2013-11-08, 21:19
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratteboo
Sluta nu fabla om att alla är släkt med alla, och alla känner alla, det är inte så i Boden. Ni som framhäver det så, bor ni där? Förmodligen inte.
MB är inte någon högt uppsatt snubbe som alla känner till, och att alla skulle hålla honom om ryggen likt Jägarna, det kan ni glömma.
När MB kom upp på tapeten, hade jag hört namnet, för att han var just karatetränare/självförsvarsutbildare till en nära bekant för sisådär femton år sedan. Att han ägde en restaurang, hade jag ingen aning om.

En annan sak jag funderat på är VB's sms den dagen hon for och pluggade hos KJ, det kändes som att hon var övertydlig på att få fram "bara plugga, inte ligga", kanske redan någon som nämnt detta.
Kan ju vara så enkelt som KJ är sugen på lite älgskog, VB sitter mest och pluggar och samtidigt smsar MB, KJ gör några närmanden, kanske tom märker att VB messar MB, blir sotis, handgemäng utbryter.

För det verkar ju onekligen som att VB utnyttjade KJ i det gravsta, jag kan tänka mig att KJ hade hoppats på att det skulle bli mer mellan dem.

Lika troligt att MB fick psykbryt när VB berättade om avsugningen. Efter välkomstpussen.
Citera
2013-11-08, 21:19
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Ja det säger ju sig själv. Det är i KJs bil hennes blod hittats, det är i KJs bil hunden markerat för likdoft (inte blodet), det är i KJs lägenhet likande eller samma tejp som påträffats på offret hittats, det är KJ som senast (känt) såg VB i livet. Precis ALLT pekar på KJ och ingenting på MB. Han har haft en romans med offret men vad betyder egentligen det? I vissas ögon verkar ju det av någon anledning väga tyngre än alla dessa faktiska bevis som finns mot KJ.

Vi leker med tanken att detta med MB aldrig kommit upp till ytan och blivit allmän kännedom. Vad hade hänt då? Vad hade ni trott? Det känns mycket som att många så gärna VILL att det ska finnas ytterligare en dimension i detta som gör det ännu mer spännande att det till slut blir någon sorts sanning av det hela.

Jag kan förstå det men i verkligheten är det oftast så enkelt att den vi ser står åtalad också är gärningsman. Så även i detta fall. Sen om det räcker för en fällande dom det ska inte jag bedömma men det troligaste är att det kommer göra det. KJ har inte direkt stärkt sina aktier under dessa dagar med tanke hur hans minne fungerar så fruktansvärt dåligt vid frågor som är besvärande för honom men funkar alldeles utmärkt när det är saker han kan dra nytta av. Om han tror att den taktiken kommer funka är han så fel ute, även fast jag inte är på plats så är det ganska uppenbart för mig att han vet oerhört mycket mer än vad han berättar under dagens förhör men undviker helt enkelt att svara på det genom att slänga ur sig ett "minns inte" istället.

Om man tvingas ljuga om en händelse, blir det enklast att inte komma ihåg, då slipper man ljuga
Citera
2013-11-08, 21:20
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför har dom inte testat om det är tekniskt möjligt? Att rulla och röka en joint? Kan man undra.

Ja, jointrullningen kan ju dessutom förklara varför tejpen var avriven på längden om han nu förstår så långt som att vilja minimera mängden tejp för att försluta jointen (vilket vi får förutsätta var syftet)

Med papperstejp så säger jag högst troligt rökbart, med sårtejp av den typ det talats om helt omöjligt även för någon som verkligen vill "testa" röka. Påstår han dessutom han gjort det mer än en gång så går nog sårtejp bort.

Jag hade testat men har tydligen noll koll på tejp-gate i det här fallet.
Citera
2013-11-08, 21:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh

Vi leker med tanken att detta med MB aldrig kommit upp till ytan och blivit allmän kännedom. Vad hade hänt då? Vad hade ni trott? Det känns mycket som att många så gärna VILL att det ska finnas ytterligare en dimension i detta som gör det ännu mer spännande att det till slut blir någon sorts sanning av det hela.

Nej men att man vill ha åtalet styrkt bortom varje rimligt tvivel innebär ju att för att få gärningsman MGM dömd så måste man också utreda andra möjliga gärningsmän. Det är så mycket som stödjer åtalet, men det finns också vissa luckor i åtalet tycker jag, just eftersom de (tror jag) låst sig vid MGM för tidigt i utredningen.
Ang M som gärningsman, så skulle man kanske hittat samma kompromitterande bevis som skulle fått oss att luta åt honom. Men det har vi ju inte. Jag tycker det är en dåligt utförd förundersökning, nästan så att jag ibland får känslan att åklagaren inte vill få honom dömd?!
Citera
2013-11-08, 21:25
Medlem
Citat:
Sluta nu fabla om att alla är släkt med alla, och alla känner alla, det är inte så i Boden. Ni som framhäver det så, bor ni där? Förmodligen inte.
MB är inte någon högt uppsatt snubbe som alla känner till, och att alla skulle hålla honom om ryggen likt Jägarna, det kan ni glömma.
När MB kom upp på tapeten, hade jag hört namnet, för att han var just karatetränare/självförsvarsutbildare till en nära bekant för sisådär femton år sedan. Att han ägde en restaurang, hade jag
ingen aning om.

En annan sak jag funderat på är VB's sms den dagen hon for och pluggade hos KJ, det kändes som att hon var övertydlig på att få fram "bara plugga, inte ligga", kanske redan någon som nämnt detta.
Kan ju vara så enkelt som KJ är sugen på lite älgskog, VB sitter mest och pluggar och samtidigt smsar MB, KJ gör några närmanden, kanske tom märker att VB messar MB, blir sotis, handgemäng utbryter.

För det verkar ju onekligen som att VB utnyttjade KJ i det gravsta, jag kan tänka mig att KJ hade hoppats på att det skulle bli mer mellan dem.

1. Att kalla MB för etablissemang är väl att ta i. Däremot har denne MB 10 års las på nsd, vilket förstås är relevant för att tilldela MB etablissemangsmedlemskap, kanske med avsked. Vad gäller polismyndigheten så är de alltid lite tillgivna mot personer som som sysslat med deras utbildning, oavsett i vilket avseende. Man kan väl förutsätta att MB kan rutiner etc. samt att denne nog inte är lika enkel att hantera för polisen, som tex. förståndhandikappade KJ.

2. KJ och VB är absolut inte kompatibla i plugg avseende. KJ har absolut inget att komma med när det gäller ingenjörsmatte-C/D och tillämpningar. Att "plugga hos KJ" kan under inga omständigheter tolkas som något annat än sex&samvaro av någon som känner till KJ:s handikapp och levnadsbeskrivning eller bara studerat denne ytligt. Skulle VB alltså sitta och plugga på egen hand, en ovanligt plan.
Citera
2013-11-08, 21:25
Medlem
Citat:

Enligt uppgift från KJ själv hade han tagit "initiativ" tidigt efter jul och blivit avspisad. Sedan dess tror jag han gillade läget som "bara" kompis. Tror inte att det fanns starka emotioner dom emellan.
Citera
2013-11-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Lika troligt att MB fick psykbryt när VB berättade om avsugningen. Efter välkomstpussen.

Haha, vet inte om det känns lika troligt?
KJ var ju den som for och hämtade och körde henne överallt.

Tvivlar på att MB ville någonting mer än att ligga av sig lite. Enligt smsen var han ju inte direkt uppmuntrande i övrigt, dock kanske han skriver som han gör, i förebyggande syfte för att kunna bortförklara för fru B om smsen uppdagades, det vet man ju inte.
Citera
2013-11-08, 21:26
Medlem
Spännande rättegång - jag hoppas att vi känner oss övertygade om vad som egentligen hände när domen kommer.

Jag köper inte att MB är GM pga att han var rädd att deras affär skulle bli känd. Se vad som hände när hon dog - hela Sverige känner nu till vad han har pysslat med. Sämre sätt att dölja hemligheter än att mörda någon och därmed tvinga polisen att gräva fram allt om BOs liv, finn helt enkelt inte!
Citera
2013-11-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt uppgift från KJ själv hade han tagit "initiativ" tidigt efter jul och blivit avspisad. Sedan dess tror jag han gillade läget som "bara" kompis. Tror inte att det fanns starka emotioner dom emellan.

Samtidigt kanske en "bara" relation var bättre än ingen relation?
Citera
2013-11-08, 21:30
Medlem
det finns några som är nära verkligheten om man plockar två eller tre teorier som har dkrivits och lägger ihop dem får man fram nästan precis vad som hände

Tejpen är inte helt avgörande fokusera på en sak som ofattbart nog knappt nån har skrivit om tänk på det okända skoavtrycket i gulahuset
Citera
2013-11-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Spännande rättegång - jag hoppas att vi känner oss övertygade om vad som egentligen hände när domen kommer.

Jag köper inte att MB är GM pga att han var rädd att deras affär skulle bli känd. Se vad som hände när hon dog - hela Sverige känner nu till vad han har pysslat med. Sämre sätt att dölja hemligheter än att mörda någon och därmed tvinga polisen att gräva fram allt om BOs liv, finn helt enkelt inte!

Hämnden är ljuv! Måste vara en drömscenario för någon som vill hämnas. Den otrogne mannen får schavottera i media!
Citera
2013-11-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Att kalla MB för etablissemang är väl att ta i. Däremot har denne MB 10 års las på nsd, vilket förstås är relevant för att tilldela MB etablissemangsmedlemskap, kanske med avsked. Vad gäller polismyndigheten så är de alltid lite tillgivna mot personer som som sysslat med deras utbildning, oavsett i vilket avseende. Man kan väl förutsätta att MB kan rutiner etc. samt att denne nog inte är lika enkel att hantera för polisen, som tex. förståndhandikappade KJ.

2. KJ och VB är absolut inte kompatibla i plugg avseende. KJ har absolut inget att komma med när det gäller ingenjörsmatte-C/D och tillämpningar. Att "plugga hos KJ" kan under inga omständigheter tolkas som något annat än sex&samvaro av någon som känner till KJ:s handikapp och levnadsbeskrivning eller bara studerat denne ytligt. Skulle VB alltså sitta och plugga på egen hand, en ovanligt plan.

1. Visst kan det vara så, men man blir ju ganska mörkrädd av blotta tanken att polisen tittar åt ett annat håll, och i sådana fall väljer den lätta vägen. Kan det verkligen vara så?

2. Haha, ja, du kan ha en poäng där, men jag undrar fortfarande vad hon menade med sitt sms "Bara plugga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in