Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Däremot så riskerar man ju att få en tredskodom där ett skadeståndskrav fastslås, det finns därefter inga direkta hinder för att motparten säljer fodringen till ett svenskt inkassobolag. Om vederbörande bestrider det kravet så blir det ju dock i sverige som det ärendet skall avhandlas. Men jag tror inte det finns någon större möjlighet att "ducka" ett sådant ärende om motparten faktiskt har drivit frågan så långt.
Nu är det inte riktigt så enkelt att ett amerikanskt bolag kan gå direkt via inkasso (inkassobolag "köper" inga fordringar, detta är factoring) eller KFM när de har en amerikansk dom. Om jag inte missminner mig (var ett tag sedan jag läste internationell privaträtt) kommer det fortfarande krävas en svensk dom om de ska kunna driva in sin skuld i Sverige.
Till TS: Ta det lugnt, andas. Har de inte anlitat ett juridiskt ombud kan du vara lugn. Även om de gör detta, är det ingen panik. Det kostar dom antagligen mycket mer än det smakar att driva detta, då möjligheterna till högt skadestånd i Sverige är begränsade. Den enda gången du behöver bli lite bekymrad är om du får ett brev från ett svenskt ombud som företräder bolaget. Även i detta läge är det ingen panik, skadeståndet kommer inte bli helt galet högt, antagligen rätt lågt.
De är säkert redan nöjda med att du plockat bort appen, det var säkerligen deras mål med breven.