2013-11-06, 20:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis. På väg till Lakaträsk vid Gull?? finns en kallvattenkälla. Om jg inte missminner mig svarade AN snabbt men i stugan är vi aldrig den är obeboelig. Typ.

De visste ju inte ens vilken väg de åkte. Antagligen så glömde de bort att hämta källvatten. Har för mig att Boden har ett av landets bästa kranvatten så de verkar kanske lite dumt att hämta kallkällvatten i mitten av maj i samband med snösmältning. Inget som mikrobiologer brukar rekommendera.
Citera
2013-11-06, 20:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
En lekmannafråga angående detta. Skulle varje mutation upptäckas i den typen av Y-DNA-analyser som SKL gör? Har uppfattat det som att det bara är en liten del av DNA:t som analyseras och att mutationen då kunde vara på en del av DNA:t som inte blir analyserat.
De är en liten del av det Y-kromosomal DNA:t som analyseras, ja. Men det är den del som är är klart mest variabel, och har klart högst mutationsfrekvens. Metoden plockar inte upp enkelbasmutationer, men enkelbasmutationer är mycket ovanligare än repeatvinster och repeatförluster i STR-sekvenserna. När jag räknar, får jag det till att det bara är 0.1% chans för någon ny enkelbasmutation någonstans på Y-kromosomen. Det värdet är säkerligen för lågt, annars skulle haplogrupperna vara ännu mer stabila än vad de är, men under 1% är det med all sannolikhet. Använder man den siffran, betyder det att Y-kromosomprofileringen plockar upp mer än 80%, kanske långt mer, av den totala mängden mutationer i Y-kromosomen.
Citera
2013-11-06, 20:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är det därför han anlitas som expert i Efterlyst och av NSD?

Men du hör ju vad han säger, det är väl ingen expert som uttalar sig så jävla bakvänt som Bodström gör.

Att han anlitas är väl för att han är en kändis.
Citera
2013-11-06, 20:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Självklart. Man är släkt med sig själv . Men under förhandlingen idag framgick, om än inte definitivt, att KJ var under span från det att ödehuset var tomt tills benen hittades där.
Nej, du missförstår mig. Vad jag menar är att också om DNA:t på VB:s ben kommer från far eller bror är detta ett tecken på KJ:s skuld, eftersom det inte finns någon rimlig anledning till att någon av dessa skulle ha haft vare sig anledning eller möjlighet till att ta livet av VB, medan de däremot kan antas ha starka lojalitetsband till KJ.
Citera
2013-11-06, 20:58
Medlem
Citat:

konstig fraga...nej,formodligen inte darfor.
Citera
2013-11-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, du missförstår mig. Vad jag menar är att också om DNA:t på VB:s ben kommer från far eller bror är detta ett tecken på KJ:s skuld, eftersom det inte finns någon rimlig anledning till att någon av dessa skulle ha haft vare sig anledning eller möjlighet till att ta livet av VB, medan de däremot kan antas ha starka lojalitetsband till KJ.
Bra analys. Och jag håller med dig
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Det jag också saknar i utredningen är vilka manliga partners KJ har haft. Alla hans före detta flickvänner har han noga fått beskriva i förhören. T o m hur deras sexuella relationer varit i detalj. Kan faktiskt vara så att någon skruvad och sjuk person inte gillade att KJ och VB hade en sexuell relation. KJ hade rätt nyligen kommit ur sin garderob. En svartsjuka som fick hemska följder. En sådan manlig bekant hade nog inga problem att fixa så KJ skulle bli misstänkt. Detta är naturligtvis en marginalhypotes, men inte helt otrolig. Hade man i förhören frågat på samma sätt som med hans ex flickvänner så hade denna möjlighet kanske kunna uteslutas.

Jag tror personligen inte så mycket på det här "bögspåret", men frågan är intressant och har diskuterats förvånansvärt lite med tanke på att smaskiga spekulationer om bögerier är populära på det här forumet. En anledning att detta inte följs upp av polisen kan vara att det inte finns några uppgifter från telefontrafik, mail, facebook, datingsidor osv. som pekar ut nån intressant person. Kanske är hans egna utsagor om sina utsvävningar med män är kraftigt överdrivna och i praktiken nåt han använt för att odla bilden av sin egen konstighet? Detta är ren spekulation förstås, men tanken har slagit mig.
Senast redigerad av rayravioli 2013-11-06 kl. 21:07.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men du hör ju vad han säger, det är väl ingen expert som uttalar sig så jävla bakvänt som Bodström gör.

Att han anlitas är väl för att han är en kändis.
Du tror inte att det kan vara reporten som missuppfattar hans svar när hen ska skriva det i tidningen? Kvaliteten är rätt ojämn på reportrarna.
Citera
2013-11-06, 21:01
Medlem
highfives avatar
Hur många av er på tråden hämtar vatten från kallkällor i samband med snösmältning?
Citera
2013-11-06, 21:04
Medlem
Citat:
Hur många av er på tråden hämtar vatten från kallkällor i samband med snösmältning?
Inte så ovanligt som man kan tro speciellt då de har stuga.
Citera
2013-11-06, 21:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Han är inte anlitad för den höga analytiska kvaliteten på sitt juridiska tänkande i alla fall. En hel del av de uttalanden han har gjort hittills i fallet har varit påfallande antingen oinitierade eller logiskt oskarpa. I det fall som gjorde hans lycka - diskoteksbranden på Hisingen - var han målsägarbiträde. Man behöver inte vara lika stringent då. Det räcker med att få rätten att tycka synd om målsägarna. Och så jävla svårt att få det till att det var synd om offren för Sveriges värsta brandkatastrof i modern tid kanske det inte är...
Citera
2013-11-06, 21:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är du som missförstår mig. KJ kan ha mördat, men, om det är sant att han var under span under tidsluckan som benen hamnade i ödehuset, har han fått hjälp. Och det är sannolikt en nära manlig släkting med starka lojalitetsband och om denne har tagit i vristerna matchar DNA:t till en grad +1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in