2013-11-07, 11:58
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Mina erfarenheter är att MENA-invandrare i regel är sossar eller lite SD:are(främst dom från där det inte är flyktningsströmmar från just nu, iranier speciellt, och juggar såklart.), ja. Dom få som är borgeliga är M. Många av dom känner knappt till KD, FP eller C, och vad dom står för. Jag bor i ett blandat område, och har många invandrarkompisar, så jag tycker mig veta.

Om man talar om kristna som flytt från det muslimska förtrycket i arabvärlden så har nog SD över 90% i stöd, dessa hatar verkligen islam då dom levt i skiten och sett med egna ögon vilket misär det blir om man låter dessa grottmänniskor diktera agendan.
2013-11-07, 12:09
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Mina erfarenheter är att MENA-invandrare i regel är sossar eller lite SD:are(främst dom från där det inte är flyktningsströmmar från just nu, iranier speciellt, och juggar såklart.), ja. Dom få som är borgeliga är M. Många av dom känner knappt till KD, FP eller C, och vad dom står för. Jag bor i ett blandat område, och har många invandrarkompisar, så jag tycker mig veta.
Jag vet inget om detta men inbillar mig att muslimska MENA-invandrare intresserar sig för profan politik i mycket liten utsträckning och att valdeltagandet är väldigt lågt i denna grupp. Det AussieRedMan anför om väljarunderlaget ska nog i första hand appliceras på de olika trossamfundens betydelse och inflytande i samhället. Men det har inte så mycket med den parlamentariska sammansättningen att göra.
2013-11-07, 12:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag vet inget om detta men inbillar mig att muslimska MENA-invandrare intresserar sig för profan politik i mycket liten utsträckning och att valdeltagandet är väldigt lågt i denna grupp. Det AussieRedMan anför om väljarunderlaget ska nog i första hand appliceras på de olika trossamfundens betydelse och inflytande i samhället. Men det har inte så mycket med den parlamentariska sammansättningen att göra.

Så är det ju såklart. Av dom som är intresserade och röstar..menar jag såklart. Väldigt många av dom röstar inte alls.

Men vi kan ju att framförallt S har ju ett jättereserv i dom om man lyckas mobilisera bara delar av dessa. Jag förstår ju varför dom "värnar" om dom..

Samtidigt..Inte många grupper är särskilt roade av dom syrier som kommer nu..Det är väl bara andra araber, men inte alla heller. Dom som har någon form av bildning och hänger med lite vad som händer vet att det bara är till deras nackdel i längden. Dom flesta är bara för invandring om det skulle gynna dom själva..som att få hit en hel släkt, tex.
2013-11-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVXX
Är väl fullt möjligt, rimligt skulle jag vilja påstå när man tar senaste tidens nyheter i beaktande.
Vi har negrer som mördar folk med järnrör i Linköping, kniv-negrer i Norge, ägg&tårtkastning i Stockholm lägg därefter till lite bombattentat riktat mot politiskt valda företrädare så tror jag vi kan ha ett recept på 15%
Det är otroligt svårt att komma över 15% när man inte heter M eller S... det har inte hänt sedan Fälldins tid, och då fanns det bara 5 riksdagspartier - inget KD, MP eller SD. Westerberg kom snubblande nära 1985 med 14,23%. Leijonborg, Schyman och Svensson nådde aldrig dessa höjder.

SD kan inte hämta extra procent från ett skafferi, man kan endast kannibalisera på andra partier, och för att lyckas med det krävs i SD:s fall att fler väljare börjar prioritera invandrings- och kriminalpolitik högre än allt annat. Botten måste gå ur M eller S för att SD ska kunna växa till samma storlek som DF ligger på idag. När botten går ur S (se Juholt) är det tyvärr MP som tjänar mest på det. Och Reinfeldt kommer aldrig att sjunka till Bo Lundgren-nivåer.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-11-07 kl. 13:02.
2013-11-07, 13:08
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD kan inte hämta extra procent från ett skafferi, man kan endast kannibalisera på andra partier, och för att lyckas med det krävs i SD:s fall att fler väljare börjar prioritera invandrings- och kriminalpolitik högre än allt annat. Botten måste gå ur M eller S för att SD ska kunna växa till samma storlek som DF ligger på idag. När botten går ur S (se Juholt) är det tyvärr MP som tjänar mest på det. Och Reinfeldt kommer aldrig att sjunka till Bo Lundgren-nivåer.

Nja, glöm inte ungdomarna som röstar för första gången. Där ligger SD bra till att döma av skolval och annat. Det är ett skafferi som har den fina egenheten att det hela tiden fylls på. I andra änden avdör det främst sympatisörer av andra partier än SD.
2013-11-07, 13:12
Avslutad
Friatider läsarna verkar mycket upprörda över att ungdomsförbundet inte ska ha någon rösträtt i moderpartiets styrelse. De tolkar det automatiskt som att Kasselstrand ligger illa till.

Alla partier utom C har ett fristående ungdomsförbund, kvinnoförbund etc så i den bemärkelsen är det ju tämligen normalt nu när SD expanderat och inte SDU tx drivs av Petzäll eller Almqvist som jobbade i både ungdomsförbundet och moderpartiet. Att skilja dom åt.

Jag tycker det är Synd att Kasselstrand åsidosatts så pass mycket tidigare. Men förstår även att det är viktigt att ungdomarna växer upp med samma politik som moderpartiet för framtiden.

Skulle det dock senare visas att Kasselstrand hålls ute från Riksdagen så vore det en katastrof i en valrörelse. Vad tror ni. Vill och vågar partiledningen hålla Kasselstrand utanför Riksdagen. Eller har han för stort stöd?

Ensam kan han ju inte göra uppror i riksdagsgruppen om partiledningen känner sig säkra på att de kommande riksdagsmännen är lojala mot Åkesson.
2013-11-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Som landet ligger nu känns det som att det enda som kan hindra ett SD över 15% 2014 är - partiet självt. De magiska 10 procenten ser ut att passeras i god tid, asylindustrin går på högvarv, inga trovärdiga signaler om konkurrens i ödesfrågan, tvärtom.

Precis som den där s-bloggaren konstaterade så äger invandringskritikerna nätet och - vill jag tillägga - erövrar fler fikabord och TV-soffor för var dag som går. Det finns pengar i kistan, man är mer eller mindre vaccinerad mot skandaler och drev, Wolodarski et consortes har ropat varg tills öronen blöder och en folklig reaktion mot mångkulturen går över Europa.

Det är inte utan att man då sneglar åt partiledningen och undrar om det ligger några nya nolltoleranser, avståndstaganden från svensk etnicitet och nationalism, uteslutningar av konkurrenter från riksdagslistan eller partiet i pipelinen?

Något dumt som skapar splittring och kastar grus i det självspelande pianot.

Eller så lägger man i nästa växel och intar en tydligare oppositionslinje, en retorik av ansvarsutkrävande och framåtrörelse som vi sett från tunga namn som Jomshof, Ekeroth och Söder på det senaste, väl medveten om att Jimmies stabila och sympatiska grundmur av beskedliga och försynta tegelstenar nu är färdig. Mormor och lillsyrran är inte rädda längre. Morsan klandrar inte sonen längre för att han röstar SD, det är snart han som klandrar henne om hon inte också gör det, för hans framtids skull.

Vi får se.

Tja, det var ju det jag anade. Just som alla faktorer verkade för en ny nivåhöjning, den avgörande nivåhöjningen till den kritiska massa som ligger i att etablera sig en bra bit över 10% även i agendamätningarna så tar partiledningen striden mot SDU och Kasselstrand till nästa nivå.

Genom att alienera nätaktivisterna och ungdomen så slår man sönder motorn i opinionsbildningen på nätet och IRL, den kraft som tagit partiet dit det är, förutom de etablerade partiernas omutligt pålitliga samhällsförstörande politik. Tro inte för ett ögonblick att de tillströmmande väljarna söker sig till SD så mycket som från dagens förda invandringspolitik.

Ett stort parti beter sig inte såhär, det gör ett litet sekteristiskt parti som den lilla styrande klicken ser som sin meal ticket och privata angelägenhet. De uppenbart duktiga krafterna inom SDU ska självklart vårdas och uppskattas, inte motarbetas av svartsjukt ängsliga opportunister.

"Nolltoleransens" PR-mässiga fiasko och skriande hyckleri ("aphelveten!") tillsammans med den ilska Åkessons korkade/rasistiska förnekande av svensk etnicitet hos Rosenberg i samband med järnrörsskandalen skapade hos gräsrötterna stoppade förra årsslutets ökning och ledde till stagnation, tog bort all den energi som fanns i att trotsa mediernas drev. Och nu upprepar man missgreppen.

Såhär är det alltså: En partiledning som har motståndarnas vanvett och oavlönade idealister i vardagen att tacka för sin ställning har den intellektuella fräckheten att samtidigt kritisera ett piggt ungdomsförbund för en helt oproblematisk nationalistisk hållning och använda stödet till Israel som ytterligare en stridsfråga mot en duglig maktkonkurrent.

Israel som till sin själva natur, i sin konstruktion och mainstream är långt mycket tydligare i sin etnonationalism är SDU är och vars behandling av palestinierna verkligen inte är en röstmagnet hos ett rättviseälskande svenskt folk. Att vara misstänksam mot svenska ungdomars rätt till etnisk samhörighet samtidigt som man är beredd att öppna sig för kritik och förlora röster för en stat som helt oblygt är den judiska etnicitetens uttalade hem på jorden och tänker så förbli - det är skandalöst.

Utifrån tornar bilden av ett sunkigt parti fram, där meningsmotståndare ska kartläggas och röjas ur vägen, oavsett om det är bra för folkrörelsen eller inte. Det var inte så sossarna blev statsbärande parti. Man kan bara hoppas på att de många nya medlemmarna tar med sig hederlig svensk respekt för fair play, renhårighet, interndemokrati och folkhemsnationalism och att det bildas en reaktion mot denna helt onödiga, partiförstörande verksamhet.
2013-11-07, 13:21
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Friatider läsarna verkar mycket upprörda över att ungdomsförbundet inte ska ha någon rösträtt i moderpartiets styrelse. De tolkar det automatiskt som att Kasselstrand ligger illa till.

Alla partier utom C har ett fristående ungdomsförbund, kvinnoförbund etc så i den bemärkelsen är det ju tämligen normalt nu när SD expanderat och inte SDU tx drivs av Petzäll eller Almqvist som jobbade i både ungdomsförbundet och moderpartiet. Att skilja dom åt.

Jag tycker det är Synd att Kasselstrand åsidosatts så pass mycket tidigare. Men förstår även att det är viktigt att ungdomarna växer upp med samma politik som moderpartiet för framtiden.

Skulle det dock senare visas att Kasselstrand hålls ute från Riksdagen så vore det en katastrof i en valrörelse. Vad tror ni. Vill och vågar partiledningen hålla Kasselstrand utanför Riksdagen. Eller har han för stort stöd?

Ensam kan han ju inte göra uppror i riksdagsgruppen om partiledningen känner sig säkra på att de kommande riksdagsmännen är lojala mot Åkesson.

Folk är förbannade på invandringen, våldet, bidragsvansinnet, islamiseringen och politikers eländiga von oben attityd gentemot folks oro. Därför börjar man sympatisera med SD.

Inte ens en hundradels promille bryr sig ett skvatt om Kasselstrand, ungdomsförbund eller andra interna teknikaliteter inom SD. Kasselstrand eller inte i partiledning eller riksdag engagerar ett försvinnande fåtal. Vem tänker "Varför inte Kasselstrand, jag röstar på sossarna eller Reinfeldt istället".
Senast redigerad av Månsan 2013-11-07 kl. 13:23.
2013-11-07, 13:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Folk är förbannade på invandringen, våldet, bidragsvansinnet, islamiseringen och politikers eländiga von oben attityd gentemot folks oro. Därför börjar man sympatisera med SD.

Inte ens en hundradels promille bryr sig ett skvatt om Kasselstrand, ungdomsförbund eller andra interna teknikaliteter inom SD. Kasselstrand eller inte i partiledning eller riksdag engagerar ett försvinnande fåtal. Vem tänker "Varför inte Kasselstrand, jag röstar på sossarna eller Reinfeldt istället".

Ditt sista stycke är helt rätt. Kasselstrand är en figur som den stora massan inte vet något om. I det stora hela har det ingen påverkan för opinionen. Samma sak gäller för övrigt angående tårtan som Jimmie fick i sin nuna.
Sedan att jag tycker hela SDs politik är ett enda stort skämt och missfoster är en annan sak men för den "vanliga" väljaren är det den allmänna attityden till invandringen helt avgörande för SDs uppgång eller fall.
2013-11-07, 13:53
Avslutad
Citat:

Så är det. Men när Ehn uteslöts (förvisso inte helt fel enligt mig) så dippade SD 1,5% i opinionen ett par månader.

Är de så dumma så Kasselstrand inte ens kommer in i Riksdagen så lär det hämma valrörelsen och rösterna. En hel del röstar från soffan och en del kanske proteströstar på SVP. Men tror ni att partiledningen vill och vågar?
2013-11-07, 13:54
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:

Frågan är väl vad som är mest negativt opinionsmässigt för partiet; ett kraftigt avståndstagande från ungdomsförbundet som media kan förvandla till odemokratisk toppstyrning med totalitära inslag eller ett nationalistiskt ungdomsförbund som media kan förvandla till farliga brunskjortor som utgör nuvarande lednings arvtagare.

Svårt att veta men man ska komma ihåg att det inte är särskilt unikt med ungdomsförbund som har ganska radikalt avvikande ståndpunkter relativt moderpartiet. Att trycka ned ungdomsförbundet och försöka marginalisera Kasselstrand är inte så lyckat tror jag. Bättre att förklara vad skillnaderna består i och förklara att moderpartiets linje är den som gäller. Det är sällsynt att ungdomsförbundens ställningstaganden klarar sig upp till moderpartiet vilket jag tror folk är medvetna om. Om ungdomar upplever hanteringen av ungdomsförbundet som något negativt är det inte så bra för opinionen på viss sikt men framförallt ska man inte underskatta kraften i ungdomars engagemang i politiska ungdomsförbund. Där kan ju den inslagna vägen leda till en mindre katastrof om ungdomarna nu känner sig motarbetade och marginaliserade.
2013-11-07, 14:04
Medlem
Vem trodde Partiledningen i SD var immun mot korruption?
De har upplevt en lyx som är få förunnad, politiker är svin och vill först och främst hjälpa sig själv och sina närmaste, det ingår liksom i demokratin. Det kanske finns nån Sverigedemokrat och vänsterpartist som verkligen inte bryr sig om pengarna, och är aktiv inom politiken för att de verkligen tror de kan ändra något, men de är få. Det här kanske skadar SD på kort sikt om gräsrötterna bli mindre engagerade, men som Månsan säger så går man till SD för att man är less på invandringen, Kasselstrand vet inte många vem det är. Det politiska spelet inom SD skiljer dem inte från någon annan heller, så här är det i alla partier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in