Citat:
Ja, risken för suicid bör alltid beaktas. Har visat sig att beslutsamma "suicidare" dock är svåra att hindra, var de än sitter. Och rättvisan kan tjänas av att folk inte mår onödigt fan vid rättegången.
Instämmer, här står nog inte suicid så högt på "dagordningen" för aktuell häktad...
Och, förvisso, rättvisan, som i praktiken innebär "befintlig juridisk process" (kanske en mer realistisk benämning?) ska så oförhindrad som möjligt ha sin gång.
Och ledande politikers uttalande om att grundstraffet för mord bör vara livstid bör förstås snarast bli verklighet... Kommer dock att sakna bäring på detta fall (retroaktiv lagstiftning är i allmänhet inte tillåten).
Ja, nog är han rädd att torska alltid... Med rätta!
Fällning är högst trolig och om inte så är det inte slut med det...
Instämmer, här står nog inte suicid så högt på "dagordningen" för aktuell häktad...
Och, förvisso, rättvisan, som i praktiken innebär "befintlig juridisk process" (kanske en mer realistisk benämning?) ska så oförhindrad som möjligt ha sin gång.
Och ledande politikers uttalande om att grundstraffet för mord bör vara livstid bör förstås snarast bli verklighet... Kommer dock att sakna bäring på detta fall (retroaktiv lagstiftning är i allmänhet inte tillåten).
Ja, nog är han rädd att torska alltid... Med rätta!
Fällning är högst trolig och om inte så är det inte slut med det...
(min fetning)
Vad jag förstår så har HR alla möjligheter i Världen att döma Fredrik Svensson till livstids fängelse för mord!
Precis allt talar också för att de kommer att göra det!
Här finns definitivt inga som helst förmildrande omständigheter (nödvärn, olycksfall), så kommer HR fram till att det är mord -och inte vållande etc, så blir det livstid!
Det handlar inte om någon retroaktivitet av lagen.
Påföljden 'livstids fängelse' har funnits med i alla år, typ.
Det som nu senast diskuterades/ändrades var väl att 'livstid' skall bli "förstahandspåföljd" när det döms för mord.
Jag är aldrig blodtörstig, men om någon i Sverige skall dömas till just 'livstid', så är det Fredrik "Ingen aaaning" Svensson!
Med tanke på vad som hände Holger, så har nog fidde all anledning att slänga ett vakande öga bakom axeln när han väl muckat