2013-11-10, 01:39
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Att jag inte tror att urvalet styr så precist som det påstås. Kanske på bananfluge-nivå, men inte när det gäller människor.
Jaha? Och?
Citera
2013-11-10, 01:46
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Varför skulle just människor vara annorlunda än bananflugor när det gäller naturligt urval?
Antar att han syftar på det faktum att det selektiva trycket är ganska svagt när det kommer till människan.
Citera
2013-11-10, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Antar att han syftar på det faktum att det selektiva trycket är ganska svagt när det kommer till människan.
Varför tror du att det är svagt?
Citera
2013-11-10, 02:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Varför är det selektiva trycket svagare för människor än för bananflugor? Jag har ingen bra anledning att tvivla på att så är fallet, men är nyfiken på hur det kommer sig. Är det för att vi aktivt motverkar selektionen?
Citera
2013-11-10, 02:37
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Varför tror du att det är svagt?
t.ex. då vi motverkar sådant som skulle döda oss i vanliga fall? Eller du håller inte med Michael Lynch?
Senast redigerad av baylife 2013-11-10 kl. 02:41.
Citera
2013-11-10, 03:04
Medlem
Citat:
t.ex. då vi motverkar sådant som skulle döda oss i vanliga fall?
Selektion handlar inte primärt om död, utan om reproduktionsframgång.

Citat:
Eller du håller inte med Michael Lynch?
Ingen aning. Vad säger han?
Citera
2013-11-10, 03:15
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Selektion handlar inte primärt om död, utan om reproduktionsframgång.
Och det är jag medveten om. Jag skrev, "t.ex" av en anledning.

Citat:
Ingen aning. Vad säger han?
Att vår framtid inte ser så ljus ut. Att selektionen inte är tillräckligt stark och att fitness därför kommer minska substantiellt.
Citera
2013-11-10, 09:51
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Ja, så funkar ID (och nästan all annan pseudovetenskap). Det finns inga krav på att ta hänsyn till vad som sagts och förklarats i andra sammanhang [...] Ett utmärkt exempel på detta är väl oreducerbar komplexitet. För en ID förespråkare är det fritt fram att starta på ruta ett när som helst och slänga fram detta argument utan att ta hänsyn till eventuella motargument som redan avhandlats tusentals gånger.

...och stebe2 gör ingen besviken.

Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Nästan varje protein är i princip ett oreducerbart komplex. Och de flesta systemen i cellerna är oreducerbara komplex.

Det var ju inte så att flagella-motorn var det enda exemplet på oreducerbart komplex. Och flagella-motorn står sig fortfarande mycket bra som exempel på oreducerbart komplex.

En snabb kontrollfråga: under alla år som detta har diskuterats, vad menar dina meningsmotståndare är problemet med oreducerbart komplexitet? Vilka är argumenten som lyfts fram mot oreducerbart komplex? Välj det eller de argument du tycker är mest relevanta.
Citera
2013-11-10, 10:32
Medlem
Pads avatar
Citat:
t.ex. då vi motverkar sådant som skulle döda oss i vanliga fall? Eller du håller inte med Michael Lynch?

Men det gör väl bara att det förvandlas till en icke-fråga? Att vi sätter glasögon på folk löser ju problemet, att de kanske skulle dö på stenåldern är väl rätt ointressant i sammanhanget eller?

Och jag upplever att selektionen är allt annat än svag, men fokus har förändrats.
Citera
2013-11-10, 11:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Varför skulle just människor vara annorlunda än bananflugor när det gäller naturligt urval?
Det är det jag vill veta. Hur stor del överlever och förökar sig?
Citera
2013-11-10, 12:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är det jag vill veta. Hur stor del överlever och förökar sig?

Tillräckligt stor del? Både bananflugor och människor finns väl kvar?
Citera
2013-11-10, 13:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Tillräckligt stor del? Både bananflugor och människor finns väl kvar?
Om du inte vet behöver du inte svara.

Och just sådana där kvasi-argument är EVTs eviga inbyggda problematik med cirkelargumentation. "Det är som det är. Allstå måste det vara så som det blivit".
Om man tittar på ett resultat i efterhand och bara har en fördig förklaringsmodell man låst sig till. Då går det att göra ad-hocs och klämma in precis ALLT i den modellen. Finns det NÅGOT som INTE kan förklaras med EVT?
Det är en icke-vetenskaplig hållning som påminner om en sekt.
Och för att förekomma dig. Kom inte med ID-kortet. Det är falsk dikotomi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in