andra gjort. Det är ju ofta en hel grupp får fördomar på sig, efter några andras misstag. Det har ju funnits en hel del rötägg som dragit skam över organisationen.

Uttrycket, att man har "sanningen" menas alltså mer överlag, än att ni är helt övertygade om att allt som sägs av den styrande kretsen är den TOTALA sanningen så att säga?

Min släkting, sa angående ett program (Uppdrag granskning) om en pedofil inom Jehovas vittnen, att detta kanske var Guds vilja att det här skulle komma fram, hon förstod heller inte hur församlingen (äldstebröderna) kunde agera så fruktansvärt dåligt. Man försökte ju hålla det inom församlingen, och ville inte att polisen skulle göra en utredning, utan tog besluten själva om att detta inte behövdes.

Kan du själv se faran med detta beteende av äldste? Vad tycker du personligen är negativt inom organisationen? Vad skulle du vilja ändra på helt enkelt.

Hur pass kritisk får man vara? Pratar man med andra bröder/systrar om detta, eller håller man det helst för sig själv?

Jag ser både positiva och negativa saker med organisationen. Eftersom jag känner mina släktingar, och ser de goda sidorna lika väl som de negativa. Jag tycker många åsikter är sunda, men tyvärr drar alla religioner till sig "nut-cases" som verkligen kan ge fel intryck från utomstående.

Jag har själv varit intresserad av att bli ett Jehovas vittne, men känner att jag inte skulle kunna klara av de förändringar i mitt liv som krävs.

Jag älskar t.ex Hårdrock, metal osv. Som textmässigt ofta kan vara religionskritiskt, drag av ockultism osv. Även om ett band skulle sjunga om att dyrka Satan, så betyder det inte att jag på något vis håller med, eller har dessa åsikter.

Vad anser man om sådan musik? Vad är tillåtet? (du kommer nog svara, att det är tillåtet, men att man måste göra en personlig bedömning. För vad som är andligt uppbyggande och inte.)

Att ständigt behöva göra dessa beslut, och skala av saker i mitt liv som jag uppskattar. Känns för svårt. För att inte tala om att gå ut i tjänst, och tala om vissa saker jag inte helt kan hålla med om.

Som blodfrågan, även om jag fått det förklarat för mig. Kan jag inte förstå det, då jag anser att livet är heligare än blodet, och att allting inte är svart och vitt. Jag kommer alltid tro på Jehovas existens.

En annan sak är att uppfostra ens egna barn inom organisationen, jag vill att det skulle få ta det egna beslutet då de är 18 år + . Att inte påverka dom att ta ett beslut de kanske sedan får ångra (uteslutning)

Jag är inte så säker på min sak, att jag skulle våga döpa mig, för om jag sedan utesluts, så bryts ju kontakten med många släktingar. Då står jag hellre utanför hela tiden.

Jag önskar jag kunde vara fri från tvivel, och bara gå framåt utan att ifrågasätta. För det är nästan något du måste göra, för att kunna vara ett "bra" jehovas vittne.

Det finns ett ordspråk eller citat, som går ut på att bara den dåraktige, är säker på sin sak. Medans den som tvivlar är klok.

Jag har en släkting som är så okritisk till organisationen att det är skrämmande. Hon går i tjänst hela tiden, och är smått hjärntvättad och naiv. Hon har ingen förståelse för hur världen fungerar, ingen koll på vad som händer i världen (nyheter och liknande). Hon är det perfekta Jehovas vittnet, utan ifrågasättande eller kritiskt tänkade. Jag inser bara att jag aldrig skulle kunna tänka så svart och vitt.
Citera
2013-11-10, 19:14
Medlem
[quote=PeterDolving|46062109]
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster

Förstår inte heller grejjen med att döda Egyptens förstfödda. Många straff har varit kollektiva, som Adam och Evas första synd, som i sin tur straffade alla efterfödda. Jag anser inte att det är rättvist.

Jehova beskrivs inte direkt som någon sillmjölke, och kan även tolkas som en viss stridsgud. Han var inte främmande för krig. Vissa beslut förstår jag bara inte, de känns inte som en Gudom har tagit dessa, som ska ha fullkomlig makt.

Sen betedde sig Judarna korkat, de hade fått se Jehova dela på havet i flykten från Egypten och många andra saker, men gör ändå en guldkalv. Hur kan man vara så dum liksom? Confused..

Svaret är ju givet...det har aldrig hänt! Bibeln är en sagobok och vi för en debatt med uttolkare av denna bok.

Jv påstår att de med hjälp av guden i bibeln kan utröna vad som står i boken...liksom tusentals andra sekter runt om i världen.
Citera
2013-11-10, 19:19
Medlem
[quote=PeterDolving|46062161]
Citat:

Judarna var väl starkt nationalistiska? De var ju ändå Guds utvalda folk. Hur nu Gud kunde välja ut ett eget "folk" förstår jag inte heller. Ska han inte stötta ALLA människor..

Ibland kan jag tro att Bibeln är skriven så svår, bara som ett gudomligt skämt. För om han nu är så allvetande och perfekt, så borde han förstått att bibeln skulle leda till feltolkningar, krig och förödelse. Även händelsen med Babels torn.

Det känns som väldigt många oskyldiga människor har fått betala ett högt pris, för vad deras förfäder Adam och Eva gjorde, bara för att han måste bevisa en ståndpunkt för änglarna. Men vad vet jag..

Jahve var mycket riktigt en stam/krigsgud från början och de som dyrkade Jahve ansåg sig vara hans folk.

Du kom mycket riktigt till kärnan i de logiska bristerna i Jv:s bibeltolkning...varför skulle en allsmäktig gud behöva hålla på med att bevisa något för någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in