2013-11-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanito
....

Jag har för mig att jag sist jag var inne på BRÅs hemsida inte hittade rapporterna. Det är möjligt att de helt har tagit ner dem(många uttalanden från BRÅ tyder på att det är en starkt politiskt infiltrerad organisation med en tydlig agenda) men du är fri att söka på deras hemsida själv. Annars .......[/url]

Den som kom 1996 och bygger på siffror från åttiotalets andra hälft har antagligen aldrig funnits uppe i digital form.
Här finns en inscannad version.
http://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/

Jag såg länken för någon dag sen och kikade lite, det var mest massa intetsägande tabeller med svenskar respektive invandrare i kolumnerna. Inte något indelat i olika ursprungsregioner.

Till och med landsöverhuvudet ägget har uttryckt sig kritiskt om BRÅ.

Citat:
"- Forskningen måste stå fri. Den måste vara opolitisk och inte bunden av regeringen.
Enligt Reinfeldt får BRÅ:s rapporter ett väldigt medialt utrymme - trots att de ofta är tunna.

- De säger att brottsligheten inte växer. Jag kan bara konstatera att åtminstone
när det gäller våldsbrottsligheten och organiserad brottslighet så säger alla att
det ökar - utom BRÅ."
Senast redigerad av RisingSun 2013-11-08 kl. 16:07.
Citera
2013-11-08, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Den som kom 1996 och bygger på siffror från åttiotalets andra hälft har antagligen aldrig funnits uppe i digital form.
Här finns en inscannad version.
http://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/

Jag såg länken för någon dag sen och kikade lite, det var mest massa intetsägande tabeller med svenskar respektive invandrare i kolumnerna. Inte något indelat i olika ursprungsregioner.

Till och med landsöverhuvudet ägget har uttryckt sig kritiskt om BRÅ.

Det roliga är hur ollonet har kovänt i frågan. Men det är helt klart att vi har en växande problematik kring området.

http://affes.wordpress.com/2013/03/20/fredrik-reinfeldt-och-brottsutvecklingen/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab
Citera
2013-11-08, 22:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Observera att du kommer att se skillnader mellan olika beräkningar av samhällsekonomiska effekter beroende på vilken beräkningsmodell som använts (finns 3 olika).

Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Jan Ekberg anses givetvis vara en auktoritet och en säker källa - enligt massmedia. [...]
Han gör detta genom att bara låta invandrarna behöva betala för transfereringsbiten i skattesystemet. Förvisso en väldigt stor bit, nästan hälften av skatteintäkterna går till "socialt skydd".

Om jag läst Ekberg rätt så kör han med en "kassaflödesanalys". Dvs han tittar på vad gruppen betalar i skatt och kostar i välfärd för ett visst år.

Problemet med det är att en väldigt stor del av välfärdskostnaden för en person ligger efter arbetslivet. Gruppen med invandrare har växt snabbt de senaste 30 åren. Vi har alltså ingen jämvikt i siffrorna, och kostnaderna kommer att öka drastiskt i framtiden. Om Ekberg sen inte tar med alla statens kostnader per person för vägar, rättsväsende, osv blir situationen ännu sämre.

Här är lite urklipp från mina gamla inlägg där jag samlat en hel del hårda källor från SCB, socialstyrelsen, och regeringen.

I grova drag går analysen ut på att vi i Sverige har ett av världens mest omfattande välfärdssystem som betalas av väldigt höga skatter på väldigt höga löner. Det finns ingen möjlighet att lägga till flera miljoner lågavlönade till den ekvationen utan att nåt måste ge sig. Dvs sänkt välfärd eller höjda skatter.

Vad gäller invandringens lönsamhet eller nödvändighet lyckas regeringen inte särskilt bra med att motivera den ens när de tar i från tårna:

Med vårt frikostiga välfärdssystem är alltså ribban satt väldigt högt för att en person ska bli lönsam för Sverige. Det räcker inte att ha ett arbete, man måste också vara relativt välavlönad ("tillhöra de 40% med högst livsinkomst").
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in