Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Jehovas moraliska plikt är att se till att den här frågeställningen avgörs.
Det handlar om perspektiv och vilket som är bäst i längden för människan.
Egentligen är det intressant att vi människor ifrågasätter Guds handlande. Inte så att vi inte får ifrågasätta men om vi nu upplever det som orättvist med vår begränsade förmåga borde vi ju söka svaret på varför Gud kan handla som han gör.
Så moral varierar från väsen till väsen? Kan du, om du är allsmäktig, inte med din mänskliga fantasi föreställa dig att det är möjligt på ett... ska vi säga smidigare sätt?
Varför hen*
kan handla som hen gör förklaras ju ganska enkelt med att hen är allsmäktig. Plockar vi bort kan så blir det lite klurigare, men inte så hemskt mycket. Det påvisar vad denna gudom har för moral. Och den är inte så fin om man jämför med din och min(jag tar för givet att du har en inte allt för långt under medel moral som sämst, hoppas det är ok

). Men som tur är så tyder ju allt på att detta bara är ett mytologiskt väsen.
Citat:
Nu har du nog inte läst på historien.
Det faktum att Satan lurade människan i Eden gjorde att alla människor blev ofullkomliga och dör med andra ord har Satan alla människor som dött på sitt samvete.
Mjo, det vill jag nog påstå. Vi kan ju börja med det faktum att Jahve inte ansåg det nödvändigt att påpeka att ormen inte var en vanlig orm utan hens ärkefiende. Först efter mer än 1000 år inspirerade hen en person vars verk med nöd och näppe plockades med i bibeln och där ska det tydligen framgå. Ursäkta mig, men det där är för mig väldigt usel bevisföring. Fast du kanske har något bättre som jag inte känner till?(Jo, jag kände till detta innan ttps nämne det i vår tidigare diskussion i ämnet som du nog bör minnas?)
Citat:
Satan har en fri vilja han måste alltså ha rätten och förmågan att uttrycka detta.
Och det är viktigare än en viss faraos fria vilja t.ex.? Sedan ska ju Jahve vara allsmäktig, i det kan man ju tycka borde innefatta förmågan att övertyga någon icke-allsmäktig om en saks riktighet utan att trampa på den fria viljan
Citat:
Detta gäller inte bara människan utan alla förnuftsbegåvade varelser alltså alla miljoner andesöner som finns. Det hade varit frid i årmiljarder innan och även under den tid Adam & Eva lydde Gud levde de i fred och harmoni.
Gud som skapare av allt har rätten att kräva vissa saker av sin skapelse.
Det är faktiskt inte så konstigt, ett samhälle fungerar inte heller med mindre än att det finns ett visst regelsystem.
Tror det flesta skulle svara ja på ett Guds styre kontra ett människostyre för det innebär t ex inga sjukdomar inget lidande lycka osv.
Jasså, när föll Satan då i onåd enligt er?
Och vi har rätten att kräva en del av hen då hen ofrånkomligen har ett vissst ansvar för oss.
Den sista meningen bemöter jag med ett känt citat:
Those who would trade in their freedom for their protection deserve neither.
*Är JV förresten jättebestämda på att Jahve är en han och tar illa upp om hen kallas hen, hon, det eller liknande? Inte så att jag kommer ändra mitt sätt men lite nyfiken är jag allt.