Citat:
Ja precis vad jag funderat på också.. Man gör hellre det säkra före det osäkra. Better safe than sorry..
Tror Jehovas Vittnen verkligen att allt som sägs från styrande kretsen är sant? Självklart finns det JV´s som tvivlar, men man kanske inte bryr sig om några fel, för de anser att det mesta är rätt?
På 70-talet gjorde ju organisationen bort sig ganska rejält, när man förutspådde Harmageddon. Man sa åt sina medlemmar att de inte behövde studera vidare t.ex för att slutet var så nära.
Så fruktansvärt korkat att de gjort detta flera gånger, då bibeln klart och tydligt, förklarar att ingen kommer veta när den dagen skall komma. Inte ens änglarna i himlen. Som en tjuv i natten sägs det.
Vilket högmod, att berätta sådant andra människor, att de är så nära att man ska strunta i vardagslivet. Det låter okristligt.
Många lämnade organisationen under denna tid. Då harmageddon som var sagt, inte kom. Mina släktingar gillar inte när man påpekar detta, och förklarar att visst kan ledningen ha fel ungefär. Men hur kan man då säga att man har sanningen klar för sig? Är inte det rent högmod att vara så säker?
Confused again..
Tror Jehovas Vittnen verkligen att allt som sägs från styrande kretsen är sant? Självklart finns det JV´s som tvivlar, men man kanske inte bryr sig om några fel, för de anser att det mesta är rätt?
På 70-talet gjorde ju organisationen bort sig ganska rejält, när man förutspådde Harmageddon. Man sa åt sina medlemmar att de inte behövde studera vidare t.ex för att slutet var så nära.
Så fruktansvärt korkat att de gjort detta flera gånger, då bibeln klart och tydligt, förklarar att ingen kommer veta när den dagen skall komma. Inte ens änglarna i himlen. Som en tjuv i natten sägs det.
Vilket högmod, att berätta sådant andra människor, att de är så nära att man ska strunta i vardagslivet. Det låter okristligt.
Många lämnade organisationen under denna tid. Då harmageddon som var sagt, inte kom. Mina släktingar gillar inte när man påpekar detta, och förklarar att visst kan ledningen ha fel ungefär. Men hur kan man då säga att man har sanningen klar för sig? Är inte det rent högmod att vara så säker?
Confused again..
Jag var för ung på den här tiden men har frågat en del som var med då.
Visst nämndes året 1975 för det hade då gått 6000 år sedan Adams skapelse.
Men det verkar som att detta var till viss del beroende på vilken församling man var i, vissa äldstebröder framförde detta som ett bevis på att slutet skulle komma och tydligen en del av de som kallas resande tillsyningsmän.
Men i andra församlingar var inte detta någon stor sak och om jag har förstått det hela rätt så sa inte JV att slutet skulle komma 1975 även om det antydes att det kunde betyda något speciellt.
Nu kommer säkert vissa att hugga på detta och det får de gärna göra och hänvisa vad som sades om 1975 så slipper jag leta fram det

Som jag sa så sägs det numera vår nuvarande förståelse är... men vi tror att på det stora hela så har vi förstått bibeln och dess budskap på rätt sätt.