Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-06, 19:13
  #1
Medlem
dokoalseleds avatar
Jag har hört flera säga att brottsprovokation är olagligt i Sverige. Idag läste jag en artikel i Metro. Här är onlineversionen:

http://www.metro.se/nyheter/sa-letar...nSF6ShYEZmDp6/

Citat:
Sweetie, 10, är det senaste vapnet i jakten på nätpedofilerna. På två månader har 1000 pedofiler identifierats världen över efter att ha sexchattat framför webbkameran med den dataanimerade flickan. Fyra av dem är svenskar vars namn nu har överlämnats till Interpol.

Även om svenskarna inte begick något brott så påminner detta ju om brottsprovokation, och deras namn överlämnades ju till Interpol.

Detta får mig att undra om liknande grejer kanske förkommer med droger.

I kommentarerna till artikeln tycker samtliga personer likadant, att Sverige borde göra brottsprovokation lagligt...

Tankar?
Citera
2013-11-06, 19:21
  #2
Medlem
Har du aldrig hört talas om civ-poliser? Låtsas leka pundare och kommer fram till valfri random, och vill köpa, säljer denne så ere klippt och snuten kan bara säga.."jag gick förbi när han öppet visade dödsknarket" osv osv, sker mycket fuffens ifrån polisens sida Även bevittnat hur en polis öppet hetsade en annan till den gick på honom och blev sen fälld för våld mot tjänsteman..

När jag gick i 8an, hade vi besök av poliser i skolan som berättade om prostution och att dom hade en på kontoret som "lockade" kunder som dom sedan grep
Citera
2013-11-06, 19:28
  #3
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik01
Har du aldrig hört talas om civ-poliser? Låtsas leka pundare och kommer fram till valfri random, och vill köpa, säljer denne så ere klippt och snuten kan bara säga.."jag gick förbi när han öppet visade dödsknarket" osv osv, sker mycket fuffens ifrån polisens sida Även bevittnat hur en polis öppet hetsade en annan till den gick på honom och blev sen fälld för våld mot tjänsteman..

När jag gick i 8an, hade vi besök av poliser i skolan som berättade om prostution och att dom hade en på kontoret som "lockade" kunder som dom sedan grep
Fy fan alltså.

Vet du hur det är med droger på nätet? Jag köper bara över nätet.


Citera
2013-11-06, 20:10
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jag har hört flera säga att brottsprovokation är olagligt i Sverige.


Det är det (i princip) men _bevisprovokation_ är helt legalt.
Citera
2013-11-06, 20:20
  #5
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är det (i princip) men _bevisprovokation_ är helt legalt.

Citat:
Skolexemplet på bevisprovokation att en civilklädd polis agerar som köpare av droger och låter en säljare visa upp varan. Då griper polisen säljaren för innehav.
Jag tycker det låter som att bevisprovokation är en form av brottsprovokation. Lite som att säga "vi har inte frukt, men vi har äpplen".
Citera
2013-11-06, 21:43
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jag tycker det låter som att bevisprovokation är en form av brottsprovokation. Lite som att säga "vi har inte frukt, men vi har äpplen".
Skillnaden ligger i att en brottsprovokation provocerar fram ett brott som kanske inte hade begåtts. Säg att snuten kommer fram till mig och frågar om jag kan ordna dödsknark, jag är ingen langare men ser chansen att tjäna en snabb spänn och säger "ja visst, det kan jag nog greja, vänta lite". Då har jag "lurats" till att begå ett brott jag förmodligen inte skulle ha begått annars. Bevisprovokation är att göra samma sak fast med en känd eller i alla fall misstänkt langare.
Citera
2013-11-09, 14:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Fy fan alltså.

Vet du hur det är med droger på nätet? Jag köper bara över nätet.



Ingen aning hur det är med droger på nätet faktiskt, lär ju va ganska riskfritt om man sker det snyggt via vpn och tor.

Angående spoilern så har jag en tes att dom flesta som blir poliser idag är såna med maktbehov och att dom frivilligt söker sig till sådana tjänster, värst är det med unga tjejer, gärna nätta som vill visa sig på styva linan. Men majoriteten är ändå helt okej om man sköter det snyggt!
Citera
2013-11-09, 14:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Skillnaden ligger i att en brottsprovokation provocerar fram ett brott som kanske inte hade begåtts. Säg att snuten kommer fram till mig och frågar om jag kan ordna dödsknark, jag är ingen langare men ser chansen att tjäna en snabb spänn och säger "ja visst, det kan jag nog greja, vänta lite". Då har jag "lurats" till att begå ett brott jag förmodligen inte skulle ha begått annars. Bevisprovokation är att göra samma sak fast med en känd eller i alla fall misstänkt langare.

Det där är ju lite luddigt, vad hindrar polisen från att säga att du sålde öppet, polisen kommer få medhåll i säkert 99/100 fall, så det där funkar inte riktigt, fast i teorin bör det gå till så.
Citera
2013-11-09, 21:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik01
Ingen aning hur det är med droger på nätet faktiskt, lär ju va ganska riskfritt om man sker det snyggt via vpn och tor.
Haha, hur skyddar vpn och tor när polisen får ditt namn och hemadress?
Citera
2013-11-09, 21:36
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik01
Det där är ju lite luddigt, vad hindrar polisen från att säga att du sålde öppet, polisen kommer få medhåll i säkert 99/100 fall, så det där funkar inte riktigt, fast i teorin bör det gå till så.

Njae. Det finns ju ganska många omständigheter för en rätt att ta ställning till men du har ju en viss poäng att kartan inte alls överensstämmer med terräng och det är i mina ögon inget annat än en jävla rättsröta.

Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Haha, hur skyddar vpn och tor när polisen får ditt namn och hemadress?
Eftersom det gör det rejält svårt att bevisa att det är mottagaren av brevet som har beställt det.
Citera
2014-01-17, 19:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Skillnaden ligger i att en brottsprovokation provocerar fram ett brott som kanske inte hade begåtts. Säg att snuten kommer fram till mig och frågar om jag kan ordna dödsknark, jag är ingen langare men ser chansen att tjäna en snabb spänn och säger "ja visst, det kan jag nog greja, vänta lite". Då har jag "lurats" till att begå ett brott jag förmodligen inte skulle ha begått annars. Bevisprovokation är att göra samma sak fast med en känd eller i alla fall misstänkt langare.

Om vi vänder på det istället. Kan en Civ utge sig till att vara säljare och sen när jag handlar så åker jag dit?
Citera
2014-01-19, 01:12
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Om vi vänder på det istället. Kan en Civ utge sig till att vara säljare och sen när jag handlar så åker jag dit?
Det har jag mycket svårt att tänka mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback