2013-11-04, 13:02
Medlem
Jewnathans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewnathan
Tja! Jag var och gjorde rekryttesterna i måndags och jag har lite funderingar kring mina möjligheter att bli antagen. Jag sökte logistikbefäl i Skövde som första val och logistiksoldat i Skövde som andra val med dessa testresultat:

Styrka: 8
Cykel: 6
Syn: C
Hörsel: Godkänd
Datortest: 6
Befälslämplighet: 6
Psykologen: 6
Tjänstbarhet: A

Någon med likvärdiga resultat som kom in i Skövde?

Bumpar min fråga från några dagar sedan.

Jerkstore: Cykeln är som sagt riktigt jobbig så försök att sitta ner och cykla på tungt motstånd så länge du kan.
Jag drog en 8a på isokaien även fast jag inte är en van styrketränare (brottning istället) så du kommer nog klar det galant. Är därimot en van cyklare och fick bara en 6a där. Cykla + isokai regelbundet så kommer det gå jättebra! Du hinner få tillbaks ganska mycket av din styrka på 1 månad.
2013-11-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Jag ska göra testerna nu i december och har lite frågor.

Har haft ett uppehåll i träningen på nästan 3 månader men har lite smått kommit igång nu och eftersom jag bestämde mig för att ansöka till GMU så plötsligt så tycker jag väl att jag sitter lite i skiten. När jag gjorde ett uppehåll i träningen i slutet av juli så hade jag väldigt bra styrka och en god kondition. I det skicket så tror jag att jag skulle få väldigt bra resultat på mönstringen. Det ser dock inte lika ljust ut nu. Hur skulle ni rekommendera att jag lade upp träningen nu en månad framåt då antagningstesterna sker mellan 2-20 december? Sitta på cykeln varannan dag och göra samma sak med Isokai-lyftet? Marklyfta och knäböja gör jag gärna, sjukt kul!
Du har lite varsel att börja träna till skillnad från mig, ska iväg på testerna nästa vecka.
Har kommit igång med träningen sedan förra veckan då jag har haft ett uppehåll i 6 månader men muskelminnet finns än, (tack o lov).

Jag började med att träna all-round för att få upp grundstyrkan i hela kroppen för att sedan börja fokusera på ben främst och axlar för Isokai.
Körde ben i fredags så jag har suttit med den värsta träningsvärken över hela helgen, kan inte ens gå nerför trappan utan att få kramp så när krampen har släppt ska jag börja cykla varje dag eller varannan dag åtminstone sedan köra axlar, armar och rygg för att prestera optimalt på Isokai.

I och med att man helst inte ska träna samma muskelgrupp mer än 2 ggr / veckan så rekommenderar jag att du sätter upp ett normalt träningsschema så du återuppbygger styrkan i hela kroppen, vi säger 2 veckor. Kör du 2 muskelgrupper per dag / 4 dagar i veckan så du täcker alla.
Bröst&Triceps - Biceps&Rygg - Mage&Axlar - Ben, detta skulle vara skitbra och sen när datumet börjar närma sig kanske du kan börja fokusera på rygg, axlar och ben som kommer testas främst.
2013-11-04, 20:02
Medlem
jgss77s avatar
Kör basövningar i så fall för att bygga upp styrka i början. Starting strength, Stronglifts 5x5 etc är bra program för styrka, speciellt i början. Att inte träna samma muskelgrupp mer än 2 ggr per vecka är bullshit, så undvik Thawai's råd.
Plocka upp en skivstång och börja kör isokaiövningen. Marklyft och knäböj är speciellt bra för komplettering till isokaien också, då man börjar lyftet med benen.
2013-11-04, 23:21
Medlem
Jerkstores avatar
Tack som fan för svar! Finns det någon video på ISOKAI-lyftet? Har ett hum om hur det kan tänkas se ut. Kan den liknas vid typiska upright rows fast skillnaden är att man börjar från marklyftsposition?
2013-11-04, 23:31
Medlem
jgss77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Tack som fan för svar! Finns det någon video på ISOKAI-lyftet? Har ett hum om hur det kan tänkas se ut. Kan den liknas vid typiska upright rows fast skillnaden är att man börjar från marklyftsposition?

Exakt! marklyft + upright row
2013-11-05, 00:03
Medlem
Jerkstores avatar
Fel. Ta bort.
Senast redigerad av Jerkstore 2013-11-05 kl. 00:34.
2013-11-05, 08:59
Medlem
Har förstått att styrketestet är ett isokai test på mönstringen men om jag tar cirka 100 kg i marklyft och väger 72kg. Har jag stor chans att få en 9:a i styrkelyftet då?
Mvh
2013-11-05, 13:50
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Har förstått att styrketestet är ett isokai test på mönstringen men om jag tar cirka 100 kg i marklyft och väger 72kg. Har jag stor chans att få en 9:a i styrkelyftet då?
Mvh

Den ska upptill hakan också. I övrigt ser det bra ut
2013-11-05, 17:14
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Mvh

Jag tar 155kg i marklyft och väger 63kg. Fick en 8a på styrketestet
2013-11-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Den ska upptill hakan också. I övrigt ser det bra ut
Ok, hoppas på en 9a!
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Jag tar 155kg i marklyft och väger 63kg. Fick en 8a på styrketestet
Hur är det möjligt?
2013-11-05, 19:25
Medlem
Kom nyss hem från Antagningsprövning:

Längd: 188cm
Vikt: 98kg
Muskelstyrka: 9 (har aldrig tränat nått me tyngdlyft å göra så blev lite förvånad)
Kondition: 7
Syn Å hörsel: Godkänd (färgseende 1 fel)
Inskrivningsprov: 5
Befälslämplighet: 6
Psykisk funktionsförmåga: 6

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Preliminärt antagen till P7

Jag hoppas att de går vägen och till er andra säger lycka till !!
2013-11-05, 22:25
Medlem
Har slängt iväg en chansansökan till GMU period 2. Klickade i rutan GMU - Hemvärn helt enkelt eftersom det är det jag är intresserad av, ämnar inte bli soldat på heltid utan några dagar per år sådär. Är det svårt att bli antagen till GMU ("inriktning" hemvärnet)?

Förstod inte heller varför man fick välja vilken plats och regemente som man ville ha som 1:a, 2:a respektive 3:a-handsval. Jag vet väl inte något om dessa och deras respektive likheter samt olikheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in