2013-11-06, 00:13
Medlem
Bayous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har ett par chelsea boots jag gärna vill ha kvar i fint skick. Finns det skoblock för 200 kr? Herring har för 350 kr + frakt, Rizzo sålde för 500 kr... Allt känns svindyrt! Men jag vill minnas att jag såg för ca 200 kr på en hemsida, någon som vet vilken?

Billigast sett till minst kvantitet per beställning och bra kvalitet är väl Bexley, 74 euro för fyra stycken skoblock inklusive frakt, det blir 163 kronor paret inklusive frakt. Fyra par lades på brevlådan till mig idag...
Citera
2013-11-06, 21:29
Medlem
NWOBHMs avatar
Har varit i Lindon och köpt ett par C&J Coniston. De är i storlek 8,5. Någon som vet vilken storlek på herrstils eller skolyx skoblock som passar bäst?
Citera
2013-11-06, 23:20
Medlem
Rippless avatar
Vilka skor skulle ni rekommendera? Monk straps eller loafers?

1000 inlägg!
Citera
2013-11-07, 03:27
Medlem
Citat:

1000 inlägg!

Jag kör en rövare och säger oxfords. Men får jag inte lägga till alternativ är monk straps att föredra alla dagar i veckan.
Citera
2013-11-07, 08:51
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag kör en rövare och säger oxfords. Men får jag inte lägga till alternativ är monk straps att föredra alla dagar i veckan.
Dubbla monk straps går ju bort helt och hållet, är ju en jävla modesko. Sen är det väl fritt fram att välja mellan en enkel mon strap eller loafer (som ju i sin tur är ett rätt brett begrepp).
Citera
2013-11-07, 08:56
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

1000 inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Dubbla monk straps går ju bort helt och hållet, är ju en jävla modesko. Sen är det väl fritt fram att välja mellan en enkel mon strap eller loafer (som ju i sin tur är ett rätt brett begrepp).

Galet påstående.

Hursomhelst anser jag att en monk strap (oavsett om den är enkel, dubbel eller något annat alternativ) är det bättre valet, eftersom användningsområdet för dessa i det svenska klimatet vida överstiger loaferns.
Citera
2013-11-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Galet påstående.

Hursomhelst anser jag att en monk strap (oavsett om den är enkel, dubbel eller något annat alternativ) är det bättre valet, eftersom användningsområdet för dessa i det svenska klimatet vida överstiger loaferns.

Sanningen gör ont ibland...

Lite konstigt att begränsa sig till bara de två skotyperna, ett par oxfords med någon typ av broguing är trevligare som en mer casual dojja imho. Annars loafers men då är man hyffsat säsongsbunden.
Citera
2013-11-07, 09:53
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Sanningen gör ont ibland...

Ja visst gör den det. Men på vilket sätt menar du att detta skulle vara "sanningen" - att DMS går bort eftersom de är en "modesko"? Vad betyder ens detta? Att något för tillfället är populärt är väl i sig knappast ett problem, vilket har avhandlats otaliga gånger i den här tråden. Eller ska man konsekvent hålla sig borta från det som råkar vara populärt? Är det det som kännetecknar kvalitetsskor eller klassisk stil? Självklart inte. Säg att full brogues plötsligt blir väldigt populära, måste man då sälja alla sina skor av den modellen eftersom det blivit en "modesko"?

Klassisk stil i allmänhet och kvalitetsskor i synnerhet är inte ett slags underground-rörelse, där så fort något blivit accepterat eller populärt av allmänheten med ens upphör att vara del av stilen.
Senast redigerad av hoodog 2013-11-07 kl. 09:58.
Citera
2013-11-07, 11:26
Medlem
csts avatar
Citat:
Ja visst gör den det. Men på vilket sätt menar du att detta skulle vara "sanningen" - att DMS går bort eftersom de är en "modesko"? Vad betyder ens detta? Att något för tillfället är populärt är väl i sig knappast ett problem, vilket har avhandlats otaliga gånger i den här tråden. Eller ska man konsekvent hålla sig borta från det som råkar vara populärt? Är det det som kännetecknar kvalitetsskor eller klassisk stil? Självklart inte. Säg att full brogues plötsligt blir väldigt populära, måste man då sälja alla sina skor av den modellen eftersom det blivit en "modesko"?

Klassisk stil i allmänhet och kvalitetsskor i synnerhet är inte ett slags underground-rörelse, där så fort något blivit accepterat eller populärt av allmänheten med ens upphör att vara del av stilen.
Det var absolut inte det jag menade, med modesko menade jag att den dubbla munskon inte är speciellt klassisk utan ett förhållandevis nytt påfund.
Citera
2013-11-07, 11:37
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det var absolut inte det jag menade, med modesko menade jag att den dubbla munskon inte är speciellt klassisk utan ett förhållandevis nytt påfund.

Nja, det stämmer väl inte riktigt? Om jag inte är helt ute och cyklar har exempelvis JL:s William mer än 50 år på nacken. Och själva "monk strapen" - som jag förstår det i både enkelt och dubbelt utförande - går tillbaka flera hundra år i tiden. Därav namnet - det var först klostermunkar i Europa som använde dem som arbetsskor.

Sen är det ju helt klart så att DMS:en har fått mycket mediatid de senaste åren. Men det är ju som sagt en helt annan sak...
Citera
2013-11-07, 11:45
Medlem
csts avatar
Citat:
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Om jag inte är helt ute och cyklar har exempelvis JL:s William mer än 50 år på nacken. Och själva "monk strapen" - som jag förstår det i både enkelt och dubbelt utförande - går tillbaka flera hundra år i tiden. Därav namnet - det var först klostermunkar i Europa som använde dem som arbetsskor.

Sen är det ju helt klart så att DMS:en har fått mycket mediatid de senaste åren. Men det är ju som sagt en helt annan sak...
50 år i det här sammanhanget är väl dock en piss i oceanen så att säga. En enkel munksko kan väl vara helt okej men jag tycker att den dubbla är rätt tacky. Om vi helt och hållet struntar i min åsikt och leker med en tanke, om vi gör en uppskattning av alla dubbla munkskor som någonsin har sålts, hur många procent av dessa har sålts de senaste 15 åren? Jag skulle inte alls bli överraskad om det handlar om 80-90%. (Inser naturligtvis att detta är ett påstående vi aldrig kommer att kunna bekräfta eller falsifiera).

Någonstans måste vi ändå utgå från den "moderna" monkstrapen och hur den är utformad, även om någon lyckas gräva fram en dubbelmunk från 1300-talet har jag svårt att se att det ens skulle vara två jämförbara skor.
Citera
2013-11-07, 11:57
Medlem
Grytters avatar
Modesko, nja inte riktigt. Alla respektabla tillverkare har ju i princip DMS. Bara för att det är en ny företelse kan man ju inte räkna bort den. Jag måste ju säga att två straps ger en bättre balans än bara en!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in