2013-11-09, 19:33
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Läkemedelskonsulent är ett yrke som idag är utdöende i Sverige, och det är för det mesta inte provisionsbaserat. Rätt bra ingångslön (30-35k på de stora), men det är inga enorma summor.

Kräver inte det en gedigen högskoleutbildning för att få dessa säljjobb?
Citera
2013-11-09, 19:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakan7
En tumregel är väl att vara väldigt försiktig med jobbannonser där de skriver ut hur mycket lön man får som säljare.

Men om jag förstått din frågeställning rätt, så skulle jag råda dig att kika på mediasäljare. Var dock noga att kolla upp så det verkligen är ett seriöst företag, då finns alla möjligheter att göra stora pengar om man bara har en envishet och arbetar hårt mot uppsatta mål.

Ja givetvis ska de nästan alltid försöka överdriva de potentiella lönerna.

Jo mediasäljare verkar kunna ge en ganska så bra lön. Dock verkar det finnas en hel del konkurans där så det borde göra det hela lite svårsält ( då det finns så många andra som vill sälja detta med).

Skulle vara väldigt intressant att veta vad grundlönen är. Att ha 20 000kr i grundlön ger i alla fall en trygghet.
Citera
2013-11-09, 21:41
Medlem
Jthunderas avatar
Säljer fabriker inom en viss bransch. Har 60 000 kr/mån plus en månadslön i bonus om budget hålls. Kräver dock en civilekonom eller ingenjörsexamen samt lite erfarenhet från industriföretag.

Ser man till FB är det klart mest lönsamt att sälja förlängningar på Telias mobilabonnemang. Nu ljuger ju dock de flesta här med.
Citera
2013-11-09, 22:04
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Säljer fabriker inom en viss bransch. Har 60 000 kr/mån plus en månadslön i bonus om budget hålls. Kräver dock en civilekonom eller ingenjörsexamen samt lite erfarenhet från industriföretag.

Ser man till FB är det klart mest lönsamt att sälja förlängningar på Telias mobilabonnemang. Nu ljuger ju dock de flesta här med.

Det låter som en väldigt unik bransch. Kan du ge något exempel på företag som har denna inriktning?

Inget jobb jag skulle söka dock då jag inte är utbildad inom de ämnena.

Ja sälja telias mobilabonemang så hamnar man bland de riktiga höginkomsttagarna, som läkare o andra bara kan drömma om
Citera
2013-11-10, 00:16
Medlem
Crazywhiteguys avatar
En släkting till mig jobbade som bilförsäljare. Jag vet inte exakt hur mycket han har men att han är mångmiljonär vet jag.
Citera
2013-11-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Kräver inte det en gedigen högskoleutbildning för att få dessa säljjobb?
Nja, det beror på. Ofta kan du komma in på de positionerna som SSK, farmaceut, naturvetare (kemist/biolog) eller ekonom.
Citera
2013-11-10, 19:25
Medlem
gandhis avatar
Hallick
Citera
2013-11-11, 13:49
Medlem
Säljande bröddistributör. Alltså köra lastbil åt Pågen, Polfärskt, Fatzer och sälja bröd till affärer... Dem har fast lön plus provision. Beroende på vilket distrikt man har så kan man lätt hamna runt SEK 27000 +/-
Citera
2013-11-11, 15:25
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Det låter som en väldigt unik bransch. Kan du ge något exempel på företag som har denna inriktning?

Inget jobb jag skulle söka dock då jag inte är utbildad inom de ämnena.

Ja sälja telias mobilabonemang så hamnar man bland de riktiga höginkomsttagarna, som läkare o andra bara kan drömma om

Här har du ett företag: http://www.nnepharmaplan.com/

Finns liknande i alla branscher. Bilindustrin osv...
Citera
2017-01-06, 20:33
Medlem
folk här är idioter. ni verkar blunda för att en duktig telefonförsäljare kan tjäna mer än 100 tusen i månaden. Detta kan ske utan program om det är i toppen, rätt ovanligt dock. Kanske finns 1-2 på samtliga bolag som gör det.

Företagssäljare kan tjäna bra deg dom också.

Men jag undrar vad det bäst betalda säljjobbet är? finns det säljare som säljer typ olja, stridsvagnar osv utan utbildning? arbetsgivaren bör väl inte bry sig om du har utbildning lr inte bara du är bra säljare'+1?!
Citera
2017-01-07, 11:30
Medlem
De bästa fastighetsmäklare har en årslön mellan 1 till 4 miljoner
Värdepappersmäklare: samma sak där 1 till 4 miljoner
Sälja större tekniska lösningar, eller större saker på industri: 1 till 2 miljoner.
Bästa media säljare 1 till 2 miljoner
Finansiella rådgivare 1 till 2 miljoner
Bästa abbonemangssäljare ligger på ca 1 miljon

På många andra dussinjobb inom sälj så toppar de bästa säljarna på ca 800k i årslön.

Dessa är bästa löner. I verkligheten ligger många närmare inom intervallet 20 till 50k i månaden, och för abbonnemangsäljare kan vi till och med vara nere på 15k. För övriga skitsäljarjobb har vi till och med löner så låga som 10k.
Citera
2017-01-07, 11:46
Medlem
Slaskepetters avatar
Citat:
Som rubriken. Vilka är de bäst betalda säljjobben?

Givetvis svårt att svara på då det beror på hur skickliga säljarna är då det är provision inblandat också men om vi skulle försöka oss på en gissning med en topp fem eller topp tio lista?

Motivera era val.

Skulle även vara roligt om vi kunde få fram garantilön och vad provisionslönen är.

Först måste man nog dra en definition av säljjobb. Jag skulle tex kunna se olika konsulter som säljare, och de som jobbar med konsultation inom försäljning tjänar riktigt bra.

Annars skulle jag säga kommersiell säljare av industrifastigheter, de tjänar riktigt bra har jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in