2013-11-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det kan bero på att hon var pensionär när hon kom i kontakt med Säter och att honvid den tiden när hon träffade honom var 90 år gammal
Det finns väl rollator?
Men jo jag har tänkt på det också, samtidigt som det väl påstås att Stahle gick i terapi flera gånger i veckan hos henne fortfarande så... Tja det känns helt enkelt som att något inte stämmer här. Men framförallt, man kan inte säga att Kvasten var medlem i en sekt.
Citera
2013-11-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det finns väl rollator?
Men jo jag har tänkt på det också, samtidigt som det väl påstås att Stahle gick i terapi flera gånger i veckan hos henne fortfarande så... Tja det känns helt enkelt som att något inte stämmer här. Men framförallt, man kan inte säga att Kvasten var medlem i en sekt.

Även om denne Kwasten inte VAR medlem i en "sekt" då, så är han det med säkerhet nu. En galen svensk sekt som stavas AnsvarsbefriadSvenskNomenklatura. Sånt som en del tokar verkar vilja omfamna här
Citera
2013-11-07, 13:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Det finns väl rollator?

Fetat av mej.
Det kan Du inte lägga på mej för det har jag inte skrivit.Men han var en drivande kraft i rättsrötan

Jag skrev att läkaren GF som bedrev terapi åkte tre gånger i veckan till MN för att få handledning. Men jag har hunnit läsa så långt att jag vet att Ståhle inte hade terapeututbildning när hon började sin terapi med SB och att Göran Källberg sen länge gick i terapi hos MN

Ståhle fick utbildning och gick både i terapi och handledning hos MN om jag inte minns fel.Men när i tiden när det gäller utbildning och terapi det ska jag kolla. I alla fall verkar det vara så att alla som hade vårdansvar för SB hade med MN att göra
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-07 kl. 13:55.
Citera
2013-11-07, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag vet inte vad det är för folk du pratar om men om vi håller oss till SB är det så, att den behandling/terapi han fått bestod av den kritiserade cocktailen av narkotiska preparat. Sedan denna behandling/terapi upphört har SB valt att inte medverka till någon behandling/terapi över huvud taget om jag förstått saken rätt. Så du förefaller mena att han frisknat till alldeles av sig själv. Inte omöjligt men frågan är naturligtvis vad du bygger den teorin på. Det du sett av honom i TV-rutan den senaste tiden? Räcker inte särskilt långt skulle jag säga. Den senaste diagnos han fått är att han är rejält mentalt sjuk och dessutom farlig för sin omgivning. Jag har inte sett något som tyder på att hans sjukdom eller farlighet förändrats och jag har inte hört någon relevant person säga att så är fallet. Allt handlar om antaganden, gissningar, funderingar kring ålderns betydelse etc.

Nu tycker jag det ar dags for dig att sluta med dina enfaldiga inlagg!

Har du hort talas om Sten Levander, svensk psykiater och professor emeritus i psykiatri vid Lunds Universitet? Han ar en "blytung" auktoritet nar det galler bedomningar inom rattspsykiatrin. Om du inte anser att han ar en "relevant person" i att bedoma Sture Bergvall sa har du "en skruv los"...

Han sa sa har om den s k "diagnosen" (du hanvisade till) som klassar Bergvall som rejalt mentalt sjuk och farlig for sin omgivning:

"– Säters utredning är inte gjord enligt manualen. Den är helt poänglös, sa Levander, angående den checklista som klassar Sture Bergwall som psykopat."

Sten Levander rättspsykiatrisk expert, underkänner alltsa Säters psykopatiutredning.

Sa herr Bohlwinkel, sluta nu med ditt "kvacksalveri". Du saknar helt enkelt relevanta kunskaper att uttala dig om Bergvall.

Vad jag sett om dina skriverier tidigare ar du en "ordvrangare" av sallan skadat slag. Vi far val se vilket "cirkusnummer" du tar till for att "trolla bort" Sten Levander.
Citera
2013-11-07, 14:03
Medlem
Citat:
Fetat av mej.
Det kan Du inte lägga på mej för det har jag inte skrivit.Men han var en drivande kraft i rättsrötan

Jag skrev att läkaren GF som bedrev terapi åkte tre gånger i veckan till MN för att få handledning. Men jag har hunnit läsa så långt att jag vet att Ståhle inte hade terapeututbildning när hon började sin terapi med SB och att Göran Källberg sen länge gick i terapi hos MN

Ståhle fick utbildning och gick både i terapi och handledning hos MN om jag inte minns fel.Men när i tiden när det gäller utbildning och terapi det ska jag kolla. I alla fall verkar det vara så att alla som hade vårdansvar för SB hade med MN att göra
Ja det tror jag och de idéerna låg ju i tiden också, alltså att seriemördare/våldsbrottlingar återberättar övergrepp i barndomen, vet inte om det var Norell som var först med dem idéerna det framgår inte riktigt av boken, men det är ju sånt man läst både här och där. Jag kan inte tillräckligt med statistik eller om det finns gedignare undersökningar av amerikanska seriemördare, det är väl vanligast i USA här har vi väl inte ett enda fall. Jag vet alltså inte om det stämmer att seriemördare ofta varit utsatta för himskheter i sin barndom, skulle ju kunna vara så - Bergwall/Quick var ingen seriemördare och hade inte varit med om "Simonhändelsen". Simonhändelsen är ju som tagen ur en dålig amerikansk film. Det som jag undrar är vad som var hönan och ägget i den här historian. Att terapeuterna uppmuntrade och trodde på Quicks berättelse lika mycket som van der Kwast och Pentinen och att Quick stack iväg och blev inspirerad av mord i tidningarna, det var en enda röra, allt det är ju ganska så klart. Det jag inte köper är den här enkla modellen. Men vafan vad vet jag.
Citera
2013-11-07, 14:30
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ja det tror jag och de idéerna låg ju i tiden också, alltså att seriemördare/våldsbrottlingar återberättar övergrepp i barndomen, vet inte om det var Norell som var först med dem idéerna det framgår inte riktigt av boken, men det är ju sånt man läst både här och där. Jag kan inte tillräckligt med statistik eller om det finns gedignare undersökningar av amerikanska seriemördare, det är väl vanligast i USA här har vi väl inte ett enda fall. Jag vet alltså inte om det stämmer att seriemördare ofta varit utsatta för himskheter i sin barndom, skulle ju kunna vara så - Bergwall/Quick var ingen seriemördare och hade inte varit med om "Simonhändelsen". Simonhändelsen är ju som tagen ur en dålig amerikansk film. Det som jag undrar är vad som var hönan och ägget i den här historian. Att terapeuterna uppmuntrade och trodde på Quicks berättelse lika mycket som van der Kwast och Pentinen och att Quick stack iväg och blev inspirerad av mord i tidningarna, det var en enda röra, allt det är ju ganska så klart. Det jag inte köper är den här enkla modellen. Men vafan vad vet jag.

Nej Du har rätt det är inte enkelt och inte en sak utan en hel rad med saker som pågått.Men hur det nu är nånstans har det börjat och med tanke på de teorier MN hölls med och intill tokierier drev på med så är det inte omöjligt att det gav liksom den utgångspunkt som "behövdes" för att hela härvan skulle starta.Kan man säga att de olika förutsättningarna sammanföll på något vis?

Ett par kvasiterapeuter Ellen Bass och Laura Davis gav ut en bok som totalt fick en del att tappa förståndsförmågan och egen tanke ..där de tryckte på att vart och vartannat barn varit utsatta för sexuella övergrepp.MNs terorier gick ihop med deras.....förstärkte tron på förträngda minnen intill "vansinne". Och en stor del av samhället gick på denna linje
Citera
2013-11-07, 14:36
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
läs allt Stina-LIna & vresrosen skrivit bland annat. Läs vad de flesta skriver på twitter
Hittar inga besriviningar där av TQ som ett helgon. Kan du länka eller ge citat? Borde inte vara svårt om det nu är så vanligt!
Citera
2013-11-07, 14:57
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Game-Set-Match
Nu tycker jag det ar dags for dig att sluta med dina enfaldiga inlagg!

Har du hort talas om Sten Levander, svensk psykiater och professor emeritus i psykiatri vid Lunds Universitet? Han ar en "blytung" auktoritet nar det galler bedomningar inom rattspsykiatrin. Om du inte anser att han ar en "relevant person" i att bedoma Sture Bergvall sa har du "en skruv los"...

Han sa sa har om den s k "diagnosen" (du hanvisade till) som klassar Bergvall som rejalt mentalt sjuk och farlig for sin omgivning:

"– Säters utredning är inte gjord enligt manualen. Den är helt poänglös, sa Levander, angående den checklista som klassar Sture Bergwall som psykopat."

Sten Levander rättspsykiatrisk expert, underkänner alltsa Säters psykopatiutredning.

Sa herr Bohlwinkel, sluta nu med ditt "kvacksalveri". Du saknar helt enkelt relevanta kunskaper att uttala dig om Bergvall.

Vad jag sett om dina skriverier tidigare ar du en "ordvrangare" av sallan skadat slag. Vi far val se vilket "cirkusnummer" du tar till for att "trolla bort" Sten Levander.
Du är uppenbarligen ytterligare en i raden av supernollor i tråden.

Sten Levander har, till skillnad från de läkare som klassat honom som mentalt sjuk och farlig, aldrig genomfört någon utredning av SBs mentala hälsa. Som framgår tydligt av ditt eget inlägg har han haft synpunkter på formella brister avseende manualefterlevnaden vid bedömningen av SB. Du verkar inte begripa vad du själv skriver.

Och om du inbillar dig att jag tänker sluta skriva i tråden bara för att du tycker att det är dags är du dummare än Stina-Lina.
Citera
2013-11-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Game-Set-Match

Han gav inget särskilt gott intryck i förvaltningsrätten i varje fall, och det förstärks om man söker på honom och hittar allt han tvärsäkert uttalar sig om. De två sakkunniga läkarna som rätten utsåg gjorde betydligt bättre ifrån sig tycker jag.
Senast redigerad av labb 2013-11-07 kl. 15:08.
Citera
2013-11-07, 15:28
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Han gav inget särskilt gott intryck i förvaltningsrätten i varje fall, och det förstärks om man söker på honom och hittar allt han tvärsäkert uttalar sig om. De två sakkunniga läkarna som rätten utsåg gjorde betydligt bättre ifrån sig tycker jag.

Det Levander hade poäng på (om man får uttrycka sej så) är att han utarbetat just detta screening i psykopati som Säters psykolog använt utan att ha träffat SB.Och att det använts på ett sätt som absolut inte var tillförlitligt och riktigt-och är det så är resultatet ju inte korrekt
Citera
2013-11-07, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du är uppenbarligen ytterligare en i raden av supernollor i tråden.

Sten Levander har, till skillnad från de läkare som klassat honom som mentalt sjuk och farlig, aldrig genomfört någon utredning av SBs mentala hälsa. Som framgår tydligt av ditt eget inlägg har han haft synpunkter på formella brister avseende manualefterlevnaden vid bedömningen av SB. Du verkar inte begripa vad du själv skriver.

Och om du inbillar dig att jag tänker sluta skriva i tråden bara för att du tycker att det är dags är du dummare än Stina-Lina.

Jag noterar ett par saker i ditt inlagg ovan:

1. Anvandande av Invektiv nar argumenten tryter...

2. Fattar du inte att Saters s k "psykopatiutredning" ar felaktigt utford!? Med andra ord bedoms Bergvall som farlig pa felaktiga grunder! Harmed faller den s k "diagnosen" du hanvisar till "platt till marken!"

3. Jag har inte begart att du skall sluta skriva i traden. Men dina "illa underbyggda" oftast direkt enfaldiga inlagg tycker jag att du kan sluta med. For din egen skull.
Citera
2013-11-07, 16:13
Medlem
Citat:
Det Levander hade poäng på (om man får uttrycka sej så) är att han utarbetat just detta screening i psykopati som Säters psykolog använt utan att ha träffat SB.Och att det använts på ett sätt som absolut inte var tillförlitligt och riktigt-och är det så är resultatet ju inte korrekt

Han hade såklart rätt i att sättet "testet" användes på inte ger något tillförlitligt resultat, det lär knappast ge något resultat av värde oavsett hur det tillämpas utan testet är snarare ett tydligt exempel hur närmast pseudovetenskapligt man arbetar inom området. Läser man punkterna liknar det något man kunde förvänta sig finna i en veckotidnings självtestspalt om ämnet varit ett annat än psykopati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in