Citat:
Ursprungligen postat av
526
Detta är induktion.
Nej. Induktion är om jag säger "solen har gått upp i alla dagar så den går upp i morgon också"
Vad JAG gjort är att ta empiriskt verifierade fakta och dragit en slutsats från dem. Jag tar alltså bakomliggande orsaker i beaktande. Är du kapabel att förstå skillnaden?
Citat:
Dvs ett antagande utifrån en observation. I detta fall så TROR vi att solen kommer gå upp för att den BRUKAR göra det.
Nej, som jag redan förklarat. Vi vet att den med allra största säkerhet att den går upp för att vi vet vissa fundamentala fakta om universum och drar slutsatser från dem. Det enda som kan hindra det är nån form av katastrofal händelse där antingen solen fullständigt förintas eller där jorden slutar rotera eller fullständigt förintas. Att en sådan händelse ligger mindre än några timmar fram i tiden är tämligen osannolikt.
Citat:
Dock finns det inga empiriska bevis för att den kommer att göra det.
Jo, som jag redan förklarat. Att du påstår annorlunda ändrar inte på saken.
Citat:
Fråga Bogomil vad han tycker om induktiva bevis?
Jag tror jag snarare ska fråga honom om ditt oförstånd kring ämnet. Han verkar ha varit utsatt för mest nonsens från dig.
Citat:
En deduktion av solen skulle lyda typ: "under de fyra miljarder år som jorden funnits har den gjort X antal varv runt solen".
I morgon kommer deduktionen att vara "under de fyra miljarder år som jorden funnits har den gjort Y antal varv runt solen"
I övermorgon kommer deduktionen att vara "under de fyra miljarder år som jorden funnits har den gjort Z antal varv runt solen"
Osv.
Nej, det där var rent nonsens. Men jag har redan märkt att du inte förstår dig på det här.
Citat:
Det är stor skillnad på dom två olika tankemodellerna.
Och du verkar inte förstå dig inte på endera.
Du har förresten inte svarat på #12427 och #12428