2011-03-07, 21:18
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nas89
var kan man köpa pyrodex?
Staffans Vapen

http://www.staffansvapen.se/handladdning/krut/hodgdon/svartkrut/index.html
Citera
2011-03-07, 23:46
Medlem
kloudss avatar
Kan man köpa silvernitrat någonstans utan att behöva ha ett företag man kan beställa igenom? Starka silvernitrat lösningar funkar också fint.
Citera
2011-03-14, 06:26
Medlem
Någon som har provat beställa från säljare på alibaba.com ?

Dessa kineser brukar ju inte bry sig nämnvärt vem som beställer, och de brukar ju även skicka med intyg om tillstånd för import (fick jag i alla fall, när jag hade att göra med en annan och det gick rakt igenom tullen)
Citera
2011-03-15, 18:53
Medlem
Hej!

Hoppats detta har kommit rätt... jag är ute efter ett pulver som kan blandas med vatten, och få vattnet färgat som Coca Cola...

Jag är inte duktig på kemi alls, utan behöver det för en trolleritrick. Någon som känner till något sådant pulver? (Inte Buttericks fake-cola, det det verkade behöva 3 min på sig, jag söker något som - vid omskakning - blandar sig och ger den färgen...)
Citera
2011-03-15, 19:03
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlulwut
Hej!

Hoppats detta har kommit rätt... jag är ute efter ett pulver som kan blandas med vatten, och få vattnet färgat som Coca Cola...

Jag är inte duktig på kemi alls, utan behöver det för en trolleritrick. Någon som känner till något sådant pulver? (Inte Buttericks fake-cola, det det verkade behöva 3 min på sig, jag söker något som - vid omskakning - blandar sig och ger den färgen...)
Du skulle kanske kunna använda snabbkaffe? Det löser sig snabbt. Annars bränt socker (det är det som används för att färga cola) men det löser sig nog långsamt, om du inte redan har gjort en liten koncentrerad mängd lösning redan.
Citera
2011-03-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlulwut
Hej!

Trist att det måste vara ett pulver, till trolleritrick bör ju annars en klockreaktion vara uppskattad.
http://www.youtube.com/watch?v=qeDhaWEEvfg
Citera
2011-03-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Du skulle kanske kunna använda snabbkaffe? Det löser sig snabbt. Annars bränt socker (det är det som används för att färga cola) men det löser sig nog långsamt, om du inte redan har gjort en liten koncentrerad mängd lösning redan.

Hm... ska prova med snabbkaffet och se tack för tipsen
Citera
2011-03-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Trist att det måste vara ett pulver, till trolleritrick bör ju annars en klockreaktion vara uppskattad.
http://www.youtube.com/watch?v=qeDhaWEEvfg

Åhå, det såg sannerligen intressant ut! Det borde ju gå att ha med i en trolleriföreställning utan tvekan

Kan du förklara på... dagisnivå vad det är som behövs, och vad det egentligen är som sker? :P
Citera
2011-03-17, 18:37
Medlem
nasknass avatar
tjaa vet någon om man måste ha licens på svartkrut och om inte var kan man köpa de.. har tidigare tillverkat eget som har funkat men vill ha bättre
Citera
2011-03-17, 20:03
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasknas
tjaa vet någon om man måste ha licens på svartkrut och om inte var kan man köpa de.. har tidigare tillverkat eget som har funkat men vill ha bättre
Det är förbjudet för jakt, så jag tror inte du får ens med tillstånd som privatperson. I vilket fall säljs det inte, men till pyrodex, ett substitut, behövs ingen licens. Köp på staffansvapen.se
Citera
2011-03-17, 22:57
Medlem
nasknass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legopelle
Det är förbjudet för jakt, så jag tror inte du får ens med tillstånd som privatperson. I vilket fall säljs det inte, men till pyrodex, ett substitut, behövs ingen licens. Köp på staffansvapen.se

okej tackar men pyrodex är det likvärdigt mot svartkrutet? kan ju inte påstå att det va billigt däremot...
Citera
2011-03-18, 11:41
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasknas
okej tackar men pyrodex är det likvärdigt mot svartkrutet? kan ju inte påstå att det va billigt däremot...
Det skall kunna ersättas i likvärdig mängd (volym), ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in