2013-11-06, 19:55
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Fantastisk jobb du har gjort! Man ser det så mycket klarare nu även om vi inte direkt vet någonting. Innan har jag tänkt i banor som att undrar om hunden blev dödad på grund av att den var jobbig eller till och med att han var svartsjuk på den eftersom i ett par meddelanden så frågade VB mer om den än om KJ och ville träffa den. Men nu efter din eminenta sammanfattning så tror jag att han antingen blivit förbannad för att hunden ylat kanske när han närmat sig lägenheten eller när han förstått att de har hört av sig på grund av att hunden har ylat och han är rädd för att bli vräkt. Han kanske ser det som att hunden bara är till besvär. Kanske han sökte på internet för att rädda hunden istället för att stycka den. Kanske han dödade den och tänkte när den ändå är död så kan jag stycka den. I vilket fall som helst kan jag mer sätta mig in i situationen. Jag har själv haft hund som jag blivit hopplöst irriterad på. Skillnaden är att jag aldrig skulle röra den. Men kanske KJ inte har den spärren.

Precis det tror jag det handlar om, spärr. Jag tror däremot inte att han tog fram bilder på hundens anatomi för att hjälpa den. Hade han velat rädda hunden kunde han ju ringt någon. Inte tagit fram bilder som visar hundens organ och skelett. Han kanske "råkade" döda den och när den ändå var död kunde han få utlopp för nån fantasi. Ev hände exakt samma med VB. När hämtade han bilden på människans anatomi? Går det att se? Jag lyckas inte.
Citera
2013-11-06, 19:58
Medlem
Eftersom vi började spekulera om att lämplig mord- och styckplats kanske låg norr om Umeå googlade jag på Lakaträsk, fick då bl.a. upp detta

https://www.flashback.org/p43915246

läs ett par sidor framåt.

Skall leta fram vad det var i FUP:en som väckte mitt intresse.

Återkommer.
Citera
2013-11-06, 20:01
Medlem
Angående att valpen bitit sönder en kabel och dött...har googlat om detta och många vittnar om att valpar bitit sönder elkablar och ingen har dött av detta.

Har själv en papegoja som klipper av kablar om man inte är försiktig. Hon har blandannat kapat en Playstation kabel utan problem.

Känns som om elkabel historien med KJ:s hund är en friserad berättelse.

Sedan bryr man sig inte om att gå ut med hunden och istället låter den gå på balkongen...hur mycket tänker man på hundens välbefinnande då?
Citera
2013-11-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom vi började spekulera om att lämplig mord- och styckplats kanske låg norr om Umeå googlade jag på Lakaträsk, fick då bl.a. upp detta

https://www.flashback.org/p43915246

läs ett par sidor framåt.

Skall leta fram vad det var i FUP:en som väckte mitt intresse.

Återkommer.
Norr om Umeå? Du menar väl norr om Boden? Och lakaträsk har varit upp på tapeten tidigare i början av tråden.
Citera
2013-11-06, 20:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Benen kanske har legat i en snöhög?
Det blir inte kallare än förvaring på is det, på våren.
Citera
2013-11-06, 20:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag blir alltmer tveksam till en fällande dom i det här fallet.

För övrigt var försvarets sakframställan ganska precis i linje med det vi i tråden hade förväntat oss.

Många frågor, få svar.

Självklart eftersom du redan har bestämt dig sen lång tid tillbaka. Tyvärr är det nog så att den här göken fälls och något annat är inte att stunda. Det gamla vanliga malandet från försvaret är inget annat än ett ordinarie försvartal utan varken fantasi eller variationer. Det är ungefär som dom rabblar det i sömnen. Han ser sliten ut den gode advokaten och jag tycker nästan synd om honom som har den här otacksamma uppgiften. Han låter som en monton försvarare som man har hört redan, och hans påstående om andra osv är väl kanske inte i slag med några som helst sakuppgifter. Han kan ju tex begära en del som skulle kunna skapa rimligt tvivel för sin klient så som fler analyser och rena krav på utredning av annan gärningsman, men det har han inte gjort. Så hade det funnits fog för försvaret att agera så hade han väl gjort det. Halmstrån är tagna och frågan är om det håller.
Citera
2013-11-06, 20:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Kan det vara som så att benen förvarats i en frys (-8 till -20grader)?
För vad likstelheten angår, kanske. Men jag tycker att rättsläkaren borde ha märkt om benet var fryst och tinat. Och för att vara ärlig har jag egentligen inte den blekaste aning om vad som händer med likstelheten är ett fryst likstelt ben tina upp.
Citera
2013-11-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Interessant, det dær "Y" mønsteret i den brittiska militærsko værkar finnas i skoavtrykket från "gula huset."

Men undrar om det inte finns svenska militärsko som har liknande mønster.

Bioden ær ju en militær by, så någon med koppling til militæret kanske ær inblandad?

Eller kan ju ochså vara någon ikke militær person som bara kjøpt nån militärsko.
Bästa kopplingen har välKJ själv med sitt enorma militär intresse. Frågan är var skorna i så fall är? Kanske bortkastade. Kan ju vara ngn kompis till misstänkt GM också.
Citera
2013-11-06, 20:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ett möjligt scenario:

Spoiler:

Så, vad ska man då göra av all denna information?

Som jag ser det är det fem intressanta händelser som sammanfaller tidsmässigt:

1. KJ dricker rejält med alkohol.
2. KJ:s hund ylar så pass mycket att han för första gången får en påringning från störningsjouren.
3. KJ googlar ”Hund anatomi”.
4. KJ:s hund dör!
5. Händelsen inramas av en längre tystnad, där KJ aktivt undviker kontakt med yttervärlden.

Frågan är om det handlar om slumpens spel.

Vi kan ta det som jag inte tror hände.

1. Hunden bet inte av någon elkabel och dog. Det vittnar veterinärerna om inte är rimligt.
Om de skulle ha gått till så som KJ hävdar att hunden dog av en stöt och bet sig i tungan så hur kan det förklara blodet? Stöten skulle ha dödat hunden direkt, cirkulationen skulle ha avstannat och hunden skulle inte ha blött. Och dessutom: vem fan försöker sig på konststycket att lägga förband i käften på en hund?

2. Jag tror inte heller, som det har antytts i tråden, att KJ har någon dold psykopatisk sida eller att hans diagnoser gör honom till en känslolös sadist – och att han därigenom dödade hunden medvetet och ägnade natten åt att sitta och dissekera den.

3. Jag tror inte heller att KJ dödade hunden som någon slags generalrepetition inför ett planerat mord på VB. Sådana fantasier tillhör kriminallitteraturtänkandet.

Jag föreställer mig följande scenario:

KJ är ute och festar. Han kommer hem under söndagen.

I det tillstånd han befinner sig i skadar han hunden.

Jag föreställer mig en impulshandling, under inflytande av alkohol av en person som utifrån den bild som framträder i FUP:en mår väldigt dåligt. Jag brukar inte fjärrdiagnosticera människor, men KJ:s hela livssituation är så pass miserabel att jag mycket väl kan föreställa mig att det rör sig om en klinisk depression. Det skulle då kunna röra sig om att han tar ut sin frustration på hunden.

Skadandet av hunden kan även ha utlösts av att denne varit till besvär under natten. Då skulle man istället kunna se det som en reaktion på en besvikelse.

Jag tror faktiskt att det endast är under inverkan av alkohol som KJ ens är kapabel att skada hunden.

Att detta sker med en kniv eller liknande är nog inte långsökt.

I direkt anslutning till detta - alternativt när KJ vaknar upp - inser han vad han har gjort.

Men! Det är också möjligt att han inte ens kommer ihåg vad han har gjort. (Här kan det vara på sin plats att påminna om att KJ:s mamma i det första förhöret uppger att KJ har sagt till henne att han inte har något som helst minne av vad som hände på kvällen den 5/5.)

Han har alltså - i något slags tillstånd - skadat den varelse som ALLA vittnar om att KJ älskade högt. Vad gör han nu?

Det som den normale KJ – snäll, omhändertagande – förstås skulle göra: Han ångrar sig, försöker rädda hunden, han tar fram förband och förbinder den! Varför skulle det annars finnas blodiga förband i lägenheten?

Vad är det han inte kan göra i denna situation? Att ringa anhöriga eller vänner och säga att han själv har skadat hunden?

Precis det här är dilemmat: det som är nödvändigt för att rädda hunden – ta den till veterinären – är exakt det som han inte kan göra eftersom det skulle avslöja vad han gjort.

Därav också den långa tystnaden som påbörjas på morgonen den 17:e och varar fram till förmiddagen den 19:e.

Jag tror att hunden överlever ett bra tag, att den fortfarande är vid liv när KJ googlar ”hundanatomi” kl 02.41 på natten den 19:e.

Att googlingen handlar om att han försöker ta reda på är om hunden har någon chans att överleva skadorna. Därefter finns två alternativ: antingen dör hunden av sig själv eller så bestämmer sig KJ för att slutligen avliva den.

Jag tror på det senare och att det sker i badrummet. Anledningen är att det är just utanför badrummet som blodet observeras i lägenheten av Daniel, inte längre in i lägenheten. Det är där blodspåret som leder ut genom hallen, trappen och ned till postlådorna börjar.

Under natten för KJ bort hunden, troligtvis till älven, precis som han uppger. Han måste göra sig av med kroppen eftersom den uppvisar skador som han inte kan förklara utan att avslöja vad som egentligen har hänt.

Det som sedan händer på förmiddagen är att Bosse dyker upp. Besöket har rimligtvis KJ glömt bort.

Det är här – senast – KJ tvingas improvisera fram den historia om den söndertuggade elkabeln som han sedan håller fast vid. Det är lite svajigt, det är normalt när man för första gången presenterar en lögn, Bosse anmärker på att KJ är ”förskräckt” och att historien är ”luddig”.

Det är värt att notera att historien om den söndertuggade elkabeln har sin motsvarighet i en händelse som inträffade en månad tidigare, då hunden tuggade av internetkabeln. (680) Att hunden tuggar på kablar är alltså inte någon hemlighet och kan därigenom fungera som KJ:s förklaring till hundens frånfälle.

Bosses besök har också en annan konsekvens. Fram till denna tidpunkt visste enbart KJ om att hunden var död.

Nu börjar han febrilt att kontakta sin omgivning och berätta vad som har hänt.

Det är värt att notera att det inte är hans närmaste vänner – eller ens vänner – han vänder sig till först. Det är istället familjen - och först av dem alla är brodern Daniel.

En jämförelse:

Om man ställer detta scenario kring hundincidenten mot de omständigheter som är kända om mordkvällen framträder en del intressanta likheter.

* I båda fallen dör någon som det är belagt att KJ älskade djupt.

* Dödsfallen inträffar i anslutning till att KJ har druckit alkohol (här utgår jag ifrån att han inte drack en öl på 5 timmar!)

* Den förste som KJ kontaktar efter händelserna är brodern Daniel. Det är han som har varit ”storebror” för KJ och det är honom som KJ tycks vända sig till i extrema situationer.

* Händelserna följs av att KJ avskärmar sig markant från yttervärlden.

* När händelserna blir kända så slår KJ om och blir mycket aktiv. Detta sker i första fallet genom Bosses plötsliga uppdykande som leder till KJ:s intensiva mobilaktivitet. I det andra fallet genom att brodern Daniel berättar om VB:s försvinnande den 8/5, något som ger upphov till det intensiva sökandet redan samma kväll.

Jag tror att händelsen med hunden är en viktig ledtråd.

Utifrån detta perspektiv var hundens död inte en olycka eller något utslag av utstuderade sadistiska experiment eller någon generalrepetition inför mordet på VB.

Jag vill vända på det.

Hundincidenten indikerar under vilka omständigheter KJ är kapabel att göra ohyggliga saker mot varelser han älskar och hur han agerar efteråt. Jag skulle våga påstå att det är samma mekanismer och omständigheter som dyker upp både vad gäller hundincidenten och mordet på VB.

Så när det talas om att KJ saknar motiv till mordet skulle jag istället vilja föreslå följande ekvation:

Klinisk depression + besvikelse + alkoholinducerat impulsgenombrott = någon KJ älskar dör!

Utmärkt sammanfattning och en bra slutsats.

Vilket även skulle kunna styrka det som jag hela tiden hävdat tidigare, den här mannen kommer att kunna mörda igen nästa gång han blir besviken på någon.
Citera
2013-11-06, 20:13
Medlem
highfives avatar
Det jag också saknar i utredningen är vilka manliga partners KJ har haft. Alla hans före detta flickvänner har han noga fått beskriva i förhören. T o m hur deras sexuella relationer varit i detalj. Kan faktiskt vara så att någon skruvad och sjuk person inte gillade att KJ och VB hade en sexuell relation. KJ hade rätt nyligen kommit ur sin garderob. En svartsjuka som fick hemska följder. En sådan manlig bekant hade nog inga problem att fixa så KJ skulle bli misstänkt. Detta är naturligtvis en marginalhypotes, men inte helt otrolig. Hade man i förhören frågat på samma sätt som med hans ex flickvänner så hade denna möjlighet kanske kunna uteslutas.
Citera
2013-11-06, 20:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Bästa kopplingen har välKJ själv med sitt enorma militär intresse. Frågan är var skorna i så fall är? Kanske bortkastade. Kan ju vara ngn kompis till misstänkt GM också.
Eller en nära manlig släkting, med militäranknytning och matchning på DNA:t på vristen med grad +1.
Citera
2013-11-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller en nära manlig släkting, med militäranknytning och matchning på DNA:t på vristen med grad +1.
Vem skulle det vara? En bror, Far?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in