2013-11-10, 08:58
Medlem
YuliaUkrs avatar
Jag tror inte att kommunernas inköp av bostadsrätter mest nybyggda, till alla nyanlända Syrier Somalier Zigenare m.fl., familjer som våra skatter betalar för, kommer att medföra någon exploderad bostadsbubbla, men helt säkert kommer en hel del drabbade bostadsköpare att bli både förbannade och förtvivlade, och även råka ut för ekonomiska problem.

Jag är inte så intresserad av bostadsfrågor som många andra, mest handlar det om att skaffa ett boende som fungerar praktiskt och trivselmässigt och att vara långsiktig. Från början handlade det hela om följande som kommer från en annan tråd,

En mycket obehaglig konsekvens av att kommunerna måste placera allt fler och fler börjar nu visa sig. Tvånget leder till mer bekymmer och lidande för vanligt folk.

En god vän köpte en ny fin och dyr bostadsrätt i Uppsala, och till hennes förvåning flyttade en zigenarfamilj på ca 10 personer in våningen ovanför och ett nedgånget knarkarpar i lägenheten bredvid. Min vän blev förtvivlad men svaret när hon klagade blev bara : Vi måste väl hjälpa dom som har det svårt.

Hur är det möjligt? Jo kommunernas socialbostäder räcker inte alls till. Man köper allt fler bostadsrätter till sina "flyktingar" socialfall och andra gratisboende. Gamla föreningar tillåter ofta inte köp från juridisk person, och trilskas allt dom kan när kommuner vill köpa. Byggarna vill bara snabbt sälja alla dyra nya lägenheter, regeringen har talat om att 20% i vinst har byggarna på nya bostadsrätter, inte konstigt att det byggs så få hyresrätter.

Min vän bor i Uppsala och köpte sin nya lägenhet av en stor byggare som heter PEAB. Det är på samma sätt även i Enköping, Västerås och säkert på en massa andra orter, kolla alltid noga före köp så du inte åker på ditt liva blåsning. Äger kommunen några lägenheter, har kommunen köpt några lägenheter, har byggaren lovat kommunen att få köpa några lägenheter.
Senast redigerad av YuliaUkr 2013-11-10 kl. 09:05.
2013-11-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har pratat om bostadsmarknaden i Stockholm och främst då i innerstan. Jag tror inte direkt att Stockholms kommun kommer börja köpa upp bostadsrätter för att använda till bostadslösa.

Om de mot all förmodan skulle göra det i någon omfattning kommer politikerna säkert snabbt bli bortröstade för att slösa pengarna på det sättet. Att bostadsbaisarna ser detta som sannolikt och dessutom att detta ökade köptryck skulle skapa prisfall är inte mer än en våt dröm.

.
Staten ställer krav, som kommun har du att lyda!
Kommunerna gillar att inte lyda så de behöver incitament. Var ska man sätta folk i sthlms kommun? I många kranskommuner? Hur rädda Katrineholm eller Borlänge, eller massor av andra städer?
2013-11-10, 12:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Nu tror jag inte det är något problem för bopriserna men få skulle förstås vara positiva till att få en flyktingfamilj i föreningen.

Idag säger även lagen att föreningen måste godkända andrahandsuthyrning, har kommunen något undantag från den lagen eller hur har Uppsala löst det?

.
2013-11-10, 12:22
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Nu tror jag inte det är något problem för bopriserna men få skulle förstås vara positiva till att få en flyktingfamilj i föreningen.

Idag säger även lagen att föreningen måste godkända andrahandsuthyrning, har kommunen något undantag från den lagen eller hur har Uppsala löst det?

.

Nej, inte måste, utan "beaktansvärda skäl" för uthyrning i andra hand av BRF och det har hyresnämnden att ta ställning till.
Vi har fortsatt fri föreningsrätt och inom BRF som är en ekonomisk förening råder fortfarande att medlem och dennes närstående i form av make/a, sambo omfattas av nyttjanderätt, ingen annan. Nu har man skruvat lite på "uthyrning i andra hand" så att, som sagt, föreningen får inte neka utanför denna krets om det finns "beaktansvärda skäl" vilket alltså hyresnämnden prövar och detta kan inte överprövas.
I klartext och praktik: Du som medlem måste ha "vettiga skäl" för att hyra ut din bostad/nyttjande. Man vill fortsatt inte ha en spekulationsmarknad inom detta segment.
Man har samtidigt öppnat för ägarlägenhet där friheten att spekulera är friare.
Senast redigerad av John-Paul 2013-11-10 kl. 12:34.
2013-11-10, 12:25
Medlem
Relays avatar
Rätt enkelt egentligen bristen på bostäder år kronisk i nästan alla kommuner som växer. Det blir då en bubbla eftersom efterfrågan är så ofantligt mycket större än efterfrågan, och då stiger priserna. Så det är självklart det finns en växande bostadsbubbla i Sverige oavsett vad förnekarna än säger.
Senast redigerad av Relay 2013-11-10 kl. 12:29.
2013-11-10, 12:30
Medlem
Citat:

.

Det finns ett undantag i lagen:

Citat:
10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.

Samtycke behövs dock inte,

1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem i föreningen, eller
2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett landsting.
2013-11-10, 12:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Nej, inte måste, utan "beaktansvärda skäl" för uthyrning i andra hand av BRF och det har hyresnämnden att ta ställning till.
Vi har fortsatt fri föreningsrätt och inom BRF som är en ekonomisk förening råder fortfarande att medlem och dennes närstående i form av make/a, sambo omfattas av nyttjanderätt, ingen annan. Nu har man skruvat lite på "uthyrning i andra hand" så att, som sagt, föreningen får inte neka utanför denna krets om det finns "beaktansvärda skäl" vilket alltså hyresnämnden prövar och detta kan inte överprövas.

Jo man måste få ett godkännande från föreningen för att få hyra ut i andrahand, sedan finns det kriterier som säger när föreningen måste säga ja. Uppfyller verkligen kommunen dessa regler i det här fallet eller har föreningen valt att godkänna ändå?

.
2013-11-10, 12:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det finns ett undantag i lagen:

OK, tack för info.

.
2013-11-10, 12:42
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Jo man måste få ett godkännande från föreningen för att få hyra ut i andrahand, sedan finns det kriterier som säger när föreningen måste säga ja. Uppfyller verkligen kommunen dessa regler i det här fallet eller har föreningen valt att godkänna ändå?

.

Jag vet inte, det låter som att BRF'en inte kan neka medlemskap av kommun eller landsting.
Frågan är då, vem representerar medlemskapet? vem ska förtecknas i medlemsförteckningen?
Och vem tar uppgifterna som ev. beslutas av BRF'en?
Hela tanken med en ekonomisk förening är att det är fysiska personer som tar medlemskap mot insats.
Senast redigerad av John-Paul 2013-11-10 kl. 12:44.
2013-11-10, 14:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Jag vet inte, det låter som att BRF'en inte kan neka medlemskap av kommun eller landsting.
Frågan är då, vem representerar medlemskapet? vem ska förtecknas i medlemsförteckningen?
Och vem tar uppgifterna som ev. beslutas av BRF'en?
Hela tanken med en ekonomisk förening är att det är fysiska personer som tar medlemskap mot insats.

Det är ägaren som har rösträtt i föreningen och inte en eventuell andrahandshyresgäst. Men helt klart är det olyckligt att blanda borättsinnehavare med hyresgäster speciellt om de inte ens betalar sin egen hyra. Ansvarskänslan blir förstås helt annorlunda för dessa personer.

Mig vetligen har inte en kommun någon skyldighet från staten att ta emot flyktingar och om de då ändå gör det trots att det inte finns hyreslägenheter tillgängliga och därför behöver gå ut och köpa dyra bostadsrätter då bör de förstås ställas politiskt ansvariga för det. Det är förstås ett annat läge om kommunen köper en billig BR för under 100,000 kr men om de skulle köpa säg en 4:a för 4 miljoner eller mer tror jag att kommuninnevånarna med rätta skulle opponera sig mot slöseriet med skattemedel.

Det här kan alltså möjligen bli ett problem i mindre attraktiva kommuner där priserna ligger lågt men om man ska tro ovanstående inlägg så gör även Uppsala kommun detta. Om någon har mer detaljerade uppgifter om det får ni gärna posta. Hur många lägenheter har dem köpt, hur mycket har de betalat, har de köpt de absolut billigaste lägenheterna som fanns i Uppsala osv. Eller är uppgifterna helt eller delvis fel?

.
2013-11-10, 14:40
Medlem
Citat:
Det är ägaren som har rösträtt i föreningen och inte en eventuell andrahandshyresgäst. Men helt klart är det olyckligt att blanda borättsinnehavare med hyresgäster speciellt om de inte ens betalar sin egen hyra. Ansvarskänslan blir förstås helt annorlunda för dessa personer.

Mig vetligen har inte en kommun någon skyldighet från staten att ta emot flyktingar och om de då ändå gör det trots att det inte finns hyreslägenheter tillgängliga och därför behöver gå ut och köpa dyra bostadsrätter då bör de förstås ställas politiskt ansvariga för det. Det är förstås ett annat läge om kommunen köper en billig BR för under 100,000 kr men om de skulle köpa säg en 4:a för 4 miljoner eller mer tror jag att kommuninnevånarna med rätta skulle opponera sig mot slöseriet med skattemedel.

Det här kan alltså möjligen bli ett problem i mindre attraktiva kommuner där priserna ligger lågt men om man ska tro ovanstående inlägg så gör även Uppsala kommun detta. Om någon har mer detaljerade uppgifter om det får ni gärna posta. Hur många lägenheter har dem köpt, hur mycket har de betalat, har de köpt de absolut billigaste lägenheterna som fanns i Uppsala osv. Eller är uppgifterna helt eller delvis fel?

.

Det är nog bara en tidsfråga innan staten tvingar kommuner att ta emot en kvot av flyktingar. Man har (väl?) redan infört det för ensamkommande flyktingbarn. Fast för Stockholms kommun, som idag tar emot rätt många flyktingar, kommer detta antagligen betyda en minskad invandring - det är ju till kusinen i Akalla hälften av alla nya stockholmare flyttar.
De som främst kommer beröras nog snarare är de välmående förortskommuner som har 0 lägenheter i allmännyttan (och få hyresfastigheter överhuvudtaget), typ Danderyd och Täby.
2013-11-10, 14:51
Medlem
John-Pauls avatar
Hur går det till i praktiken? kan inte någon berätta?

Jag antar att BRF'en helt enkelt förtecknar Kommun/Landsting Y med orgnr Z i medlemsförteckning och att föreningen skickar information och kallelser etc. till kommunen/landstinget och att det alltså kommer en tjänsteperson på möten etc?

Om nu BRF'en har tagit beslutet att medlemmarna ska städa trapphuset och städa bakgården på våren gemensamt så antar jag att en tjänsteperson som är avlönad med skattemedel då eller utlagt på entreprenad då utför dessa uppgifter? Är det sant, sker detta?

Märklig att denna regel gått igenom, den påtvingar en ekonomisk förening kravet att acceptera juridisk person i form av kommun och landsting och därmed bereda plats för tredje person nyttan av medlemskapet indirekt bekostat av skattemedel och inskränker den fria föreningsrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in