2013-11-09, 18:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
I alla fall vi är ju inte helt säkra på att det är sista människan som sett henne menar jag, eftersom det inte är helt bevisat att hon dog just 4-5 maj, hon kan helt enkelt ha valt att rymma eller stämt träff alt träffat någon annan.
Den som senast såg henne i livet betyder - naturligtvis - den som veterligen senast såg henne i livet. Den som i själva verket senast såg ett mordoffer i livet är ju annars alltid gärningsmannen - med undantag för de fåtaliga tillfällen då offret överlever tillräckligt länge för att påträffas av någon annan innan det dör.
Citera
2013-11-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Konstigt. Min sökfunktion hittar det inte. Någon annan som hittar? Eller hittar du på? Han kallar sig Tommy, står det, inte Tompy.
Ja det kan vara Tommy också...Bodengrabb nämnde det, men också i FUP i början vilket jag reagerade om. My bad...kanske var det Tommy? Det var utelämnat någrabokstäver i Flashback.
Men inte i vittnesförhöret
Citera
2013-11-09, 18:09
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
En hint om hur DNA i bakluckan på en bil tas emot av rätten. Dessa gynnare försökte, vad jag förstår, skylla på planterade bevis.

"Det faktum att det bara några dagar före rättegången kom resultat från Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) som visade att dna från den mördade kvinnan fanns i 34-åringens bil, är centralt i indiciekedjan.

- Dna-spåret i bilen är ett tungt bevis. Det absolut mest sannolika är att dna-spåret kom till bilen i samband med mordet, säger Anders Hagsgård."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/livstid-for-dubbelmord_7305101.svd
Senast redigerad av OliveiraDeFigueira 2013-11-09 kl. 18:11.
Citera
2013-11-09, 18:12
Medlem
Citat:
Hade det inte varit skönt att kunna utesluta MB som GM? BF har redan tydligt visat vem han anser vara alternativ GM, och domstolen kan lägga in det som rimligt tvivel. Det är en bedömningsfråga om MB kunde ha misstänkts. Han hade motiv och alibit är svagt. Han var ett åklagarbeslut från att anhållas.

Du kan inte stryka MB som misstänkt bara för att misstankarna är för svaga, enligt åklagarens åsikt.

Glöm inte att han ljög i förhören också. Det om något skapar misstanke från polisens håll, i vanliga fall.
Citera
2013-11-09, 18:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Behöver inte vara svartsjuka kan praktiskt taget varavad som helst som utlöser en reaktion. Ngt som triggar KJ! Kanske i kombination med alkohol och ev droger...ngt hände! Skulle tippa på ngn makt/ kontroll situation.

Men om man då tittar på vittnesmålen så finns det inga av dem som säger att KJ skulle bli våldsam eller okontrollerbar av alkohol, tvärtom skulle jag vilja säga. Jag förstår hur du tänker, men det finns ju inga belägg för att det skulle kunna vara så som du säger, ingenting tyder på att KJ skulle bli våldsam av alkohol eller droger, jag kan iaf inte hitta något som antyder det.

Han är av en vårdande, ömsint och empatisk natur, så tolkar jag de berättelser om honom som jag har läst i FUP.

Den raka motsatsen ser jag hos bl a MB och AF.
Citera
2013-11-09, 18:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Måste man vara släkting för att få +1?
I princip när det gäller Y-profiler. Men man måste ha en lite annan definition på släkting än annars. Se https://www.flashback.org/sp45863261.

Citat:
Ursprungligen postat av korean
Nej. +1 är en svag träff dessutom.
+1 på Y-profiler är dock lite speciellt, eftersom man inte kan få starkare matchning där. Se åter https://www.flashback.org/sp45863261
Citera
2013-11-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Säg att du skämtar. Vilken åklagare som helst hade väckt åtal med den här tyngden av bevis som man faktiskt har i det här fallet. Du ser inte bevisen för du är förblindad av en annan man där inga bevis alls finns mot honom.

Du bör nog sortera om innan du pekar ut oskyldiga utan minsta underlag.
Det finns liksom inget som stöder en teori om MB som gärningsman., Man har så pass i styrka på MBs telefon, kvitto, redogörelse att man skulle direkt begå tjänstefel att gå vidare i att undersöka MB efter det man fann blodet i KJs bil.
Och med tanke på advokaten och den misstänktes utpekande av en man som inte någon gång varit misstänkt i den här utredningen, så stinker det förtal. Frågan är om MB kan anmäla advokaten för grovt förtal-

I din värld är inte verkligheten närvarande för motivet är inget man behöver bevisa i en domstol. Däremot teknisk bevisning och indicier. Mördares hjärnor om varför han mördar är inget som helst tvång.
Din värld är nog väldigt långt ifrån verkligheten skulle jag vilja säga.

Vad pratar du om? Han har ju inget hållbart alibi. Man vet ju inte när hon mördats, och om MB kunnat gjort det.
Jag anser att de skulle utrett båda.
Citera
2013-11-09, 18:15
Medlem
Det finns en gul ICA plastpåse på hans balkong. FUP s.296

Kan han ha benägenhet för 'slip of the tongue' när han pratar och förklarar saker tro? Är det nån som vet om sådant är vanligt förekommande inom AS eller ADD? Behöver såklart inte ha med de diagnoserna att göra.
Citera
2013-11-09, 18:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira
En hint om hur DNA i bakluckan på en bil tas emot av rätten. Dessa gynnare försökte, vad jag förstår, skylla på planterade bevis.

"Det faktum att det bara några dagar före rättegången kom resultat från Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) som visade att dna från den mördade kvinnan fanns i 34-åringens bil, är centralt i indiciekedjan.

- Dna-spåret i bilen är ett tungt bevis. Det absolut mest sannolika är att dna-spåret kom till bilen i samband med mordet, säger Anders Hagsgård."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/livstid-for-dubbelmord_7305101.svd

Kanske man kan tänka sig att VB högs ihjäl vid bilen på parkeringsplatsen i samband med att KJ var i begrepp att skjutsa VB hem, men VB yttrade något om att hon vill till Sävast, har man undersökt parkeringsplatsen med omgivning noga?
Citera
2013-11-09, 18:18
Medlem
highfives avatar
Citat:
Det står i början av FUP...är inte på datorn där den är nedladdad men ngn annan är kanske det. Det är vittnen vid söket som nämner Tompy och att han kallade sig det inledningsvis.
Kan inte vara så svårt att lista ut? Mi*cha Engstr*m
Citera
2013-11-09, 18:19
Medlem
Citat:
Det står i början av FUP...är inte på datorn där den är nedladdad men ngn annan är kanske det. Det är vittnen vid söket som nämner Tompy och att han kallade sig det inledningsvis.

Jag gorde sökning på "bodengrabb" i FUP, men fick inga träffar.
Citera
2013-11-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är vanligt att par håller ihop trots en ertappad otrohet.
Det är mycket ovanligt att en bedragen partner begär att älskaren/älskarinnan ska röjas ur vägen.

Mord är mycket ovanligt så du har ett ganska dåligt underlag att göra statistik på.

Hur var det med dom där ungdomarna där tjejen fick pojkvännen att slå ihjäl sitt ex? Med tanke på antalet mord som sker så är även ett enskilt fall en signifikant andel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in