2013-11-08, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, risken för suicid bör alltid beaktas. Har visat sig att beslutsamma "suicidare" dock är svåra att hindra, var de än sitter. Och rättvisan kan tjänas av att folk inte mår onödigt fan vid rättegången.

Instämmer, här står nog inte suicid så högt på "dagordningen" för aktuell häktad...

Och, förvisso, rättvisan, som i praktiken innebär "befintlig juridisk process" (kanske en mer realistisk benämning?) ska så oförhindrad som möjligt ha sin gång.

Och ledande politikers uttalande om att grundstraffet för mord bör vara livstid bör förstås snarast bli verklighet... Kommer dock att sakna bäring på detta fall (retroaktiv lagstiftning är i allmänhet inte tillåten).

Ja, nog är han rädd att torska alltid... Med rätta!

Fällning är högst trolig och om inte så är det inte slut med det...

(min fetning)

Vad jag förstår så har HR alla möjligheter i Världen att döma Fredrik Svensson till livstids fängelse för mord!

Precis allt talar också för att de kommer att göra det!
Här finns definitivt inga som helst förmildrande omständigheter (nödvärn, olycksfall), så kommer HR fram till att det är mord -och inte vållande etc, så blir det livstid!

Det handlar inte om någon retroaktivitet av lagen.
Påföljden 'livstids fängelse' har funnits med i alla år, typ.

Det som nu senast diskuterades/ändrades var väl att 'livstid' skall bli "förstahandspåföljd" när det döms för mord.

Jag är aldrig blodtörstig, men om någon i Sverige skall dömas till just 'livstid', så är det Fredrik "Ingen aaaning" Svensson!
Citera
2013-11-08, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
(min fetning)

Vad jag förstår så har HR alla möjligheter i Världen att döma Fredrik Svensson till livstids fängelse för mord!

Precis allt talar också för att de kommer att göra det!
Här finns definitivt inga som helst förmildrande omständigheter (nödvärn, olycksfall), så kommer HR fram till att det är mord -och inte vållande etc, så blir det livstid!

Det handlar inte om någon retroaktivitet av lagen.
Påföljden 'livstids fängelse' har funnits med i alla år, typ.

Det som nu senast diskuterades/ändrades var väl att 'livstid' skall bli "förstahandspåföljd" när det döms för mord.

Jag är aldrig blodtörstig, men om någon i Sverige skall dömas till just 'livstid', så är det Fredrik "Ingen aaaning" Svensson!
Enligt nuvarande praxis ska man regelmässigt döma till livstids fängelse om
●det varit särskilt rått med långvarigt lidande för BO.
●om det varit flera mord.
●om handlingen föregåtts av andra grova brott, typ våldtäkt, människorov el dyl.
●om (minderårig) anhörig bevittnat brottet.
Inget av dessa rekvisit är uppfyllda. I och för sig har justitie sagt att de vill se fler dömas till livstid för mord, men dessa kriterier kommer i allt väsentligt att kvarstå. Därför kan man nog räkna med en påföljd i spannet 14-18 års fängelse
Citera
2013-11-08, 13:37
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det nya vittnet LJ kommer ha en avgörande roll i nya rättegången.
Undrar om polisen kan fastställa datumet för observationen, HD vacklar kring datumet.
Det var en eller flera slangkumpaner, jag kan inte se att dessa är förhörda eller telefoner kollade ?
Hur bedömer rätten om polisen haft möjligheter att kolla datumet men brister i detta pga. slarv ?
L.J och hans fruga M.J lämnade in simkort 2013 till polis och det finns inget som styrker att L.J kontaktat M.J eller någon kompis de aktuella dagarna då L.J gjort sina iaktagelser på rastplats.

Tiden har även runnit ut gällande att kolla om L.J mastats vid rastplats.

Polis kollade upp detta år 2013.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2013-11-08 kl. 13:57.
Citera
2013-11-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
●om handlingen föregåtts av andra grova brott, typ våldtäkt, människorov el dyl.
Inget av dessa rekvisit är uppfyllda. I och för sig har justitie sagt att de vill se fler dömas till livstid för mord, men dessa kriterier kommer i allt väsentligt att kvarstå. Därför kan man nog räkna med en påföljd i spannet 14-18 års fängelse

Ja, och skulle han fällas så blir det ju med "rabatten" närmast ett grymt skämt för alla som söker rättvisa...

Glappet mellan människors rättskänsla och påföljden för vissa brott är alldeles för stort!
Citera
2013-11-08, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, och skulle han fällas så blir det ju med "rabatten" närmast ett grymt skämt för alla som söker rättvisa...

Glappet mellan människors rättskänsla och påföljden för vissa brott är alldeles för stort!
Det håller jag med om. I min värld är detta mord värt livstid.
Citera
2013-11-08, 14:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det håller jag med om. I min värld är detta mord värt livstid.

Problemet är ju att det först måste fastställas att det är mord och att det är FS som har utfört det. Det är ingen slump att han har friats två gånger tidigare och det som har tillkommit är tämligen tunt.
Citera
2013-11-08, 14:15
Bannlyst
Citat:

Jag är medveten om att dina uppräknade rekvisit inte kommer att kunna anses vara uppfyllda, men det i sig hindrar inte att HR fritt kan välja att döma Fredrik Svensson till 'livstids fängelse för mord'.

Glöm inte att Knutbypastorn Helge Fossmo dömdes till 'livstids fängelse för anstiftan till mord'!
Han hade vare sig blod eller krutstänk på sina händer, men fick ändå ett livstidsstraff.
Må vara att det straffet utdömdes när en stor del av Sveriges befolkning var upprörd över vad de fått se och läsa.

I den kommande matchen i 'Hovrätten för Västra Sverige' mellan Åklagaren och Marinamördaren, så sätter jag en stor slant på seger för Åklagaren.

Mitt tips är att han vinner -på straff!
Citera
2013-11-08, 14:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Jag är medveten om att dina uppräknade rekvisit inte kommer att kunna anses vara uppfyllda, men det i sig hindrar inte att HR fritt kan välja att döma Fredrik Svensson till 'livstids fängelse för mord'.

Glöm inte att Knutbypastorn Helge Fossmo dömdes till 'livstids fängelse för anstiftan till mord'!
Han hade vare sig blod eller krutstänk på sina händer, men fick ändå ett livstidsstraff.
Må vara att det straffet utdömdes när en stor del av Sveriges befolkning var upprörd över vad de fått se och läsa.

I den kommande matchen i 'Hovrätten för Västra Sverige' mellan Åklagaren och Marinamördaren, så sätter jag en stor slant på seger för Åklagaren.

Mitt tips är att han vinner -på straff!

De kan inte döma till något alls om inte rekvisiten är både uppfylld och bevisad. Vad jag skulle satsa på beror på oddsen och eftersom så många, av känsloskäl, verkar satsa på åklagaren så lägger jag min peng på advokaten Hansson. Han kan mycket väl vinna och då blir det bra avkastning på insatsen.

Åklagaren har inget gratis i denna rättegång.
Citera
2013-11-08, 14:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
L.J och hans fruga M.J lämnade in simkort 2013 till polis och det finns inget som styrker att L.J kontaktat M.J eller någon kompis de aktuella dagarna då L.J gjort sina iaktagelser på rastplats.

Om jag inte minns fel så hittades kroppen i april-12.

Vilken kan då förklaringen vara till att det dröjde nästan ett år innan man kollade upp vad deras "stjärnvittne" verkligen såg och gjorde den där natten, vilken det nu var?
Citera
2013-11-08, 14:45
Medlem
Om nu allt går som vi alla här hoppas på: fidde döms för mord, vad tror ni han kommer säga när grabbarna på kåken frågar: Vad sitter du inne för då? Han kanske kör holgervarianten: Jag är dömd för ekonomisk brottslighet. Med tanke på vad som hände Holger, så har nog fidde all anledning att slänga ett vakande öga bakom axeln när han väl muckat
Citera
2013-11-08, 14:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om jag inte minns fel så hittades kroppen i april-12.

Vilken kan då förklaringen vara till att det dröjde nästan ett år innan man kollade upp vad deras "stjärnvittne" verkligen såg och gjorde den där natten, vilken det nu var?

Advokaten kommer att slakta vittnesmålet av LJ. Rastplatsen ligger åt fel håll, tidpunkten är oklar, vittnet är opålitligt (blandmissbrukare och kriminell) och andra förklaringar till iakttagelserna finns.

De andra förklaringarna är alltså att vittnet helt enkelt såg en semesterresenär som gjorde sig i ordning för natten. Agerandet i buskarna (böjer sig fram upprepade gånger) tyder på helt vanlig tandborstning.

Vittnesmålet räckte för att få till en resning, men nu kommer HR att göra en självständig bedömning av tillförlitligheten och relevansen i det. Efter att advokaten sagt sitt också, alltså.
Citera
2013-11-08, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Kollade Polisen det 2013 tro fan att de inte hittar något.
Sådant sparas i ett halvår hos telebolagen och simkortets minne är sedan länge överskrivet.

Då kan man alltså inte styrka tekniskt att när LJ var där. Återstår darriga vittnesmål i rätten av en missbrukare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in