Citat:
Du måste givetvis ställa det i relation till hur många som söker bostad annars betyder det inget alls. Dessutom är det förstås så att det är ett mycket litet antal av alla potentiella säljare som inte också är potentiella köpare av en bostad i samma stad. Med andra ord, en Stockholmare som lägger ut sin bostad till försäljning letar också efter en bostad att köpa. Därtill kommer alla som flyttar in till Stockholm varje år.
Om 100% av alla som äger en bostad i Stockholm skulle bestämma sig just nu för att flytta inom Stockholm skulle alltså utbudet fullständigt explodera, men det skulle förstås även efterfrågan. Det påverkar i sig alltså inte nettoutbudet (utbud - efterfrågan) alls. Det gör däremot nettoinflyttningen.
.
Om 100% av alla som äger en bostad i Stockholm skulle bestämma sig just nu för att flytta inom Stockholm skulle alltså utbudet fullständigt explodera, men det skulle förstås även efterfrågan. Det påverkar i sig alltså inte nettoutbudet (utbud - efterfrågan) alls. Det gör däremot nettoinflyttningen.
.
Allvarligt, gör man så i Stockholm? Lägger ut sin egen bostad innan man köper ny? Hur är det i resten av landet? Bor i riktig småstad så jag vet inte, här däremot kanske folk borde göra så... Har bott i två städer på topp fem i stigande bopriser, och där gjorde man inte så, har aldrig hört talas om det.
Låter rätt nervöst. Litar man inte på marknaden altså? Är man rädd på stort fall mellan man skrivit på för köp och skrivit på för sälj? Vore det inte bättre att göra tvärt om i den eviga uppgången på stockholms bomarknad?
Fattar fortfarande inte hur man kan sätta en så pass otrolig mängd pengar på att priserna aldrig kommer vika ner, och att man aldrig behöver sälja i en sådan dipp. Det skulle bra jävla mycket till för att jag skulle låna >4 miljoner för att bo, även om jag just nu gott och väl har råd.