Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-26, 02:06
  #13
Medlem
Necropost men men.

Brottsprovokation är inte ett brott i sig med direkt stöd från lagen, däremot så är det otillåtet på ren princip att poliser inte får begå brottsliga handlingar för att lösa brott. Att provocera någon till att begå ett brott är lika med anstiftan till brott. Vilket i sin tur är en brottslig handling.

Bevisprovokation är inte olagligt därför att ingen uppmaning till att begå ett brott ges. Brottet är redan begånget och provokationen är endast för att få den misstänkte att begå misstag och tillhandahålla polisen med nog mycket bevis för att kunna fälla denne.

Eftersom vi befinner oss i narkotikapolitik-forumet så använder jag mig av knark i exemplen.

Exempel på bevisprovokation:
A är en langare sedan tidigare känd av polis, polisen har enligt uppgifter av en "informatör" fått nys om att A har fått in en större mängd heroin. Polisen kontaktar A med ett intresse att köpa heroin och bestämmer plats. När A väl visar produkterna och pengarna ska byta händer så griper polisen A för innehav. A får sitta ett tag för innehav men går inte att åtala för langning.

Exempel på brottsprovokation:
B är inte känd av polisen sedan tidigare. Polisen har noterat att B umgås med "tvivelaktiga figurer". I ett försök att beröva (B) sina mänskliga rättigheter så utger sig polisen för att vara knarkare och söker upp (B) för att köpa knark. (B) har inga droger alls på sig men känner folk som kan ordna det åt honom och ser chansen att tjäna lite "snabba cash". B begår då en brottslig handling på begäran av polisen. B går fri vid en rättegång.

För alla er säljare som vill känna sig lite extra trygga. Använd fraser som:

Jag har inget nu, men jag kan få tag i det åt dig om du vill köpa.

Tyvärr så finns det inget just nu, men finns det intresse så kan jag ordna det.

osv.

Några tumregler som man kan ha i åtanke är:

1) Erbjud dig aldrig att sälja åt någon som aldrig tidigare har visat intresse.
2) Erbjud dig aldrig att sälja åt någon om du själv sitter på varan.
3) När du har med nya kunder att göra, formulera dig på ett sånt sätt så att det klart och tydligt framgår att allt du blir ombedd att göra sker på begäran av kunden i fråga
4) Fråga aldrig en kund om denne är polis eller inte och ta det som säkerhet, polisen får ljuga om att de inte är poliser!
__________________
Senast redigerad av gällivareragnar 2014-11-26 kl. 02:07. Anledning: EDIT
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback