2013-11-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Däremot så riskerar man ju att få en tredskodom där ett skadeståndskrav fastslås, det finns därefter inga direkta hinder för att motparten säljer fodringen till ett svenskt inkassobolag. Om vederbörande bestrider det kravet så blir det ju dock i sverige som det ärendet skall avhandlas. Men jag tror inte det finns någon större möjlighet att "ducka" ett sådant ärende om motparten faktiskt har drivit frågan så långt.

Nu är det inte riktigt så enkelt att ett amerikanskt bolag kan gå direkt via inkasso (inkassobolag "köper" inga fordringar, detta är factoring) eller KFM när de har en amerikansk dom. Om jag inte missminner mig (var ett tag sedan jag läste internationell privaträtt) kommer det fortfarande krävas en svensk dom om de ska kunna driva in sin skuld i Sverige.

Till TS: Ta det lugnt, andas. Har de inte anlitat ett juridiskt ombud kan du vara lugn. Även om de gör detta, är det ingen panik. Det kostar dom antagligen mycket mer än det smakar att driva detta, då möjligheterna till högt skadestånd i Sverige är begränsade. Den enda gången du behöver bli lite bekymrad är om du får ett brev från ett svenskt ombud som företräder bolaget. Även i detta läge är det ingen panik, skadeståndet kommer inte bli helt galet högt, antagligen rätt lågt.

De är säkert redan nöjda med att du plockat bort appen, det var säkerligen deras mål med breven.
Citera
2013-11-09, 12:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Nu är det inte riktigt så enkelt att ett amerikanskt bolag kan gå direkt via inkasso (inkassobolag "köper" inga fordringar, detta är factoring) eller KFM när de har en amerikansk dom. Om jag inte missminner mig (var ett tag sedan jag läste internationell privaträtt) kommer det fortfarande krävas en svensk dom om de ska kunna driva in sin skuld i Sverige.
Du har rätt. Ett intressant fall är det s.k. Lans-fallet som var uppe i HovR:n för något år sedan. Lans hade i USA blivit ålagd att erlägga rättegångskostnader för en process han förlorade. Det amerikanska bolaget inledde en process i Sverige för att få ut denna summa. TR:n uttalade att så skulle ske, men HovR:n fastslog att det inte var i enlighet med svensk rätt.

Huruvida problem uppstår vid framtida vistelse i USA låter jag emellertid vara osagt.
Citera
2013-11-09, 13:22
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Däremot så riskerar man ju att få en tredskodom där ett skadeståndskrav fastslås, det finns därefter inga direkta hinder för att motparten säljer fodringen till ett svenskt inkassobolag. Om vederbörande bestrider det kravet så blir det ju dock i sverige som det ärendet skall avhandlas. Men jag tror inte det finns någon större möjlighet att "ducka" ett sådant ärende om motparten faktiskt har drivit frågan så långt.
Du kan alltså amerikansk lag och vet att denna medger tredskodomar? Säger inte att du har fel utan bara att det är önskvärt att folk slutar uttala sig i juridikforumet med påståenden som i själva verket är gissningar.

Ja, en utländsk part kan anlita ett inkassobolag i Sverige. I det ögonblick som den påstådda gäldenären hör a sig till inkassobolaget och bestrider kravet så har inkassobolaget skyldighet att upphöra med att skicka krav till denne. För att få en exekutionstitel så måste den som gör kravet på ersättning/skadestånd gå via svensk domstol och ärendet prövas och bedömas enligt svensk lag. Det finns inga genvägar.
Citera
2013-11-09, 15:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Du kan alltså amerikansk lag och vet att denna medger tredskodomar? Säger inte att du har fel utan bara att det är önskvärt att folk slutar uttala sig i juridikforumet med påståenden som i själva verket är gissningar.

Jag vet att en tidigare arbetsgivare blev kallad till rätten i New York gällande en tvist kring 80 ton ris som blivit otjänligt under transport (eftersom min arbetsgivare klantat till det med införseldokumenten så blev det liggande i hamnen i sisådär 11 månader...) Arbetsgivaren gjorde bedömningen att det inte var värt besväret att argumentera, och ville få det till en förlikning men motparten valde att driva det vidare. Arbetsgivaren valde att inte anlita någon representant, och uteblev. Eftersom "vi" valde att utebli så klubbade rätten igenom motpartens krav utan att lägga någon tanke vid huruvida de var rimliga eller inte. Så, min arbetsgivare fick punga ut med nästan en miljon kronor. Dyrt ris det där... (Som jag förstod det så har du inte heller rätten att överklaga en dom som man inte bemött)

Så, fodran såldes till ett svensk inkassobolag, och min arbetsgivare försökte bemöta det, men kom ingen direkt stans med det...

Är jag fullt medveten om att det inte är riktigt samma sak som ren immaterialrätt? Jodå.

Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
För att få en exekutionstitel så måste den som gör kravet på ersättning/skadestånd gå via svensk domstol och ärendet prövas och bedömas enligt svensk lag. Det finns inga genvägar.

Där är vi helt överens.
Citera
2013-11-09, 15:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag vet att en tidigare arbetsgivare blev kallad till rätten i New York gällande en tvist kring 80 ton ris som blivit otjänligt under transport (eftersom min arbetsgivare klantat till det med införseldokumenten så blev det liggande i hamnen i sisådär 11 månader...) Arbetsgivaren gjorde bedömningen att det inte var värt besväret att argumentera, och ville få det till en förlikning men motparten valde att driva det vidare. Arbetsgivaren valde att inte anlita någon representant, och uteblev. Eftersom "vi" valde att utebli så klubbade rätten igenom motpartens krav utan att lägga någon tanke vid huruvida de var rimliga eller inte. Så, min arbetsgivare fick punga ut med nästan en miljon kronor. Dyrt ris det där... (Som jag förstod det så har du inte heller rätten att överklaga en dom som man inte bemött)

Så, fodran såldes till ett svensk inkassobolag, och min arbetsgivare försökte bemöta det, men kom ingen direkt stans med det...
Fast svensk rätt erkänner ju inte utländska avgöranden gällande betalningsskyldighet. Hur slutade denna tvisten egentligen?
Citera
2013-11-09, 15:59
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:

Är jag fullt medveten om att det inte är riktigt samma sak som ren immaterialrätt? Jodå.
.
Du är alltså medveten om att du blandar äpplen och päron. För övrigt ställer jag mig tveksam till vissa detaljer i din berättelse men det är off topic.
Citera
2013-11-09, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davko
Det kom via Apple först som fått in klagomålet som vidarbefodrar mejlet till mig.. Det kommer från gamefaceguy@**l.com och jag får svar från samma adress när jag skriver till honom.
Orkar verkligen inte med detta hoppas han lägger på locket efter nästa mejl
Lyssna vad TS säger, det är ju någon som driver med honom.

gamefaceguy@aol.com är knappast något officiellt.

Skit i den där stämningen.
Citera
2013-11-09, 21:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fast svensk rätt erkänner ju inte utländska avgöranden gällande betalningsskyldighet. Hur slutade denna tvisten egentligen?

Moderbolaget ålade oss att betala alla kostnader, eftersom det skulle vari omöjligt aAtt driva verksamheten vidare med detta hängde över oss i USA, och personen som strulat med dokumentationen ombads att säga upp sig.
Citera
2013-11-09, 21:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Moderbolaget ålade oss att betala alla kostnader, eftersom det skulle vari omöjligt aAtt driva verksamheten vidare med detta hängde över oss i USA, och personen som strulat med dokumentationen ombads att säga upp sig.
Fast det är inte ens i närheten av vad TS är inblandad i.
Citera
2013-11-10, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopathy
Lyssna vad TS säger, det är ju någon som driver med honom.

gamefaceguy@aol.com är knappast något officiellt.

Skit i den där stämningen.

Det är verkar inte vara någon som driver verkar vara själva skaparen bakom masken... R.J Tortbert även känd som Gamefaceguy... Kollat på hur han har skrivit på twitter,bloggar osv och det är precis SOM i mejlet... Tvisten är inte över han sa han återkommer när han är tillbaka till usa... troligen utomlands just nu...

Tack återigen!
Citera
2013-11-10, 15:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fast det är inte ens i närheten av vad TS är inblandad i.

Frågan. an jag bemötte var huruvida man kunde få en tredskodom emot sig i en civilrättslig process
Citera
2013-11-10, 16:22
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davko
Det är verkar inte vara någon som driver verkar vara själva skaparen bakom masken... R.J Tortbert även känd som Gamefaceguy... Kollat på hur han har skrivit på twitter,bloggar osv och det är precis SOM i mejlet... Tvisten är inte över han sa han återkommer när han är tillbaka till usa... troligen utomlands just nu...

Tack återigen!

Fast... Vem som helst kan ju ha registrerat den mejl-adressen och läst hans twitterblog...

För övrigt känns det väl nästan lite tveksamt om den där bilden ens uppfyller verkningshöjd? (kan ingenting om juridik, men i mina ögon ser den lite väl enkel ut)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in