2013-11-06, 00:50
Medlem
Jerkstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Har slängt iväg en chansansökan till GMU period 2. Klickade i rutan GMU - Hemvärn helt enkelt eftersom det är det jag är intresserad av, ämnar inte bli soldat på heltid utan några dagar per år sådär. Är det svårt att bli antagen till GMU ("inriktning" hemvärnet)?

Förstod inte heller varför man fick välja vilken plats och regemente som man ville ha som 1:a, 2:a respektive 3:a-handsval. Jag vet väl inte något om dessa och deras respektive likheter samt olikheter.
Förstod inte heller riktigt grejen med att välja första, andra och tredjehandsval så jag kryssade i samma på alla och det gick ju bra. Får se om de kanske har något att säga om det sen.
2013-11-06, 10:43
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Har slängt iväg en chansansökan till GMU period 2. Klickade i rutan GMU - Hemvärn helt enkelt eftersom det är det jag är intresserad av, ämnar inte bli soldat på heltid utan några dagar per år sådär. Är det svårt att bli antagen till GMU ("inriktning" hemvärnet)?

Förstod inte heller varför man fick välja vilken plats och regemente som man ville ha som 1:a, 2:a respektive 3:a-handsval. Jag vet väl inte något om dessa och deras respektive likheter samt olikheter.

Dessa val har inget att göra med vart du blir antagen, egentligen helt irrelevanta frågor.
Däremot kanske yrkesvägledaren tar upp vilka du klickade i som 1, 2, 3dje val, men har som sagt inget att göra med vart du hamnar, det bestämmer du vid mönstringen.
2013-11-06, 11:43
Medlem
Vet någon när mönstringen är färdig om jag börjar 08.00?
Mvh
2013-11-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Mvh

Jättesvårt att säga. Har du tur och allt flyter på så kan du vara färdig med allt innan ca 16-tiden (vilket jag antar är då dagen är slut).

Men för mig så gjorde jag alla tester klart på första dagen vid 14-tiden. Hade bara psykologen kvar men fick vänta i 2 timmar tills någon person kom ut och sa att ''de som är kvar kan komma tillbaka i morgon''.

Så fick dra tillbaka dagen efter vid 7 på morgonen för att ha ett 45 minuters samtal med en psykolog. Kändes väl ganska onödigt.

Men ja du märker väl hur mycket folk som gör mönstring samtidigt som dig.
2013-11-06, 12:15
Medlem
KPisce89s avatar
Citat:

Trevligt med en hemvärnare. Det behövs ju folk dit och gärna unga så tror chanserna att du kommer in är ganska goda. Det med första-val och så tyckte jag med var lite lustigt. Som andra talare så får man ju ändå sitta med en vägledare. Lycka till iallafall
2013-11-06, 13:10
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Mvh

Själv började jag 12:00 eller något sådant och var klar redan vid 16:00, hade dock tågbiljett bokad tills dan efter men det ordnade sig ändå. Flöt på mycket bra för mig, knappt någon dötid alls.
2013-11-06, 13:36
Medlem
Vad är majoritets åldern på dom som gör Gsu / Gmu

Tex är det 23-28
2013-11-06, 14:42
Medlem
Swagmasters avatar
Någon som har gjort GMU som officersaspirant och kan förklara lite närmare vad det innebär? Och Vad hade ni för testresultat när ni kom in?
2013-11-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Jättesvårt att säga. Har du tur och allt flyter på så kan du vara färdig med allt innan ca 16-tiden (vilket jag antar är då dagen är slut).

Men för mig så gjorde jag alla tester klart på första dagen vid 14-tiden. Hade bara psykologen kvar men fick vänta i 2 timmar tills någon person kom ut och sa att ''de som är kvar kan komma tillbaka i morgon''.

Så fick dra tillbaka dagen efter vid 7 på morgonen för att ha ett 45 minuters samtal med en psykolog. Kändes väl ganska onödigt.

Men ja du märker väl hur mycket folk som gör mönstring samtidigt som dig.
Tack för svar. Ok måste till jobbet efter nämligen men vi får se!
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Själv började jag 12:00 eller något sådant och var klar redan vid 16:00, hade dock tågbiljett bokad tills dan efter men det ordnade sig ändå. Flöt på mycket bra för mig, knappt någon dötid alls.
Tack för svar. Hoppas att jag hinner någorlunda
2013-11-06, 16:52
Medlem
Jag ska anmäla mig runt kl 12:30 i receptionen. Sedan står det att andra prövningsdagen är dagen efter och testerna börjar vid 08:00.

Händer det någonting under första dagen eller ska man bara anmäla sig?
2013-11-06, 17:54
Medlem
SuicideNotes avatar
Är det någon som har en hum om när anmälningsomgång 3 börjar?

EDIT: Förresten, är det någon som vet någonting om befattningen Flygsoldat helikopter? Har frågat runt lite här på flashback och den befattningen verkar rätt ny så jag har inte fått några riktiga svar.
Senast redigerad av SuicideNote 2013-11-06 kl. 18:11.
2013-11-06, 20:08
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Är det någon som har en hum om när anmälningsomgång 3 börjar?

EDIT: Förresten, är det någon som vet någonting om befattningen Flygsoldat helikopter? Har frågat runt lite här på flashback och den befattningen verkar rätt ny så jag har inte fått några riktiga svar.

Antar att det är dörrskytt eller något. Lägg ihop antalet helikoptrar flygvapnet har (15 st) så blir det tyvärr ganska duktigt med konkurrens om platserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in