2013-11-04, 21:20
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du måste givetvis ställa det i relation till hur många som söker bostad annars betyder det inget alls. Dessutom är det förstås så att det är ett mycket litet antal av alla potentiella säljare som inte också är potentiella köpare av en bostad i samma stad. Med andra ord, en Stockholmare som lägger ut sin bostad till försäljning letar också efter en bostad att köpa. Därtill kommer alla som flyttar in till Stockholm varje år.

Om 100% av alla som äger en bostad i Stockholm skulle bestämma sig just nu för att flytta inom Stockholm skulle alltså utbudet fullständigt explodera, men det skulle förstås även efterfrågan. Det påverkar i sig alltså inte nettoutbudet (utbud - efterfrågan) alls. Det gör däremot nettoinflyttningen.

.

Allvarligt, gör man så i Stockholm? Lägger ut sin egen bostad innan man köper ny? Hur är det i resten av landet? Bor i riktig småstad så jag vet inte, här däremot kanske folk borde göra så... Har bott i två städer på topp fem i stigande bopriser, och där gjorde man inte så, har aldrig hört talas om det.

Låter rätt nervöst. Litar man inte på marknaden altså? Är man rädd på stort fall mellan man skrivit på för köp och skrivit på för sälj? Vore det inte bättre att göra tvärt om i den eviga uppgången på stockholms bomarknad?

Fattar fortfarande inte hur man kan sätta en så pass otrolig mängd pengar på att priserna aldrig kommer vika ner, och att man aldrig behöver sälja i en sådan dipp. Det skulle bra jävla mycket till för att jag skulle låna >4 miljoner för att bo, även om jag just nu gott och väl har råd.
2013-11-04, 21:23
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Allvarligt, gör man så i Stockholm? Lägger ut sin egen bostad innan man köper ny? Hur är det i resten av landet? Bor i riktig småstad så jag vet inte, här däremot kanske folk borde göra så... Har bott i två städer på topp fem i stigande bopriser, och där gjorde man inte så, har aldrig hört talas om det.

Låter rätt nervöst. Litar man inte på marknaden altså? Är man rädd på stort fall mellan man skrivit på för köp och skrivit på för sälj? Vore det inte bättre att göra tvärt om i den eviga uppgången på stockholms bomarknad?

Fattar fortfarande inte hur man kan sätta en så pass otrolig mängd pengar på att priserna aldrig kommer vika ner, och att man aldrig behöver sälja i en sådan dipp. Det skulle bra jävla mycket till för att jag skulle låna >4 miljoner för att bo, även om jag just nu gott och väl har råd.

men hallååååå?? tror du banken går med på att man har kvar ena bostaden med 3 millar i lån på bruttoårsinkomst 700.000:-, medans man köper en ny som kräver 5 millar i lån??? och alltså medans man försöker sälja bostad 1 ligger på 8 millar i lån riskmässigt???? är du helt trög din jävla bonnläppslantis???

nicket är BigBusiness, men du bor i en landsortshåla o skriver i ett delforum Nationalekonomi du inte fattar nånting av, har vi möjligen en släng av storhetsvansinne och världens sämsta självinsikt???? Vad är du gör som är bigbusiness??

..
Senast redigerad av tgv23000 2013-11-04 kl. 21:31.
2013-11-04, 22:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Det finns just nu stort utbud av bostäder att köpa på t.ex hemnet, förstår inte hur det kan kallas för bostadsbrist? Du behöver inte söka en bostad, det är bara att köpa, finns hur många objekt som helst.

Läste du ens inlägget du kommenterade, i annat fall förstår jag inte varför du citerade det.

.
2013-11-04, 22:07
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Läste du ens inlägget du kommenterade, i annat fall förstår jag inte varför du citerade det.

.

Jag läste ditt inlägg, men efteråt förstod jag fortfarande inte varför stort utbud av bostäder är bostadsbrist.
2013-11-04, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Allvarligt, gör man så i Stockholm? Lägger ut sin egen bostad innan man köper ny?

Det finns förstås båda varianterna, om det är bäst att först sälja sin bostad och sedan köpa en ny eller tvärtom beror på situationen. När jag t.ex. sålde mitt hus föredrog jag att sälja det först eftersom jag kunde bo trångt hos min nuvarande tjej tills vi hittade en ny större lägenhet. I andra situationer är det bättre att göra tvärtom.

Oavsett vilket så är en säljare också en köpare, med undantag för de som flyttar ut från stan men de är mycket färre än antalet som flyttar in till stan.

Det kan förstås också vara så att man inte har bestämt sig för att sälja utan vill se vilket pris man kan få. Får man ett bra pris säljer man annars stannar man kvar, det förekommer också.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-11-04 kl. 22:13.
2013-11-05, 07:24
Medlem
Bara Glads avatar
Alltså. Hela idéen med att värdera bostadsrätter utifrån hur många aktivt bostadssökande som finns är ju absurd. Bland bostadssökande finns det ju mängder med studenter, kvinnor och invandrare som inte kan få ett banklån. Priset på bostadsrätter styrs ju i första hand av tillgång på krediter och det gör ju att bostadsrätter endast riktar sig till de som är kreditvänliga.
2013-11-05, 08:06
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Det har jag utförligt i flera inlägg redogjort för. Kolla vad jag skrivit den senaste veckan i tråden.
Den ökande penningmängden?

Hur kommer det sig då att vi både sätt reallöneökningar och ökningar i penningmängden i områden där fastighetspriserna gått ner?
2013-11-05, 09:55
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men hallååååå?? tror du banken går med på att man har kvar ena bostaden med 3 millar i lån på bruttoårsinkomst 700.000:-, medans man köper en ny som kräver 5 millar i lån??? och alltså medans man försöker sälja bostad 1 ligger på 8 millar i lån riskmässigt???? är du helt trög din jävla bonnläppslantis???

nicket är BigBusiness, men du bor i en landsortshåla o skriver i ett delforum Nationalekonomi du inte fattar nånting av, har vi möjligen en släng av storhetsvansinne och världens sämsta självinsikt???? Vad är du gör som är bigbusiness??

..

Hjälp vad arg du låter? Nervös för vart räntorna ska ta vägen? ...och om du får behålla jobbet, och om kärleken håller?

Nja... Gången har för de jag känner (i dyr storstad) varit köpa först, betala handpenning, sälja sen, ha dubbla lån en kort tid i glappet inflytt utflytt. Extremt vanligt även för bostadsaffärer >2 miljoner. Att man inte vågade göra så är faktiskt helt nytt för mig. Tyder på en hel del.

Sen ser vi i senare inlägg att det kanske känns som idealt, men inte nått alla har möjlighet till.
2013-11-05, 15:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Den ökande penningmängden?

Hur kommer det sig då att vi både sätt reallöneökningar och ökningar i penningmängden i områden där fastighetspriserna gått ner?

Jag har redogjort för en mängd olika orsaker som driver upp bopriserna i Stockholm, inte bara detta. Och givetvis finns det områden som av olika orsaker utvecklas dåligt, inget konstigt med det.

.
2013-11-05, 17:28
Medlem
lastpasss avatar
Svenska folket:Bostadsbubblan är här

Citat:

Nu har även den breda allmänheten börjat oroa sig på allvar.

Sex av tio svenskar tror att Sverige har en bostadsbubbla, det vill säga bostadspriser som stigit till ohållbart höga nivåer. Det framgår av en färsk Sifoundersökning som genomförts på uppdrag av nätmäklaren Avanza.

http://www.di.se/artiklar/2013/10/29/svenska-folket-bostadsbubblan-ar-har/
2013-11-05, 18:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Svenska folket:Bostadsbubblan är här

http://www.di.se/artiklar/2013/10/29/svenska-folket-bostadsbubblan-ar-har/

Har du glömt att vi redan har diskuterat detta?

https://www.flashback.org/sp45909742

.
2013-11-05, 20:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Läget är verkligen allvarligt i Norge, bopriserna har där bara stigit med 1,3% sedan årskiftet vilket fått chefsekonomen på Nordea Markets att göra en tung analys av läget:

Citat:
”Om priserna fortsätter att backa med runt en procent varje månad, kan vi få ett prisfall på runt 10 procent nästa år”, varnar Steinar Juel, chefekonom på Nordea Markets.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/5/tvarnit-for-norska-huspriser/

Få se nu, 1% * 12, ja det hamnar nog någonstans kring 10% tror jag, är det någon som har en miniräknare och kan kontrollräkna?

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in