2013-11-09, 22:59
Medlem
Backa bandet lite så ser du!
Men tar det kort.
Handlar om kommuner som köper brf för att inhysa flyktingar.

Jo jag tror nog gräddhyllan är förskonad.
Senast redigerad av SkogensOlle 2013-11-09 kl. 23:02.
2013-11-09, 23:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogensOlle
Backa bandet lite så ser du!
Men tar det kort.
Handlar om kommuner som köper brf för att inhysa flyktingar.

Jo jag tror nog gräddhyllan är nog förskonad.

Jag har pratat om bostadsmarknaden i Stockholm och främst då i innerstan. Jag tror inte direkt att Stockholms kommun kommer börja köpa upp bostadsrätter för att använda till bostadslösa.

Om de mot all förmodan skulle göra det i någon omfattning kommer politikerna säkert snabbt bli bortröstade för att slösa pengarna på det sättet. Att bostadsbaisarna ser detta som sannolikt och dessutom att detta ökade köptryck skulle skapa prisfall är inte mer än en våt dröm.

.
2013-11-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har pratat om bostadsmarknaden i Stockholm och främst då i innerstan. Jag tror inte direkt att Stockholms kommun kommer börja köpa upp bostadsrätter för att använda till bostadslösa.

Om de mot all förmodan skulle göra det i någon omfattning kommer politikerna säkert snabbt bli bortröstade för att slösa pengarna på det sättet. Att bostadsbaisarna ser detta som sannolikt och dessutom att detta ökade köptryck skulle skapa prisfall är inte mer än en våt dröm.

.

Sorry. Jag svarade i tråden Bostadsbubbla i Sverige.
Hurvida Stockholms innerstad är en isolerad marknad och ej påverkbar av övriga Sveriges bostadsmarknad vet jag inte.
2013-11-09, 23:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Sorry. Jag svarade i tråden Bostadsbubbla i Sverige.
Hurvida Stockholms innerstad är en isolerad marknad och ej påverkbar av övriga Sveriges bostadsmarknad vet jag inte.

En markant skillnad är att det skulle kosta betydligt mer för Stockholms kommun att köpa upp bostadsrätter än vad det skulle kosta för andra kommuner. Detta just för att priserna är betydligt högre.

Den som hoppas att detta ska hända och dessutom att detta hypotetiska köptryck skulle få priserna att falla har nog inte riktigt tänkt igenom saken.

.
2013-11-09, 23:48
Medlem
Citat:
En markant skillnad är att det skulle kosta betydligt mer för Stockholms kommun att köpa upp bostadsrätter än vad det skulle kosta för andra kommuner. Detta just för att priserna är betydligt högre.

Den som hoppas att detta ska hända och dessutom att detta hypotetiska köptryck skulle få priserna att falla har nog inte riktigt tänkt igenom saken.

.

Tror som sagt att gräddhyllan är förskonad från dessa eventuella uppköp.

Men kostnadsmässigt så är det nog inte några problem. Stockholms stad har höga skatteintäkter och räntan är låg.
Senast redigerad av SkogensOlle 2013-11-09 kl. 23:51.
2013-11-09, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tror som sagt att gräddhyllan är förskonad från dessa eventuella uppköp.

Men kostnadsmässigt så är det nog inte några problem. Stockholms stad har höga skatteintäkter och räntan är låg.

1. Så du tror alltså att detta hypotetiska köptryck skulle få priserna att falla?

2. Så vilka storlekar på lägenheter tror du de skulle satsa på och hur många?
Så här ser prisbilden ut:

Storlek (kvm) Pris (kr / kvm)
0-30 76 700
30-50 67 000
50-80 63 300
80- 64 000
Alla 66 300

http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/

.
2013-11-10, 00:12
Medlem
1. Nej jag tror inte det. Men jag tror på fallande priser oavsett.
2. Att tro att man som enskild individ är köpstarkare än komunen man bor i är nog få förunnat? Eller vad tror du?
2013-11-10, 00:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. Nej jag tror inte det. Men jag tror på fallande priser oavsett.
2. Att tro att man som enskild individ är köpstarkare än komunen man bor i är nog få förunnat? Eller vad tror du?

Du besvarade inte fråga 2, du sa tidigare att kostnadsmässigt skulle det inte vara något problem för kommunen. Så hur ser din kalkyl ut på det. Hur många kvadratmeter bostadsrätter skulle kommunen kunna köpa menar du?

.
2013-11-10, 00:53
Medlem
Citat:
Du besvarade inte fråga 2, du sa tidigare att kostnadsmässigt skulle det inte vara något problem för kommunen. Så hur ser din kalkyl ut på det. Hur många kvadratmeter bostadsrätter skulle kommunen kunna köpa menar du?

.

Jag gav väl kanske inte svaret du ville ha.
Nä jag tror inte att kommuner kommer att köpa 65tusenkronorskvadratmeterlägenheter
Så dumma är inte ens dem
Senast redigerad av SkogensOlle 2013-11-10 kl. 00:58.
2013-11-10, 00:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag gav väl kanske inte svaret du ville ha.

Nej det var inte så att du gav ett annat svar än det jag ville ha, du undvek helt att besvara frågan.

Men okej du är en sådan där typ som kommer med ett påstående taget ur luften och kan därför inte sedan backa upp det. Bra då vet vi det.

.
2013-11-10, 01:48
Medlem
Citat:
Nej det var inte så att du gav ett annat svar än det jag ville ha, du undvek helt att besvara frågan.

Men okej du är en sådan där typ som kommer med ett påstående taget ur luften och kan därför inte sedan backa upp det. Bra då vet vi det.

.
Tja om det är du som sätter normen för hur ett svar ska utformas så får jag väl vara en sån typ. Å andra sidan så svara du inte på min motfråga i mitt enl dig undvikande svar.

Gör gärna ett nytt försök:
Klart som fan har jag inga kalkyler som du efterfrågar.
Tror inte ens kommunerna själva har kalkylerna klara för kostnaden för flyktingströmmen.

Nej kommuner kommer inte att köpa dom dyraste lägenheterna för att hysa flyktingar.
Men skulle de bli nöd tvungna så nog fan skulle det lösas oavsett om dom har råd eller ej.
Att tro att enskilda individer skulle vara köpstarkare än kommunen är bara befängt enl mig.
2013-11-10, 02:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Citat:
Tja om det är du som sätter normen för hur ett svar ska utformas så får jag väl vara en sån typ. Å andra sidan så svara du inte på min motfråga i mitt enl dig undvikande svar.

Gör gärna ett nytt försök:
Klart som fan har jag inga kalkyler som du efterfrågar.
Tror inte ens kommunerna själva har kalkylerna klara för kostnaden för flyktingströmmen.

Nej kommuner kommer inte att köpa dom dyraste lägenheterna för att hysa flyktingar.
Men skulle de bli nöd tvungna så nog fan skulle det lösas oavsett om dom har råd eller ej.
Att tro att enskilda individer skulle vara köpstarkare än kommunen är bara befängt enl mig.

Ja men det var ju precis det jag konstaterade, du har inga kalkyler eller grund för det du påstod. Dessutom har du redan medgivit att du inte ens tror att köp av kommunen skulle få priserna att falla så din ursprungliga kommentar ser rätt larvig ut.

Citat:
Verkar som det kommit upp ett litet moln på himlen som ingen såg innan.
Tystnaden från "The sky is the limit klubben" verkar vara total.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-11-10 kl. 02:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in