Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Folk som du har hoppats på att "bubblan" ska spricka i minst 50 år, så håll inte andan medans du väntar...
.
Nej, folk har inte pratat om bubbla i 50år, snarare det senaste året det har varit på tapeten på allvar. Vad en arbetare på bygget gnällt om år in och år ut är oväsentligt, men att IMF och The Economist på allvar börjar oroa sig, är inte ett bra tecken. Men att hobbyekonomer på flashback, anser sig kunna avgöra läget bättre än dessa förvånar mig inte. Och ja, det kan finnas en bubbla trots att priserna forsätter stiga!
Pratat med min bankman som är rejält ickelojal mot sin bank, enligt han klarar 90% en 7% ränta, men minst 30% kommer få leva helt andra liv än dessa "lyxliv" om räntan stiger över 5%. Dvs låna upp i takt med bostadsökningen för att konsumera och åka på fina resor. Många sitter rejält i skiten med om räntan går upp och kommer få dra ner på exakt allt. Fårse hur kul det var med villan i "rätt" område då.
Att räntan inte spelar störst roll? Bara en dåre eller en helt verklighetsfrånvänd akademiker kan påstå att det inte finns ett uppenbart samband mellan skuldsättning, bopriser och räntan i Sverige. Titta bara på vad som hänt varje gången riksbanken sänkt räntan. 2008 vände bostadsmarknaden från i princip fritt fall till kraftigt ökade priser efter den gigantiska räntesänkningen som riksbanken gjorde. Detta mitt under finanskrisen.