Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Om jag inte är helt ute och cyklar har exempelvis JL:s William mer än 50 år på nacken. Och själva "monk strapen" - som jag förstår det i både enkelt och dubbelt utförande - går tillbaka flera hundra år i tiden. Därav namnet - det var först klostermunkar i Europa som använde dem som arbetsskor.
Sen är det ju helt klart så att DMS:en har fått mycket mediatid de senaste åren. Men det är ju som sagt en helt annan sak...
50 år i det här sammanhanget är väl dock en piss i oceanen så att säga. En enkel munksko kan väl vara helt okej men jag tycker att den dubbla är rätt tacky. Om vi helt och hållet struntar i min åsikt och leker med en tanke, om vi gör en uppskattning av alla dubbla munkskor som någonsin har sålts, hur många procent av dessa har sålts de senaste 15 åren? Jag skulle inte alls bli överraskad om det handlar om 80-90%. (Inser naturligtvis att detta är ett påstående vi aldrig kommer att kunna bekräfta eller falsifiera).
Någonstans måste vi ändå utgå från den "moderna" monkstrapen och hur den är utformad, även om någon lyckas gräva fram en dubbelmunk från 1300-talet har jag svårt att se att det ens skulle vara två jämförbara skor.