2013-11-07, 16:51
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
funderar åxå om man kan förvara färdig sats säkert i ESD ziplock påsar ? (rosa)

Beror på situationen, med ESD påsar så är du någorlunda skyddad mot el-stat (beror på vilken annan utrustning som används och hur den och du är jordade). Men då är satsen mindre skyddad mot mekanisk påverkan än om den skulle vara i en burk. Så det beror på hur du lagrar och hanterar dina satser.

Jag föredrar burkar även om de inte är halvledande (oftast) då jag anser att tändning via friktion är mycket troligare än via el-stat. Se bara till att hålla kanterna rena från sats.

Jag skulle rekommendera sats i ESD ziplock påsar som förvaras i burkar. Men som alltid är en av de viktigaste säkerhetsdetaljerna att alltid hålla nere mängden sats.
Citera
2013-11-08, 02:59
Bannlyst
jag menade typ 10gram i ESD påse innan de stoppas i papprör med bentonit pluggar , är detta sätt säkrare än att hälla sats direkt ner i rör ?
Citera
2013-11-08, 09:29
Medlem
Citat:
jag menade typ 10gram i ESD påse innan de stoppas i papprör med bentonit pluggar , är detta sätt säkrare än att hälla sats direkt ner i rör ?
Uh.... Nä? Det är även förkastligt ur miljöhänsyn, samt ESD påsen kan påverka effekten i luften. Och, du måste rimligtvis göra hål på påsen för att det ska fungera vid skjutning, och då är det inte längre en ESD skyddad miljö.

B!
Citera
2013-11-08, 23:39
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Var får man tag på rent magnesium? Har dålig koll...
Citera
2013-11-09, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Uh.... Nä? Det är även förkastligt ur miljöhänsyn, samt ESD påsen kan påverka effekten i luften. Och, du måste rimligtvis göra hål på påsen för att det ska fungera vid skjutning, och då är det inte längre en ESD skyddad miljö.

B!
va bara frågan om 5-6 mark salut till 12 slaget tänkte sats i stängd ESD påse och sedan stoppa i ett papprör med bentonit plug , trä över ett annat lite större paprör med plugg/trälim och lång visco stubin som tar ett par varv runt zip påsen . är det säkrare hantering och kommer det antända ???
Citera
2013-11-09, 22:12
Medlem
Citat:
är det säkrare hantering och kommer det antända
Säkrare.... Känns tveksamt. Snarare mer onödig hantering.
Om det kommer antända... Kanske. Beror på hur mycket stubin man använder, antar jag.

Känns på hela taget helt onödigt.
B!
Citera
2013-11-09, 22:18
Bannlyst
ville bara få reda på hur man säkrast hanterar färdig sats när papprören ska förslutas i ändarna . är ju ofarligt att banka bentonit i tomt rör och stubin i det ena röret inget större fara om den skulle råka antändas vid den plugg tillverkningen är när grejerna ska i hop med friktion eller hälla i sats i genom litet hål som jag vill undvika .
Citera
2013-11-10, 00:24
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
ville bara få reda på hur man säkrast hanterar färdig sats när papprören ska förslutas i ändarna . är ju ofarligt att banka bentonit i tomt rör och stubin i det ena röret inget större fara om den skulle råka antändas vid den plugg tillverkningen är när grejerna ska i hop med friktion eller hälla i sats i genom litet hål som jag vill undvika .

Ska du göra saluter eller?

1. Limma fast stubinen med smältlim på ena sidan.
2. Låt svalna.
3. Häll i.
4. Lägg i en tuss papper. med mellanrum så du kan plugga resterande tomrumet med smältlim.
Citera
2013-11-10, 00:29
Bannlyst
så du menar att smält lim säkrare än trälim ??
Citera
2013-11-10, 00:34
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Inte egentligen. Har du tiden så kör på trälim.

Men först fäster du stubinen med smältlim. Det enda som kan hända är att den antänds, ingen större fara. Sen häller du i och lägger i en boll papper, vilket naturligtvis ska vara helt tätt. Tar du sen och limmar så är det ingen större fara. Du kan ju testa att ta 1 cm pappersboll som är ordentligt tillknycklad och limma på ena sidan. Känner du värmen igenom? Don't think so.. Så det är ganska säkert. Fast, man ska nog köra på en värmepistol som inte blir sjukt varm.
Citera
2013-11-10, 00:35
Bannlyst
Citat:

Hur ska du göra en plugg av trälim?

Smältlim blir inte varmt nog för att antända blixtljuspulvret. Man ska dock dra ur limpistolen ur eluttaget innan man limmar p.g.a. risken för kortslutning och gnistbildning. Den är varm länge nog för att göra en plugg ändå.
Citera
2013-11-10, 00:36
Medlem
pyro860s avatar
Sen är BLP inte väääääldigt stötkänsligt. Jag menar inte att du ska slå på skiten, men hälla det försiktigt i ett rör är ingen fara om du inte har sjukt mycket statisk elektricitet i rummet och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in