2013-11-07, 22:22
Medlem
Mokuskens avatar
Tjo Tjo!
Har under en längre tid gått o grubblat på olika företagsmodeller att casha in på och är lite intresserad
av att Grunda ett företag som med stor sannolikhet kommer att ha o göra med kriminella kunder.
Affärsidén är beprövad fast inte med den målgruppen och just det konceptet.

Så Frågan lyder är det lagligt rent krasst att ha ett företag (i sverige) som inte lagrar person-info på kunderna om polisen vill ha insyn i verksamheten? Obs att företaget kommer att vara legitim business men man kan lista ut med arslet att den används till olagligheter.
Citera
2013-11-07, 22:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mokusken
Tjo Tjo!
Har under en längre tid gått o grubblat på olika företagsmodeller att casha in på och är lite intresserad
av att Grunda ett företag som med stor sannolikhet kommer att ha o göra med kriminella kunder.

Så Frågan lyder är det lagligt rent krasst att ha ett företag (i sverige) som inte lagrar person-info på kunderna om polisen vill ha insyn i verksamheten? Obs att företaget kommer att vara legitim business men man kan lista ut med arslet att den används till olagligheter.
Det beror helt på vad du har för versamhet. Det finns verksamhet där det är ganska stort tvång att ha ett register på kunderna, de finns verksamheter där det är inkomsterna och utgifterna som ska kunna redovisas.

Du måste vara många gånger mer konkret i dina frågor, och ge mera information, om du vill ha behjälplig information. Däremot är det inte lagligt att ha ditt företag sysslandes med olagligheter.
Citera
2013-11-07, 22:47
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Tjo Tjo!

Om du tar emot kontanter av kunder så kan du ha en skyldighet att ta ID-uppgifter.
Citera
2013-11-07, 23:10
Medlem
Mokuskens avatar
Tack för snabba svar!

Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Om du tar emot kontanter av kunder så kan du ha en skyldighet att ta ID-uppgifter.

Tanken är att man ska betala via nätet via paypal ,bitcoins eller dylikt samt att jag skulle använda mig av Gpg keys vid ordrar osv.

Obs det är en tjänst jag skulle sälja.
Citera
2013-11-07, 23:59
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Tack för snabba svar!

Tanken är att man ska betala via nätet via paypal ,bitcoins eller dylikt samt att jag skulle använda mig av Gpg keys vid ordrar osv.

Obs det är en tjänst jag skulle sälja.

Då finns det väl ingen anledning att ens ha f skatt osv. Bara reggaa företaget i något skatteparadis?
Citera
2013-11-08, 14:29
Medlem
Mokuskens avatar
Saken är den att jag vill ha ett kritvitt företag.
Alla papper i ordning osv bara riktigt annonymt för kundernas "bästa"
Citera
2013-11-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Varför svarar du ens när du har helt fel?
Jag brukar inte identifiera mig när jag handlar i butiker; brukar du?
Citera
2013-11-10, 17:54
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aries1979
Varför svarar du ens när du har helt fel?
Jag brukar inte identifiera mig när jag handlar i butiker; brukar du?

Varför spela Allan när du inte ens kan läsa. Jag sa 'kan vara skyldig'. Om du inte vet vad 'kan' betyder kanske du bör spendera mindre tid här och lägga mer tid på annat.

Penningtvättslagen ställer krav på att ID eller identitet fastställs på annat vis vid kontanta transaktioner över ?15k .
Senast redigerad av TerryTibbs 2013-11-10 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in