Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Ja, det är en del huvuden som måste släpas till stupstocken...
Efter en tid görs en ny rekonstruktion och då gick det lite bättre för Quick. Senare får Jan Olsson klart för sig att åklagaren skall åtala och då skriver han ett brev där han klargör att han inte längre kan medverka i utredningen mot Quick. Innan han skickar brevet till Christer van der Kwast så visar han det för sina chefer, så de ska veta vad som händer.
- Brevet postade jag sedan till Riksåklagarämbetet så att dom skulle registrera det.
– Då ska det alltså finnas tillgängligt där som offentlig handling?
– Ja, men jag tror inte att dom registrerade det.
Innan Jan Olsson skulle gå i pension sökte han dåvarande chefen för rikskrim Lars Nylén för att klargöra för honom vad han ansåg om den pågående utredningen mot Thomas Quick:
– Jag pratade med hans sekreterare och klargjorde vad jag ville upplysa Nylén om. Men han återkom aldrig till mig.
-Det måste ju vara fullständigt olagligt att inte registrera inkommande brev?
Medan Backentopp gör sitt bästa för att spamma sänder tråden...
Det är en offentlig handling. Vi kan vara säkra på att någon journalist kommer att kolla upp om brevet finns. Annars så skulle jag vara på telefonen direkt i morgon om det här inte var så jättestort som det är.
Att inte registera det som en inkommande offentlig handling är olagligt. Men jag vet inte vad som kan vara tillämpligt i det här fallet.
Det blir som sagt bara värre och värre det här.