Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Jag skulle tro att de som dömer i målet har läst lika lite av HDs dom, som de har tagit del av FUP. Så vart skulle de få sådan fingervisning från ?
Skall någon från HD komma och instruera Hovrätten hur de skall döma ?
Du sitter och har önsketänkande och hittar på, eller har du annan fakta i målet ?
Har inte skrivit i den här tråden förut, men kan inte låta bli att anmärka på det du skriver. Du verkar inte veta något om jurister och kulturen i den världen. Jag vet en del däremot. Det är en djupt hierarkisk värld fortfarande, byggd på respekten för den eller de som befinner sig ett pinnhål upp. Även om man är personligen kritisk så ska det jävlar mycket till innan en typisk jurist (hen må sen arbeta inom domstolsvärlden eller ej) ska ge sig till att kritisera eller öppet ta ställning mot nån som är ovanför en i hierarkin (Åt sidan går däremot bra). Det är inte för inte som talesätt som "Man ska inte kvälja dom" fortfarande är levande i den där subkulturen.
Lika lite som ett gäng hovrättsråd med självrespekt skulle på allvar ta till sig vad som uttalats i hierarkin under om man inte själv delar uppfattningen, lika lite skulle dom totalt ignorera eller inte vara påverkade av vetskapen att HD har gjort ett antal uttalanden i sin dom. Jag garanterar dig att de kommer att läsa
varenda kommatecken i domen och djupt begrunda den. Att få smäll på fingrarna från högre rätt är nämligen inget man gillar och naturligtvis svider det värre i skinnet ju högre upp man själv sitter.
Med detta säger jag inte att en fällande dom är given, men ditt resonemang är helt verklighetsfrämmande och visar att du inte förstår dig på den här världen. Något du iofs visat med all önskvärd tydlighet i andra trådar också.