2013-11-07, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
japp slutsatsen deduceras fram den är inte BARA empiriskt eller materialistiskt.
kul att du slutligen har insett det ormliga med scientism.
men försök inte ge sken av att det var din position från början.

Vad har axiomatik med "scientism" att göra, min bäste Don Quijotist?
Citera
2013-11-07, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, om vi ska flumma till det lite mer, om det är din önskan menar jag:
Alla människor har en gammelfarmor (axiomatiskt), men en gammelfarmor långt nog tillbaks behöver inte vara exakt en människa..
Nöjd?
Jepp
Citera
2013-11-07, 17:57
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
japp slutsatsen deduceras fram den är inte BARA empiriskt eller materialistiskt.

Men lägg bara ner. Seriöst, den här diskussionen är redan avklarad. Du inser väl själv att ditt psykotiskt efterblivna argument är slutkört för länge sen?
Citera
2013-11-07, 18:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Men jösses. Det ändrar ju ingenting. Jag har alltid skrivit att spekulationer av alla slag är ok, men att det alltid krävs vetenskaplig verifikation för att nå en objektiv sanning (eller så nära det går). Antingen för att kolla så man inte arbetar utifrån falska premisser eller för att testa slutsatsen. Ska jag citera inlägget åt dig om du tvivlar?
Dessutom är det inte deduktivt att min gammelfarmor existerat. Det är empiriskt testbart (för människor generellt). För att inte nämna att deduktion inte ligger utanför vetenskapen.

Jag tror det snarare är du som försöker ändra din position.
Citera
2013-11-07, 18:09
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Men jösses. Det ändrar ju ingenting. Jag har alltid skrivit att spekulationer av alla slag är ok, men att det alltid krävs vetenskaplig verifikation för att nå en objektiv sanning (eller så nära det går). Antingen för att kolla så man inte arbetar utifrån falska premisser eller för att testa slutsatsen. Ska jag citera inlägget åt dig om du tvivlar?
Dessutom är det inte deduktivt att min gammelfarmor existerat. Det är empiriskt testbart (för människor generellt). För att inte nämna att deduktion inte ligger utanför vetenskapen.
jag kan citera det åt dig.

Citat:
Självklart kan man resonera, extrapolera och rakt av fantisera, men man kan inte göra objektiva eller verklighetsbaserade slutsatser utan att på något vis verifiera premisser eller slutsatser på ett materialistiskt eller empiriskt vis. Vägen dit är fri och öppen för alla sorters metoder, men till slut måste man blanda in den vetenskapliga metoden för att testa och verifiera.
Jag vet inte varför du associerar det med verifikationismen.
Citera
2013-11-07, 18:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Självklart kan man resonera, extrapolera och rakt av fantisera, men man kan inte göra objektiva eller verklighetsbaserade slutsatser utan att på något vis verifiera premisser eller slutsatser på ett materialistiskt eller empiriskt vis. Vägen dit är fri och öppen för alla sorters metoder, men till slut måste man blanda in den vetenskapliga metoden för att testa och verifiera.
Jag vet inte varför du associerar det med verifikationismen.

Sepiritz kommentar är 100% logisk korrekt utan att den på något sätt blir till "scientism".
Citera
2013-11-07, 21:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Tack vad bra. Det kvarstår alltså. Finemang.
Citera
2013-11-08, 12:50
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Tror jag förstår vad du menar, fördomar utformar försvarsmekanik och skyndar sig att patentera.. det utgör starkare blockering mot vad som inte borde blockeras, då dem vilka behöver mer påtagligt överförtydliga sig INTE vara det och det och den och den religionen, mer avslöjar sig som att en hel massa vita fält helt fyllda med i princip tom cellulosa
inte sant?

... barriärer... mentala såsom fysiska... och så är ett annat nyckelord *stolthet.. när den hellre går in i väggen än bevisar den *vetenskapliga kapaciteten, också till vardags, inte enbart utifrån hot eller begäran, inte sant?

juvenile style
Citera
2013-11-08, 13:28
Medlem
Citat:

Hmm.. Varför är det så viktigt med objektiv sanning?
Citera
2013-11-08, 13:38
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Hur kan du annars vara säker på något?
Citera
2013-11-08, 13:44
Medlem
Citat:

Vad menar du med sanning? Om du med sanning menar fakta så måste du väl förstå att det blir problem om vi inte är objektiva?

Vill du ha personliga "sanningar" i stil med -"Jag tycker vaniljglass är den godaste glassen" så ser jag inga problem.
Citera
2013-11-08, 15:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Båda på ett individuellt och kollektivt nivå är det en mycket stor fördel att kunne relatera till verkligheten i så stor omfattning som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in